• 1
  • 2
Hírek

A soul zene hercege: Marvin Gaye

2016. április 02.
A soul zene hercege: Marvin Gaye

A Motown lemeztársaság és a világ, egyik legnépszerűbb és legtehetségesebb soul előadója. Minden elfogultság nélkül kijelenthetem - pályáját és dalait figyelembe véve – hogy az elmúlt közel fél évszázad fekete zenéjének legnagyobb muzsikusa. Nem véletlenül kapta a 60-as években a „The Prince of soul”, vagy is a soul zene hercege becenevet.

Bio & discog

  • Al Johnson
    A Al Johnson

    Al Johnson. Zenésztársai, 2013 októberében a washingtoni Daily Press-nek egybehangzóan nyilatkozták váratlanul bekövetkezett halála után: „a zeneipar óriása volt, egy zseni, aki ritkán került a reflektorfénybe pályafutása alatt. Senki nem tudja Őt helyettesíteni. Az öröksége még hosszú évtizedekig befolyásolni fogja a zeneipart." Közel 40 évet töltött az Egyesült Államok zeneiparában.

    25.01.2015 Bővebben...
  • Bill Withers
    B Bill Withers

    Nem sok olyan ember lehet a világ nyugati felén, aki ne ismerné ezt a kiváló dalszerző, énekes, gitáros művészt, de ha Őt magát nem is, néhány dalát biztosan, mint az Aint no sunshine-t,vagy a Lean on me-t. Azok mindenképpen ismerik a nevét, akik figyelik a legrangosabb zenei díj átadó ünnepségeket, ugyanis 3 alkalommal szólították eddig életében a pódiumra, hogy vegye át az év legjobb dalnak járó Grammy díjat, kategóriájában.

    William Harrison „Bill” Withers 1938. július 04-én született egy hat gyermekes család utolsó gyermekeként, a Nyugat Virginiai Slab Villa városában. Édesapját nem nagyon ismerte, gyermek volt még mikor meghalt, édesanyja és nagymamája nevelte fel. Amikor lehetősége volt, az első adandó alkalommal beállt katonának. 9 évig szolgált a haditengerészetnél főként távol keleti állomásokon. Amikor leszerelt Los Angelesbe költözött, hogy ott zenei karrierbe kezdjen. Míg nem találta meg a megfelelő muzsikusi állást, munkát vállalt a Douglas Aircraft Company (DC tipusú repülőgépekről lehet ismert) cégnél. Az új repülőgépek wc ülőkéinek a szerelése volt a feladata.

    just as i amstill billZenei karrierje akkor kezdődött, mikor találkozott a Sussex Records elnökével Clarence Avant-al. Itt rábízta Booker T Jones producer gondjaira, hogy készítsék el első nagylemezét. Elkészítették a lemezt, de milyen album lett a Just as I am. Néhány hét alatt aranylemez lett, mely akkoriban egymillió eladott példányt jelentett. Bill Withers, az albumon található Aint no sunshine-ért megkapta az év legjobb R&B daláért járó Grammy díjat. Az album összes dalát Ő írta, kettő kivételével. A kivételek közül az egyik, a Lennon-McCartney féle Let it be átdolgozás volt. 1971-ben a nagy siker miatt egy újabb albumot,a Man and boy-t dobták piacra, majd a Still Bill címűt 1972-ben. A harmadik lemeze is egy remekmű volt, amihez kivétel nélkül minden dalt szintén Withers írt. A nagylemez figyelemre méltó összegzése a kortárs stílusoknak, az akkor egyre népszerűbbé váló philly soul-nak, és a kemény füstös funk muzsikának. Nem csak egy lemezen belül keveri ördögien a stílusokat Withers, hanem akár egy dalban is. Erre legékesebb példa, ahogy a bonyolultnak tűnő funky ritmusokat keveri a lágy gospel hangzással például a Lean on me-ben. A dal összességében úgy hangzik, mint egy himnusz. Ebben a dalban mutatkozik meg Withers muzikális zsenialitása. Itt jegyzem meg, hogy több mint 15 évvel később Grammy díjat kapott a Len on me ért a legjobb R&B dal kategóriában.

    A Lean on me-ben Withers saját tapasztalait énekli meg, az életet egy nyugat-virginiai szénbányász kisvárosban, ahol felnőtt, ahol nehéz idők jártak és az emberek a szükségben szívesen siettek a másik segítségére. A dal, mint említettem olykor úgy szól, mint egy himnusz, az akkord menetek arra emlékeztetnek, - Withers ezeket úgy írta meg- ahogy gyermek korában a templomból emlékezett rá.

    1973-ban egy Carnegie Hall-ban felvett koncertjét adja ki lemezen, majd 1974-ben a Justment album következik. A Justment eléggé megosztotta a kritikusokat, sokan egy megfáradt lemezként jellemezték, mintha Withers-ből kihunyt volna a láng. Ezzel ellentétben 2004-ben a Mojo magazin a 67. helyen hozta le a Justment-et, abban a listában, mely azokról a nagylemezekről szólt, melyeknek ott kell lenni mindenki polcán. 30 év távlatából is mestermunka volt. Mi sem jellemzi jobban az albumot, minthogy Jose Feliciano a világtalan gitárzseni is repertoárjára tűzött róla egy dalt, mégpedig a Railroad man-t. Én inkább azt érzem az albumról, hogy még mindig előtérbe helyezte a művészi önkifejezést a dalaiban, mintsem arra figyelt volna, hogy a pillanatnyi üzleti érdekeket kiszolgáló gépezet része legyen egy „gagyibb” dalcsokorral. Illetve talán megállapodhatunk annyiban, hogy az album azon a Bill Withers előtt álló úton foglalta el a helyét, mely a Lovely day-hez vezetett később.

    1975-ben Bobby Womack-el énekelt egy duettet, ez volt a: It’s all over now, majd jogi csatározásba kezdett addigi kiadójával, melynek a vége, mint egyéb más hasonló esetekben szokott lenni: szakítás lett a Sussex kiadóval és aláírt a Columbia Records-hoz. Ebben az évben vette el feleségül Denise Nicholas színésznőt.

    naked and warm1975-ös albuma Making music és 1976-os a Naked and warm nem vette fel a divatos disco hullám ritmusát, dalai továbbra is a családról és a barátságról szólnak. Ezek a nagylemezei, az imént említett disco korszak kezdetének kellős közepén a témájukból adódóan nem ostromolták a listák csúcsát, de aki finom zenehallgatásra akar berendezkedni egy csendes félhomályos estén, azoknak mindenképpen ajánlható.

    menagerieAz 1977-es albumról ugyanez elmondható, de ez a lemez, a Menagerie tartalmaz egy olyan dalt, mely sokak kedvencévé válik a következő évtizedekben és ez a Lovely day.

    1979 ’bout love, tipikusan Bill Withers-es lemez. Viszont ebben az évben elénekli Groover Washington jr-el a Just two of us című balladát, melyet az Elektra Recordnál rögzítenek. Withers szerző társai az a Ralph McDonald és William Salter, akik a Saturday night fever album munkálataiért Grammy díjat kaptak. Sőt mi több a Just two of Us is Grammy díjat kapott 1981-ben, mint az év legjobb R&B dala. A 80-as évek elején nem jelentkezett önálló nagylemezekkel, viszont barátainak, mint Ralph McDonald-nak, vagy a Crusaders-nek akkoriban megjelenő albumain jelentős volt a közreműködése.

    bill withers 051985-ban a Watching you, watching me, majd 1989-ben a Harlem ’89 című albumokkal jelentkezik, de a 70-es évek közepén elért sikereit meg sem közelíti. Bill Withers 1989 után nem adott ki több dalt, viszont még a XXI. században is szívesen fellép ott, ahol szívesen látják dalaival. 2015-ben Donny Hathaway lányával Lalah-val lép fel az Egyesült Államok színpadain, a Back in the day című turnéval.

    06.11.2015
Akik az ezredfordulón életben tartották Magyarországon a funkot! Dark and Blue - interjú Bárány Attilával
Hírek

Akik az ezredfordulón életben tartották Magyarországon a funkot! Dark and Blue - interjú Bárány Attilával

2016. március 21.

A funk zene 60-as években történt kialakulása után nagyon rövid időn belül meghódította a világ táncos klubjainak színpadát. Magyarországra kb 10 évvel később szivárgott be, a 70-es évek közepén alakuló jelentősebb diszkó klubokba, melyek főként fővárosi és a Balaton parti szórakozóhelyek voltak. Évtizedeken keresztül, nagyon kevés olyan klub, alkalmi rendezvény működött hazánkban, ahol kizárólag funk zene szólt. Azokról írunk most, akik nagyon sokat tettek a műfaj hazai népszerűsítéséért. Interjú Bárány Attilával, aki 1999 óta készíti Dj Jovánnal a legnépszerűbb funk zenei mixből álló CD sorozatot, a Dark and Blue-t.

A történelem 10 legnagyobb hatású funk zenésze!
Hírek

A történelem 10 legnagyobb hatású funk zenésze!

2016. március 17.

A funk stílus, a blues és a soul zenéből alakult ki a 60-as évek második felétől. A gyökereitől főként a szinkópált ritmusok és az előtérbe helyezett, - a ritmust segítő- hangsúlyosabb basszusgitár játék különbözteti meg. Bootsy Collins volt az úttörők egyike még James Brown zenekarában, majd a Sly and the Family Stone alkalmazta és igazából Larry Graham tökéletesítette ki azt a basszusgitár játékot, melyet minden zenész a későbbi időkben alapként követett. Larry Graham nevéhez fűződik, az un. „slap bass” technika, minden funk zenei basszus alapja, mely szabványa és védjegye lett. A funkról bővebben a „Stílusok” menü pontban is olvashattok. Most a 10 legfontosabb művészéről néhány gondolat. Azokról, akik a legnagyobb hatással voltak a stílus követőire.

Minden idők 20 legjobb soul zenei dívája!
Hírek

Minden idők 20 legjobb soul zenei dívája!

2016. március 13.

Amikor soul és funk zenei rajongók összejönnek, fel-felvetődő téma annak kitárgyalása, hogy kit tartanak a legjobb énekesnek, basszusgitárosnak, dobosnak, énekesnőnek, stb. Persze az egyénenként felállított lista szubjektív. Most én mégis megpróbálkozom a lehetetlennel, mégpedig állítok egy listát. Nem önállóan, mert az is szubjektív lenne, hanem a legrangosabb soul zenei szaklapok segítségével. A legjobb húsznak tartott soul zenei énekesnő sorrendje. Hihetetlen tehetségek, egyedi kreativitás, hosszú zenei pálya jelzi életútjukat, és főként az a tény, hogy rendkívül nagy hatással voltak a világra munkáságukkal. A zene szerető emberek, csupán a keresztnevükön szólítják Őket, mint Aretha, Gladys, vagy Whitney. Íme a lista:

Isaac Hayes. Az első fekete zenész, aki Oscar díjat kapott
Hírek

Isaac Hayes. Az első fekete zenész, aki Oscar díjat kapott

2016. február 28.

Remélhetőleg egy nap múlva ilyenkor már ünnepelhetjük a magyar film által nyert Oscar díjat és Nemes Jeles László filmjét, a Saul fiát.  Nem szeretném elkiabálni és gondolom, sokan vagyunk ezzel, mi magyarok.  Ennek apropóján jutott eszembe, hogy megosztom az eddig csak regisztráltak számára elérhető Isaac Hayes bio és discográfiát. Isaac Hayes volt az első afro-amerikai művész, aki nem színészként, hanem dalszerzőként nyerte el a filmszakma Akadémiai Díját az Oscar-t 1972-ben. a Shaft-al. A díjat nagymamájának ajándékozta, akinek a vitrinjében állt évekig. Megváltoztatta az addigi könnyűzenében elfogadott, minden nemű hangszerelésről elfogadott írt és íratlan szabályt. Kétség kívül Ő volt a legnagyobb hatással kortársaira, a 70-es évek és a további korok táncolható könnyűzenéjére, az új hangszerelési és zenei megoldásaival.