Cs. Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 243. mintázott párnagombok

A modern mintázók elképzelhetetlenek ismétlők, szekvenszerek nélkül. Rájöttek erre az Akainál is, azonban az, hogy a mintázókról elsőként ennek a cégnek a neve jusson az eszünkbe, egy másik cégnek tönkre kellett mennie.

Az első Akai mintázót egy igen híres figura, Roger Linn tervezte.

mpg02

A legenda szerint a pasi nevéhez fűződik az első olyan digitális dobgép, amihez eredeti dobmintákat használt. 1980-ban kezdték árusítani.

mpg03

1984-ben jelent meg a Linn 9000.

mpg03

Ez nemcsak azért volt újdonság, mert midi ismétlővel építették egybe, hanem azért is, mert érintés- és sebességérzékeny gombokat, párnákat (külföldiül „pad”-eknek hívják őket), párnagombokat használtak benne. A gép pl. az alábbi nótában szólal meg

mpg05

A krónikus szoftverhibák – amelyek a további berendezéseket is jellemezték – miatt Linn cége csődbe ment, és nagyjából ekkor került a képbe az Akai Professional. A cég együttműködésre késztette Linnt, aki olyan kütyüt álmodott meg, amelynek intuitív kezelő felülete egyszerűvé teszi a zenei tartalom készítését, és a használatához nem kell elolvasni a „Ne süss rajta tatárbifszteket!” és más roppant fontos okosságokat tartalmazó kézikönyvet. Linn kitalálta a mintázó funkcióit, a panelek elrendezését és a hardver specifikációt, és az Akai programozóival állíttatta elő a szoftvert. Az áramköröket – köztük egy integrált áramkört is – David Cockerell angol mérnök és csoportja tervezte.

mpg06

Ez a pasi volt felelős az előző részben bemutatott Akai S612 mintázó belsejéért, egyébként az ő tevékenységéből is regényciklust lehetne írni. Az Akai technológiai részlege dolgozta ki, hogy a kütyüt hogyan lehet gazdaságosan gyártani, ezért lényesen egyszerűsítette a mérnökök álmát. 1988. december 8-án bemutattak az MPC sorozat (Midi Production Center) első változatát, az MPC 60-at, s kb. 5 000 dollárért mérték, tehát nem is volt annyira olcsó.

mpg07

Az MPC60 mintázó része nem volt túl erős, de a 12 bites felbontás és 40 kHz-es mintavételi frekvenciáért kárpótolt a 13,1 másodpercnyi mintahossz, ami a duplájára volt növelhető az eredetileg 768 kB-nyi belső memória duplázásával

Az MPC60-at a kezelhetősége emelte a klasszikus mintázók királyai közé. A 4x4-es sebességérzékeny párnagomb elrendezés jól szolgálta a 16-szoros polifóniát, és az ismétlő 60 000 lépésével (20 nóta, 99 réteg, rétegenként 99 lépés) a muzsikusok, diszkósok élőben programozhatták az előadást. A kütyüt, amelyben szűrő sem volt, de a hurkolás összes fajtáját meg lehetett valósítani, 64 ütőhangszer hangmintával szállították.

mpg08

A későbbiek során egy-két évente jelentek meg továbbfejlesztett változatok, pl. 1993-ban az MPC3000, amelynek a felbontása már 16 bit, a mintavételi frekvencia 44,1 kHz volt, a minták hossza pedig a bővítőkkel 3 percre nőtt.

mpg09

mpg10

mpg11

Ha az összes MPC-t be akarnám mutatni, biztosan elunnád a dolgot – én már most unom –, viszont az alábbi klip remek összefoglaló

Ugorjunk hát 2020-ba, hogy az Akai legújabb, MPC Live II típusú minázó munkaállomását is szemügyre vehessük!

mpg12mpg13

A szokásos módon egyszerű kinézetű kütyü teljesen önállóan, számítógép nélkül, a beépített lítiumion-akkumulátorról is működik, de a midi, az USB és a vezérlő feszültségek (CV/Gate) segítségével szinte bármivel összekapcsolható, így pl. Eurorack rendszerekkel is. Sőt, sztereó RCA bemenet is van rajta, pl. lemezjátszók számára. A wifi és a bluetooth kapcsolat a vezeték nélküli összeköttetéshez, a hordozhatóság kiterjesztéséhez való.

mpg14mpg15

A sebességérzékeny párnagombokon kívül van néhány funkciógomb is; ezek persze szintén a MPC-k hagyományos kellékei.

mpg16

A munkát 7”-os, nagy felbontású érintőképernyő segíti.

mpg17

A RAM 2 GB, a belső tároló 16 GB. 10GB-nyi előre telepített minta jár a cucchoz. Kívülről ssd, memóriakártya és merevlemez csatlakoztatható. Az MPC live II. saját programja akár pc, akár alma számítógéppel is teremt kapcsolatot. A készülék számítógépes munkaállomások bővítményeként is használható, vagy moduláris szintetizátort egészíthet ki.

A modernebb Akai mintázók része a Q-link.

mpg18

Ennek az a lényege, hogy a midi vezérlőutasításokat (midi cc) tetszőleges módon csoportosítva, nagy tekerőkre, az MPC Live II-ben négy darabra csoportosíthatjuk, így e vezérlőutasítások gyorsan válthatók, és ugyancsak gyors kommunikációt tesznek lehetővé számítógépek munkaállomásai és más, midizhető berendezések között.

A 2020. májusától árusított, 3,8 kg tömegű cuccnak megkérik az árát, a hazai kufárok 430 - 480 ezer forint között vesztegetik.

Mint mindig, most is az a feladat, hogy hogyan lehet olcsóért megúszni a hangminták beszerzését, illetve olyan programot találni, amellyel hangmintákat lehet készíteni, és azokat szerkeszteni? Mivel a 2000-es évek elején a hardver alapú mintázókról az volt az általános vélemény, hogy a szoftver alapúak ki fogják szorítani őket, egyre több szoftver-szempler készült. Közülük a leghíresebb az Ableton live munkaállomás, amelynek első változata már 2001-ben megjelent, és azóta is fejlesztik. Ez azonban nincs ingyért, annyira nincs, hogy rendesen feltört változatot sem találtam belőle. Igaz, a 90 napig használható próbaváltozat nem kerül pénzbe, de ennyi idő alatt aligha lehet jól megismerkedni vele.

https://www.ableton.com/en/trial/

mpg19

Viszont nemcsak több száz oldalas magyar nyelvű könyvek készültek erről a programról, hanem remek ismeretterjesztő videók is.

Az alábbi sorozat különösen szórakoztató.

mpg20

Az Ableton Live nemcsak önállóan használható, pl. az Akai MPC Live II. nagyon jól cseverészik ezzel a szoftverrel, bizonyítékául annak, hogy a hardveres és szoftveres mintázók napjainkban már nem ellenségei egymásnak. De térjünk rá az ingyenes cuccokra! A netről több millió hangminta tölthető le egyetlen „köszi!”-ért. Az alábbi honlapon van egy kis összefoglaló néhány nagyon jóról.

https://globalgitar.hu/a-tiz-legjobb-ingyenes-hangadatbazis-az-interneten/

mpg21

Kipróbáltam néhány ingyenszoftvert is, de egyikkel sem voltam elégedett. Vagy el se indult, vagy keveset tudott, vagy kezelhetetlennek tűnt. Viszont régi ismerősünk, a lényegében ingyenes, becsületkasszás Reaper hangmunkaállomás ReaSamplomatic 5000 bővítményével elég jól lehet dolgozni. A Reaper legújabb változata innen tölthető le Windows XP-től Windows 10-ig, almára és kísérletképpen linuxra, ami wine környezetben használható.

https://www.reaper.fm/download.php

mpg22

Windows 64 bites operációs rendszer esetén a „reaper612c_x64-install.exe” filét kell futtatni, és a munkaállomás az összes beépített bővítménnyel települ. Ha a működtetéshez szükséges valamilyen filé hiányzik a gépről, azt a telepítő jelzi; egyébként ezek is ingyérprogramok. A program elindítása után hozz létre egy új sávon egy új virtuális hangszert!

mpg23

A „Virtual instrument on new track…”-ra bökve megjelenő kis ablak címsorába írd be, hogy „samplo”, így nem kell keresgélned a bővítményt.

mpg24

Tölts le vagy készíts egy hangmintát, hiszen a Reaperrel fölvenni is tudsz. De ennél egyszerűbb felvételi eszközök is vannak, pl. az operációs rendszerek saját hangrögzítői. A bővítmény nevére bökve el is indul a cucc.

mpg25

Lehet, hogy szükséged lesz midi billentyűzetre. Ha nincs usb-s klaviatúrád, virtuálisat csalogathatsz elő a Reaperből az „Alt +b” lenyomásával.

mpg26

A többi teendőt megmutatják a videók.