Cs. Kádár Péter

Cs. Kádár Péter

Valamikor, régen, egy baromállat kitalálta, hogy úgy illik, hogy a randiról késsenek a csajok. Sajnos, sok ember fejében és viselkedésében még mindig él ez a szokás, és ez a nem késő félnek nagyon vacak szokott lenni.

Digitális mikrofon nincs, legalábbis abban az értelemben nincs, hogy az akusztikai és az elektromos átalakító digitális lenne. Olyan mikrofonok azonban léteznek – és egyre több fajtájuk van a leggagyibbtól a stúdió minőségűig – amelyeknek a kimenetén nem analóg, hanem digitális jel jelenik meg. Ezeket hívjuk digitális mikrofonoknak. A nagy cégek mindegyike elkészítette a saját digitális mikrofonját.

A sírás állítólag a bánatos gyenge nők eszköze, az erős nők shoppingolni mennek. Gyere hát vásárolni velem, de legyél erős: még elképzelni is nehéz, hogy mennyi pénz kell ahhoz, hogy igazán jó minőségű előerősítőket vehessünk!

A mikrofonok mechanikai-elektromos átalakítójának parányi, a µV-mV (-70 dBu … -50 dBu) feszültségtartományba eső jelét több száz millivoltra vagy néhány voltra kell feltornázni ahhoz, hogy azt rögzíteni tudjuk, vagy még tovább erősítve, a hangsugárzóból hallható hangot csiszolhassunk belőle. Az a szerkezet vagy áramkör, ami ezt a kezdeti erősítést végzi, az előerősítő (preamp) nevet kapta.

A mikrofon tartozékai közé soroljuk a tápegységeket. Ezek az eszközök a mikrofonba épített impedancia váltót, a mikrofon belső erősítőjét és a kondenzátor előfeszítő feszültségét előállító áramköröket látják el megfelelő feszültséggel és árammal, amihez csöves mikrofon esetén a cső fűtőfeszültsége is hozzájön.

A mikrofon vagy vezeték nélküli kapcsolattal vagy kábellel csatlakozik a mikrofont követő berendezéshez. Noha a vezeték nélküli cucchoz is drót vezet, most a hagyományos értelemben vett kábelekről lesz szó. A mikrofonkábel elnevezés némiképp megtévesztő, mert nemcsak mikrofonhoz használhatjuk ezt a kábelfajtát, hanem minden olyan hangfrekvenciás összeköttetéshez, amikor nagy áramok nem folynak a madzagban.

Nemcsak a karácsonyfát kéne védeni a cicáktól, hanem a mikrofonokat is, bár ez utóbbiakat az emberektől is védeni kéne. A mikrofont tartó állvány stabilitását a rászerelt gém is rontja, de tudjuk még fokozni a helyzetet.

Nem tudom, hogy te mit gondolsz, de én mindig elcsodálkozom, amikor egy balett-előadáson, műkorcsolya bajnokságon vagy táncversenyen úgy röpködnek az előadók, mintha nem is lenne súlyuk, a partnerük könnyedén elkapja őket, és majdnem mindig sikerül a lábukra érkezniük. A lábimádat a szexuális vonzalomnak egyik fajtája, ha pedig ellopnak valamit tőlünk, azt mondjuk, hogy lába kelt.

 

Réges-régen, amikor még ritkaságszámba mentek a mikrofonok, a nagy stúdiók is csak néhány mikrofont használtak. Főleg a hangosítás és a kényelmesebb munkavégzés miatt jött divatba, hogy minden egyes hangszert külön-külön is mikrofonozhatunk, ha van elég pénzünk rá.

Az egyik fülre vagy a mindkét fülre szemüvegszerűen akasztható mikrofonok az ember fülét használják állványként. Ezeknek a mikrofonoknak a legfőbb előnye, hogy hacsak a viselője nem vakargatja állandóan, mint egy pattanást, s ezzel változtatgatja a mikrofon helyzetét, a száj és a mikrofon helyzete egymáshoz képest állandó, függetlenül attól, hogy a beszélő vagy éneklő ember hogyan forgatja a fejét, illetve ugrabugrál-e. 

1. oldal / 15