Cs. Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 237. Vigyázz, ha jön a vonat!

Valamikor, réges-régen állomásnak azt a helyet neveztük, ahol a vonat megállt, hogy az utasok fel-leszállhassanak. A kisebb állomások voltak a megállók, a nagyobbak meg a pályaudvarok – kivéve a debreceni Nagyállomást.

Aztán az életnek meg a karriernek is lettek állomásai, amikor pedig a nagyipari, futószalagon zajló termelés megindult, az angol nyelvterületen állomás nevet kapott egy-egy munkavégző hely. Így született meg a workstation, s amely magyar tükörfordításban munkaállomássá vedlett az utóbbi időben. A zenei munkaállomás – music workstation – olyan szintetizátor, amellyel a felhasználója képes hangfrekvenciás elektromos jelek előállítására, e jelek frekvenciáinak meghatározására, a jelek spektrumának módosítására, a jelek effektezésére, a jelek lejátszási sorrendbe állítására, így elektronikus zenei termék vagy annak egy része előállítására, esetleg rögzítésére is. A zenei munkaállomásokat az alábbi szempontok alapján értékeljük:

• kezelhetőség, tanulási nehézségek, áttekinthető felület;
• sávok és lépések száma, szerkeszthetőség az ismétlőben;
• bővítési lehetőségek és modularitás;
• a felhasználói és támogató közösség mérete;
• olyan szabványok, eljárások és ajánlások támogatása és csatlakoztathatósága, mint a midi, az időkódok vagy az internet;
• a működés megbízhatósága;
• alkalmazkodás a zenei produkció követelményeihez.

A sorozat előző részeiben már bemutattam néhány zenei munkaállomást. Legutóbb a Korg M1-et, amelynek negyedmilliós értékesített mennyisége iránymutatást jelentett a későbbi zenei munkaállomások számára. A Korg csaknem az M1-gyel egyidejűleg egy másik termékvonalában is jelentkezett munkaállomással. E sorozat 231. részében, amelyben a Prophet VS-ről volt szó, már megemlítettem a Korg Wavestationt, amelynek első változatát 1990-től 1994-ig gyártották.

vhv02

A Prophet szintetizátorokat gyártó Sequential Instruments csődbe ment, s a céget, pontosabban annak munkatársait alkalmazta a Yamaha, amelynek a Korgban is meghatározó részesedése volt. Dave Smith, a próféták atyja pedig először a Yamahához, majd a Korghoz szegődött. A Korg vezetősége úgy gondolta, hogy ha a pasi és munkatársai képesek valami eladhatót kitalálni, akkor nemcsak az M1, hanem a Wavestation is nyereséget hozhat egy másik vevőkörben. A Korg egyébként is párhuzamosan fejlesztett mindenfélét, hogy minél nagyobbat haraphasson a piacból. S ha ehhez hozzáteszem, hogy a Wavestation a Korg neve alatt futott ugyan, azonban az összes jog – ideértve a szinte ingyen megszerzett szabadalmak engedélyezésétől kezdve a névhasználati jogot is – a Yamahát illette meg, akkor itt aligha lehet bárkit is a makulátlan tisztességesség vádjával megbecsteleníteni. A Korg Wavestation azonban korántsem volt akkora siker, mint az M1, talán azért, mert a Wavestation hangzása nagyon eltért a kor főbb áramlataitól, vagy mert mégsem lehet egyszerre több lovat futtatni. Ma úgy gondoljuk, hogy a Wavestation egyrészt a múlté volt, másrészt a jövő szintetizátora – lehetne.

A Korg Wavestation számos nótában szerepelt, például ebben a jó hosszú számban, a gitárszóló alatt:

vhv03

A Wavestation az ” Advanced Vector Synthesis” segítségével állította elő a rezgéseket. Az „advanced”(fejlett, haladó) nemcsak a Korg kedvenc hívószava ugyan, de a Korg túlságosan gyakran használta. Holott a Wavestationnal semmi mást nem tett, mint a Prophet VS-t tupírozta föl. Kétségtelen viszont, hogy ez igen jól sikerült.

vhv04

A Wavestation alapja a hullámtábla alapú szintézis (lásd a sorozat 228. részét), amit megbolondított a Prophet VS azzal, hogy a hullámtábla mintáit tetszőleges sorrendben, hangmagasságon és időtartamban lehetett lejátszani. Ezt fejlesztette, finomította tovább Dave Smith úgy, hogy a hullámsorozatok és ezek mintái teljesen programozhatók. A hullámforma, a hangmagasság, a finomhangolás, a hangerő, a hang időtartama, a kezdő és a végpont, az egyes hullámok időállandói ideje valamint az egyes részek vagy a teljes hullám ismétlése ugyanúgy meghatározható, mint az, hogy mely részeket hurkoljuk. Az egyes részek nemcsak előre, hanem visszafelé is lejátszhatók. A futamok sebessége vagy belsőleg szabályozható, vagy külsőleg vezérelhető midi segítségével. A sorozatok tempója különféle modulációs források, például LFO,-k burkolók, sebességérzékeny billentyűzet, billentyűzet követés vagy a modulációs kerék segítségével módosítható. Az egyes részhullámok keresztezhetik is egymást, vagyis egy új rész már azelőtt kezdődhet, mielőtt az előző lecsengett volna.

vhv05

Ez a sokoldalúság lehetővé tette dobszerkók (az első változatban még nem volt), egymásra épülő hangzások és végtelen sokféle hurok létrehozását. 32 hullámsorozat tárolható egy-egy memóriarekeszben, és 13-féle módon volt modulálható a sorrendbe rakott, külföldiül szekventált hullám vagy annak bármely része. A szekventálást tároló ismétlőben a lépések száma 1 500 lehetett. A Wavestation PCM hullámai tehát nemcsak szintetizált hangokból, hanem hangszerek mintavett mintáiból, továbbá emberi és állathangokból készültek. A Wavestation első változatának belső memóriája – ellentétben a Korg M1 4MB-jával – csak 2 MB volt. Ennek ellenére egyidejűleg 365 egyciklusú vagy mintavett rezgéssel lehetett variálni. Négyfajta hullám között lehetett egyensúlyozni – ez volt a vektorszintézis – az előlapi kéjrudacska segítségével. A multieffektek száma 2*47.

vhv06

A Korg Wavestationban nyolc hangzást lehetett egymásra kenni, rétegezni. Ezt a marketingesek Performance-nek, előadásnak nevezték el, s ettől lett a Wavestation a filmesek és reklámgyártók egyik kedvenc munkaállomása. A Korg Wavestationhoz is rengeteg ROM-on vagy hajlékony lemezen tárolt mintát készítettek.

vhv07

A Korg Wavestation billentyűzete öt oktávot fogott át, a polifónia 32-szeres, a timbralitás 16-szoros volt. Mielőtt még elunnád a dolgot, jöjjön egy újabb nóta!

vhv08

A Korg Wavestation tehát úgy működött, hogy egy hang játszásakor a rendszer behívott egy előadást a memóriából, pontosabban, a memória hangbankjából. Mindegyik hangbank 50 ilyen előadást tárolt, annak összes beállításával, ideértve azt is, hogy a billentyűzet osztott-e vagy sem, és hogy az előadás milyen rétegekből áll. A hangszerkezet alsó szintje 1-4 oszcillátorral választotta ki a mintákat, a már említett szűrőkkel, LFO-kkal és burkolókkal együtt.

vhv09

A szintetizátor belsejébe kukkantva néhány nagy integráltságú, VLSI IC-t láthatsz, de furcsa módon a legtöbb alkatrész nem felületszerelt.

vhv10

1991-ben jelent meg a Wavestation első módosítása, a Wavestation EX. A ROM terjedelme a duplájára, 4 MB-ra, a minták száma 484-re, az effekteké 55-re nőtt. A minták közé bekerült a dobszerkó és a zongora.

vhv11

Ugyanebben az évben hozták forgalomba a billentyűzet nélküli Wavestation A/D-t.

vhv12

Ennek érdekessége, hogy van analóg bemenete is, ami arra jó, hogy az ott beadott jeleket – pl. a beszédet és az éneket – a szintetizátorral effektezni lehetett. Példa erre a következő videó.

A Wavestation A/D ismétlője 2 000 lépést tud.

1993-ban dobták piacra a rack változat kistesóját, a Wavestation SR-t.

vhv13

Szegénynek nem volt kéjrudacskája csak egy tapipad-féléje, aprócskák voltak a gombjai, viszont 8 darab ROM-bankja is volt, 5 600 lépéses lett az ismétlője, és kicsit más hangja volt, mint a társainak.

Például a zongora hangja már csaknem hallgatható volt.

Ennyi okosság után következzék ismét néhány nóta!

vhv14

A következőről az is tudható, hogy melyik „előadás” szólal meg benne.

vhv15vhv16

vhv17

2004-ben a Korgnak eszébe jutott, hogy mintha egyszer lett volna egy Wavestation nevű zenei munkaállomás sorozata, és hátha le lehet húzni róla egy újabb bőrt. Nem olyan idők jártak, hogy valódi hangszert lett volna érdemes készíteni belőle, de virtuálisat igen. 2020. januárjában már csak 25 dollárba került viszonteladóknál a Windows vagy Alma operációs rendszeren önállóan is futtatható, valamint hangmunkaállomások bővítményeként használható szoftver. A Korg Shopban persze továbbra is 99 dollárért mérik.

vhv18

A szoftver legújabb változata 700 mintát kínál föl, 14 hangbankhoz férhetsz hozzá azonnal, az ismétlő 8 500 lépéses, a polifónia 256-szoros.. Mivel az emulátor kezelése nem egyszerű, nem valószínű, hogy pénzt adnál érte, ezért – miként a Korg M1 esetén is – azt javaslom, hogy feltört változatot tölts le, csak ne élj vele vissza! Igaz, ez korábbi cucc, ebben még csak 1 400 lépéses az ismétlő.

vhv19

Letöltés után kapsz egy csomó r2r-0652 jelű filét. Ezek rar tömörítésű darabkák.

vhv20

Ezeket egybe kell fűzni például a 40 napig ingyenes winrar programmal.

vhv21

El kell indítanod a setup.exe-t, majd beállítanod néhány paramétert pl. így:

vhv22

Jó sokat molyolhatsz vele, és például ilyen nótát készíthetsz:

vhv23

Vagy mondjuk, ilyet, amilyen a Leon, a profi című filmben szól. Megadom, melyik „előadás”-ból származik a hangzás. Ennél többet már igazán nem segíthetek.

vhv24vhv25

2016-ban a Korg rájött, hogy iPad-ra és iPhone-ra még nem készült Wavestation alkalmazás, nosza, gyorsan megszületett az iWavestation. Nem megalázóan drága, 32,99 euró, vagyis 11-12 rongy forintban.

vhv26

Az iWavestation grafikus, érintőképernyős felülete egyből elvarázsol, és egészen jól kezelhető. Az effektek végre áttekinthetők.

vhv27

A szerkesztés egyes lépései gyorsak, a hullámformák sorrendezése és a végső vektorszintézis magyarázatot sem kíván.

vhv28

Az aluláteresztő szűrője – ellentétben a vas változatokkal és az előző bővítménnyel – rezonáns.

vhv29

Sok-sok progot és combit tud, de ezekért fizetni kell, kártyánként kb. 5 eurót.

vhv30

Az érintőképernyős vezérlés hátránya, hogy ha mellényúlsz, az eddigi munkád elveszhet. Ennek elkerülésére gyakran kell menteni.

A retró jegyében a 2020. januári NAMM-on a Korg elővezette napjaink Wavestation-jét, a Wavestate szintetizátort. Hogy ezt már megint miért cselekedte, rejtély, mert a Wavestate ebben a formában valahogy nem hiányzott senkinek sem.

vhv31

Talán az lehetett az oka, hogy kellett a termékskálába olyan szintetizátor, ami a közepes ársávba szorítható – nálunk 300 ezer forint körül ingadozik az ára –, s amelyik azért elég sokat tud ahhoz, hogy ne csak faluvégi lagziban lehessen muzsikálni vele, viszont kicsi és könnyű, 2,9 kg. A hangszert a Korg kaliforniai vállalatában a Korg R&D csoport tervezte. Figyeled? Már nem nevezik munkaállomásnak a Wavestate-t. Mert nem is az, és ránézésre elég gagyinak tűnik. Pedig a belében sok jó dolog van, csak takarékoskodtak az anyaggal. A legszembetűnőbb a mindössze 37 billentyűből álló, billentyűkövetés nélküli billentyűzet; ám tudjuk, hogy a szintetizátoroknak a billentyűzet az egyik ledrágább egysége. A gombok is kicsik, s minden teszt szerint gyakran rossz helyen vannak, legalábbis a színpadi játék szempontjából.

A Wavestate sémájának „Wave Sequencing 2.0” a neve. Ami régen szekvencia, vagyis sorrendezés volt, az most sávokból áll. Az időzítés, a mintavételi sorrend és a dallam egyaránt egy-egy sávon szerkeszthető, és egymástól függetlenül határozhatók meg, valamint a hangszer-hangok, a hang időtartama és a lépések értékei. Mindegyik sáv eltérő számú lépésből állhat, és saját kezdő-, vég- és hurok pozíciókat lehet beállítani. Ezenkívül az egyes sávok lépései véletlenszerűen is lejátszhatók, sőt, egyes lépéseket véletlenszerűen is ki lehet hagyni.

vhv32

A Korg Wavestate struktúráját, az egyes szintek kapcsolatát – előadás-réteg-program –, egymásra épülését mutatja a következő ábra. Nem nagyon bonyolult ez, inkább a változtatási lehetőségek, pl. a modulálás sokfélesége derül ki belőle. Egy-egy minta kb. ezerféleképpen modulálható. A Wavestate-t több mint 240 előadással, 740 programmal és 1 000 hullámforma sorozattal szállítják.

vhv33

A Wavestate kéjrúdja nemcsak a négy réteg amplitudó viszonyait tudja módosítani, hanem a modulációsokat is. Ez egyszersmind azt is világossá teszi, hogy a vektorszintézis lényege nem valami külön szintézisfajta. A Wavestate 64-szeresen polifonikus, 12-féle szűrője van. Talán érdemes volna tisztességes billentyűzettel, kezelhetőbbre megcsinálni a Wavestate-t, de az az érzésem, hogy ez a vonat elment, mielőtt még megállt volna.

vhv34

Mivel a Wavestate még elég új cucc, nem találtam olyan felvételt, ami ezzel készült volna, így hadd szólaljon meg egy olyan nóta, amelyen Wavestation-ön, valamint az előadók gyártotta különleges akusztikus hangszeren játszottak.

vhv35