Cs. Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 234. Újrateremtett hangminták

Egy-egy új technikai eljárás sikerén fölbuzdulva, a vetélytársak is igyekeznek megkaparintani és használni az újdonságot vagy úgy, hogy ellopják, vagy úgy, hogy fizetnek érte. Arra is rengeteg példa van, hogy miután ellopták, per indult velük szemben, és végül megállapodtak egy csinos összegben.

Ez utóbbiak közé tartozik a New England Digital Corporation (NED). A cég először a Yamaha szögmodulációs szabadalmát lopta el, majd peren kívüli egyezség után licencdíjat fizetett érte a jogtulajdonos Stanford egyetemnek. A NED eredetileg a szögmodulációs szintézist akarta tovább fejleszteni, ám amikor a Fairlight hangminta alapú szintézise jobbnak tűnt, módosította a Synclavier II-t. (A Synclavier II-ről a sorozat 223. és 225. részében már volt szó.)

uhk02

A hangminta alapú szintézis használatáért is fizetett végül, de nem tudjuk, kinek, mert maga az elv nem volt levédve, csak a különféle megvalósításai. A Synclavier II-ben alkalmazott eljárás kétségtelenül igen jó minőségű volt, és bár a hangszer listaára 1982-ben a teljesen kiépített, korszerűsített Synclavier II-nek 500 ezer dollár volt (az inflációt figyelembe véve ez 2020-ban kb. 800 ezer zöldhasút jelentene), számos stúdió és muzsikus, pl. Michael Jackson kattant rá a cuccra.

uhk03

A Synclavier II. 16 bites mintákat használt legfeljebb 100 kHz-es mintavételi frekvenciával, és a mintákat merevlemezre mentette, ahonnan lejátszáskor beolvasta egy gyors félvezetős memóriába a hangszer. Noha a Fairlight CMI-t tekintjük az első hangmunkaállomásnak (daw-nak), a Synclavier II. volt az első teljes kiépítésű daw, amellyel a mintavétel, a hangszintézis, a felvétel, a szerkesztés (vágás, effektezés, stb.), a lejátszási sorrend és időtartam programozása, a kotta megjelenítése, majd nyomtatása valós időben elvégezhető volt.

uhk04

A merevlemez használata tette lehetővé, hogy a minták hosszúsága ne csak 1-2 másodperc lehessen. A Synclavier II. eredetileg csak monofon hangszer volt, később az ismétlők segítségével vált polifonná.

uhk05

A Synclavier II-vel nagyon gazdag, szép, árnyalt dinamikájú hangzásokat lehetett létrehozni.

uhk06

Ennek a szépségnek az egyik oka az újraszintézis vagy elterjedtebb nevén a reszintézis. De előbb jöjjön még néhány, Synclavier II-vel készített nóta!

uhk07

uhk08

uhk09

uhk10

A reszintézis hasonlít az előző részben egy videóban bemutatott spektrális szintézishez és a szemcsés szintézishez, amiről később lesz szó. A reszintézis során a hangmintát kis részekre bontják. Ezeknek a részeknek az időtartama attól függ, milyen hangról van szó. Minél gazdagabb a hang spektruma és minél gyorsabban változik, annál kisebb részecskéket célszerű elemezni. E részecskék paramétereit akarják megállapítani, tehát alapesetben a mintadarabka frekvencia összetevőit, ezen összetevők nagyságát, egymáshoz viszonyított fázisát.

uhk11

E paramétereket tárolják, és ezek felhasználásával újból előállítják az eredeti hangot. Ez azonban még csak abból a szempontból lenne poén, hogy ha nem a mintát kell tárolni, hanem csupán annak a paramétereit, akkor lényegesen kisebb helyen elférnek a szintetizáláshoz szükséges adatok. Ezzel szemben jóval nagyobb a számítástechnikai feladat, hiszen míg az eredeti minta használatához alig kell számolgatni, és éppen ez a hangminta alapú szintézis egyik előnye, az újraszintetizálás jól megizzasztja a processzort és az egyéb egységeket. Sokkal fontosabb, hogy újraszintetizálással sokkal könnyebb a szintetizálandó hangot módosítani, mintha ezeket a változtatásokat az eredeti mintán végezték volna el. Hiszen csak a paramétereken kell változtatni.

uhk12

Például, ha az eredeti minta zajos volt, az elemzés során kiderül, mely összetevők okozták a zavaró zaj jelentős részét, és ezeket a frekvencia komponenseket el lehet hagyni. Ne csak sistergésre gondolj, hanem például arra, hogy hiába mondtad, hogy a minta felvételekor teljes csönd legyen, éppen a felvétel során húzott el egy repülőgép fölötted, vagy kedvenc cicádra most jött rá a nyávoghatnék.

uhk13

A paraméterek módosításával a legkorszerűbb reszintetizáló alkalmazások segítségével a repcsi hangját vagy a nyávogást nem szintetizálják újra. Egyszerűbb esetben megváltoztatható a hangmagasság, az időtartam, s nemcsak elvehető egy összetevő, hanem hozzá is adható, pl. akkor, ha tudjuk, hogy az alacsony mintavételi frekvencia vagy a távoli hangforrás miatt nincs elég magas hang a mintában. Az is lehetséges, hogy nem a teljes hangmintát effektezzük, hanem annak csak egyes paramétereit.

uhk14

A Synclavier II-ben minden hang legfeljebb 24 harmonikusból rakható össze, és egy-egy mintát 50 részre, „ablakra” bontanak az elemzést végző áramkörök. A New England Digitalnak ebben az időszakban mindent önmagának kellett megterveznie és gyártania, ideértve csaknem az összes hardvert és szoftvert is. Egyes részegységeket és programokat a zenétől távoleső területektől, pl. orvosi adatgyűjtő eszközparkokból szerezték be, vagy egyetemi hálózatokhoz kapcsolódtak. A számítógép a Digital Equipment Corporation (DEC) terméke volt, amit 1975-ben a NED módosított, és Able néven futott. Ez egy igen gyors gép volt, kiváló grafikus képességekkel.

uhk15

A Synclavier II.-vel számos film zenéjét is gyártották, ezért többdéle időkóddal is szinkronizálható volt. Pl. az Avatar muzsikájához is fölhasználták.

A Synclavier sorozatnak ugyan nem a legutolsó, de a legfejlettebb változata a cég csődjéig, 1993-ig gyártott szintetizátor munkaállomás, a Synclavier 9600 szörnyeteg volt.

uhk16

Ennek már Macintosh II. számítógépe volt, színes monitorral. A Macintosh II a maga idején a legbikább személyi számítógép volt. 2 MB RAM és 20 MB kapacitású merevlemez volt benne. A szintetizátor billentyűzete 76 billentyűből álló nyomás- és sebességérzékeny szerkezet volt. A fő hangfeldolgozó a „Polyphonic Synthesizer”, amellyel akár 32 csatorna mintájának egyidejű lejátszása (32 réteg) is lehetséges volt. A polifónia 96-szoros, a multitimbralitás 4-szeres, a szintetizátorhoz tartozó RAM 96 MB-nyi volt. A hangbemenetek és hangkimenetek analóg szimmetrikus és aszimmetrikusak voltak, a digitálisak AES/EBU és S/PDIF szabványúak voltak. Az adatkommunikáció és vezérlés midivel, SMPTE időkóddal vagy külső órajellel történhetett. Légzésvezérlőt is lehetett hozzákötni a pedálokon, a tapiszalagon és a billentyűzeten kívül. A merevlemezes rögzítés 4 db egyenként 320 MB-os egységből állt, a biztonság kedvéért szalagkazettás rögzítés is volt. A külső adattároló 5,25”-os hajlékony lemez volt. A szintetizátort mikrotonálisan lehetett hangolni. A burkológörbe generátorok DADSR jellegűek, ami azt jelenti, hogy az összetevők késleltetési idejét is lehetett változtatni. A „timbre kerekekkel” az egyes újraszintetizált részminták összefűzésének módja volt állítható. Az újraszintézishez akár 128 harmonikus is használható volt. Az ismétlő 200 sávot használhatott.

A Synclavier szoftveres emulásának egyik eszközét, az Arturia Synclavier V-t már bemutattam a sorozat 225. részében. 2019-ben jelent meg az iOS operációs rendszerre tervezett, Ipad-on futó Synclavir Go! és kistesója, az Iphone-ra készült Synclavier Pocket.

uhk17

A Pocket inkább csak játékszer, igaz, legalább ingyenes (volt, de éppen a napokban törölték az Alma áruházból), viszont a Go! sem tud mindent, amit a Synclavier II. tudott. Például nem tud mintákat készíteni, kárpótlásul 900 eredeti Synclavier hangmintából és 100 új készítményből válogathatsz, ezeket módosíthatod, s mentheted el. A 2020. márciusában jelentős mértékben frissített szoftvert mindössze 22 euróért mérik. Az alkalmazás sokkal könnyebben használható külső midi billentyűzettel.

Ha sok zsetonod van, akkor 399 dollárért USB-s vezérlő kereket és gombokat tartalmazó kütyüt is vehetsz hozzá.

uhk18

Ha munkaállomásként használod a programot, a végeredményt nemcsak az iPad saját memóriájában, hanem az iCloud felhőben is tárolhatod. A program illesztőegységei lehetővé teszik, hogy más, un. gazdaprogramokhoz, pl. Abletonhoz csatlakozzál, és akkor a szerkesztési funkciókat átveszik ezek a programok. A Synclavier Go! igazi ékessége az interaktív súgó, ami nemcsak elmeséli, mi a teendőd, hanem a parancs végrehajtásához szükséges részt és annak virtuális kezelőszerveit is betölti. Persze, még ezzel együtt sem könnyed, pár órás szórakozás megtanulni a működtetést, de jóval gyorsabb, mint az eredeti hardverét és szoftverét.