Cs. Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 276. Zongorázz digitálisan!

Kevés olyan hangszer van, ami a lehetőségek olyan sokszínűségét nyújtja játékosának, mint a zongora. A hangszínek változatossága, a dinamika széles skálája egyaránt alkalmassá teszi a szólóhangszerek karakterének, az énekhang dallamosságának visszaadására, valamint a szimfonikus zenekari játék imitálására.

A sorozatban már többször is szó volt különféle zongorákról és kistesójukról, a pianínókról, azonban az a célszintetizátor fajta, amit digitális zongorának nevezünk, külön kaszt. Az egyértelműség kedvéért ismét összefoglalom, hogy milyen jószágok vannak.

A legrégebbi az akusztikus zongora (lásd a sorozat 171-172. részét) és a pianinó (lásd a sorozat 174. részét), illetve ezek elődei, mint a klavikord és a fortepianó. Ez utóbbi hangszerekkel un. régizene koncerteken és felvételeken találkozhatsz.

zzn02

Az automatizálás első lépése a gépzongora volt (lásd a sorozat 209. részét).

zzn03

A második világháború terméke volt az elektromos Rhodes zongora, kicsit később a Wurlitzer zongora (lásd a sorozat 197. részét).

zzn04

Az elektronikus zongorák már tranzisztoros oszcillátorokkal keltették a rezgéseket, de még analóg szerkezetek voltak, igen egyszerű, nem billentés- és sebességérzékeny klaviatúrával. Ezeket inkább a kombó orgonák (lásd a sorozat 213-216. részét) célhangszer-változatának tekinthetjük.

zzn05

S innen már csak egy ugrás a digitális zongora, egy célszintetizátor fajta, amelynek hangját mintavételi vagy modellező szintézissel állítják elő. A hibrid zongorákban is digitális zongora van. A hibrid zongorákat csendes (külföldiül silent) zongoráknak hívják, ugyanis csendes üzemódban a kalapács filce nem üti meg a húrt, helyette egy kapcsoló az elektronikus áramköröket indítja.

Digitális zongorák azok a programok is, amelyek a számítástechnikai eszközökből varázsolnak zongorát.

S ettől kezdve a digitális zongikról lesz szó. Sajnos, nem mindig lehet tudni, hogy e zongorák pontosan milyen szintézist használnak, gyakran keverik is a mintavételen alapuló (lásd a sorozat 232. részét) és a modellezésen alapuló (lásd a sorozat 247-251. részét) szintézist például azért, mert noha már igen jó modellezési eljárások vannak, ezek áramköri megvalósítása nem mindig sikerül jól. Az alaphangot továbbra is a minták generálják, esetleg ugyanahhoz a hanghoz több mintát is használnak, hogy pl. a különböző erősségű billentésekből adódó hangzásbeli eltéréseket vissza tudják adni. Ugyanakkor fizikai modellezési algoritmusokat használnak a jellemző rezonanciák, például a rezonáló húrok szimulálására és azok vezérelhetővé tételére. A fizikai modellezést gyakran használják a mintavétel fent leírt gyengeségeinek, szakaszosságának enyhítésére, vagyis a különböző hangmagasságú és sebességű minták közötti zökkenőmentes átmenetek elérésére és a lehető legtermészetesebb befejezés, lecsengés eléréséhez. A gyártók különféle marketing neveket találtak ki ezekre a kombinált folyamatokra, például a Roland a "SuperNATURAL", a Kawai a "Progressive Harmonic Imaging" vagy az"SK-EX Rendering" és az "AiR" (Akusztikus és intelligens Rezonátor) a Yamaha pedig a „Grand Expression Modelling” varázsszavakkal csábít. Ha kevesen is, de vannak teljes egészében fizikai modellezésen alapuló zongorák. Ilyen a Roland V Piano vagy az olasz Viscount cég Physis Pianos nevú hangszere. Általánosságban elmondható, hogy a 2010. után forgalomba került digitális zongorák csúcsmodelljei lényegesen zongorábban szólnak, mint az elődeik. A legtöbb mai digitális zongora 128-256-szorosan polifonikus. egyes típusokban van kísérőautomatika is, a legtöbben meg metronóm.

Figyelemre méltó, hogy míg korábban a zongoraoktatással foglalkozó tanügyi harcosok kezdőknek sem ajánlották a digitális zongorákat, napjainkban már az az általános vélemény, hogy egy nem túl gagyi digitális zongi jobb, mint egy közepes akusztikus pianínó, és nem veszélyezteti a kezdő tanulók további fejlődését, áttérését az akusztikus zongorára. Sokan vannak, akik nem is akarnak akusztikus zongorán játszani, nem a szomorúzene vagy a jazz egyes magasságaiban akarnak szárnyalni. Ugyanakkor elkeserítő, hogy a hazai rock- és jazzbandák milyen ócskavasakon képesek játszani, csupán amiatt, mert azok olcsók és könnyűek, de tán ennél is bosszantóbb, hogy még egy kiváló digitális zongora hangját is nagyon torzzá, fülsértővé tud rombolni a nem megfelelő hangosítás.

A digitális zongorák négy nagy csoportra oszthatók. Vannak

  • pianínó kialakítású zongorák;
  • hordozható zongorák;
  • színpadi zongorák;
  • koncertzongorák.

A digitális zongorák között a pianínó kialakítású hangszerek a legnépszerűbbek. A bútorszerű kivitel miatt a lakás dísze is lehetnek. A hangszer megjelenésre egy akusztikus pianínóra emlékeztet, s megállja a helyét a lakás bútorzatának részeként is.

zzn06

Mint minden digitális zongorának, a pianínó kialakításúnak is 88 billentyűje van, és állítható dőlésszögű kottatartóval szerelik föl. A hangszer többnyire alsó részében helyezik el a hangsugárzó rendszert, és a pedálok sem hiányoznak. Többféle színben készítik őket. A bóvlikat leszámítva, több százezer forintért mérik darabját, de a legjobbak ára 2,5-3 millió forint.

A hordozható zongorák nagyjából ugyanazt tudják, mint a pianínó kialakítású társaik, de nincs lábazattal egybeépített hangszertestük, és a pedál is külön csatlakoztatható hozzájuk, noha gyakran csak zengető pedáljuk van. Mivel a hangszórókat a hangszer megmaradt részébe szerelik, önmagukban nagyon vacakul szólnak. A kottatartójuk eltávolítható. Kaphatók az adott típushoz pontosan illeszkedő állványok, mert a vasalódeszka nem elég stabil. Általában olcsóbbak, mint a hasonló kategóriájú pianínó tudású társaik.

zzn07zzn08

A színpadi zongorákat zenekarral koncertező, tehetősebb muzsikusoknak ajánlják. Ezekben nincs végerősítő és hangsugárzó rendszer, a hangzásuk is inkább közelíti az akusztikus zongorákét, a billentyűzetük jobb minőségű, sok könnyen és gyorsan kezelhető többletszolgáltatásuk van. Az áruk itt is széles skálán mozog.

zzn09

A csúcskategóriát a koncertzongorák képviselik. Úgy néznek ki, mintha törpe akusztikus zongorák lennének, és a legjobb anyagokból, áramkörökből építik őket. Ezekért már milliókast kell perkálnod, de még így is jóval olcsóbbak, mint az akusztikus hangversenyzongorák. Természetesen nem is úgy szólnak, nyilván nem pótolhatják azokat, s ez nem is kéne, hogy cél legyen. Ám erre még visszatérek.

zzn10

A digitális zongorák hangja legtöbbször nem egyetlen fajta zongora hangjának utánzása. Az akusztikus zongora hangszínek a legfontosabbak, de a különböző zenei stílusok más-más hangzást igényelnek, ezért általában különböző zongora hangszínek között válogathatsz a szomorúzenei, a jazz és a pop nótákhoz. Ezeken kívül – típustól függően – a csembaló, a klavikord, a cseleszta, az orgona, a vibrafon, az elektromos zongorák vagy vonósok hangjai is megszólaltathatók.

A digitális zongorák egyik előnye, hogy e hangszereknek számos olyan funkciójuk van, amelyek élvezetessé teszik a zongorázást, és növelik a gyakorlás hatékonyságát. Tanuló programok kaphatók hozzájuk. Néhány digitális zongora két részre osztható. A tanerő és tanuló egymás mellett ülhetnek a hangszernél, és ugyan abban a hangtartományban zongorázhatnak. A digitális zongorák egy részében a dalszerkesztőt arra is lehet használni, hogy a bal és a jobb kéz játékát külön-külön rögzítsed. Előbb fölveszed a jobb kezedét, aztán azt visszajátszva, a balét. A lejátszást lassítani is lehet, hogy a nehezebb, gyorsabb futamokat könnyebben gyakorolhassad. Vérmesebb zongitanarak ilyenkor üvölteni szoktak, és nem engedik meg, mert szerintük ezzel becsapja magát a tanuló. Léteznek továbbá alkalmazások a kottaolvasás elsajátításához, a zeneelmélet megértéséhez és a hallás fejlesztéséhez.

A modern és értékesebb digitális zongorák minden része nagyon aprólékos munka eredménye. Ez nemcsak azt jelenti, hogy például digitális koncertzongorát kevés cég gyárt, hanem azt is, hogy a más piaci területeken egymással versengő cégek egymástól vesznek részegységeket. Jó példa erre a Clavia cég 2019. végén bemutatkozott Nord Grand nevű zongorája, amelybe Kawai billentyűzetet szereltek.

zzn11

Ha nekem lenne egy ilyen, egymillió forintnál is drágább hangszerem, biztosan nem tennék a fa burkolatára alátét nélkül bögrét.

Ennyi pénzért a svéd Clavia igazán szerelhetett volna szimmetrikus XLR és digitális kijáratokat a Nord Grand popójára. A következő videón nemcsak ennek hiánya tűnhet föl (s teszi szóvá minden komolyabb teszt), hanem a két kis monitor jelenléte is, amelyet egy szintén svéd cég gyárt.

Az agyamat eldobom! Virágcserepet tesz rá…