Cs. Kádár Péter - XXI. századi diszkónika, 299. Ritmuskvartett - Klónok és replikák, második eresztés

Amikor egy elektrofon hangszer replikáját vagy klónját piacra akarják dobni, mindig kérdéses lehetne, hogy tényleg érdemes-e a cuccot újraalkotni. A retróláz idején azonban még a legpocsékabb – vagy annak kikiáltott – készülék sem kerülheti el a megújulás sorsát.

A Roland TR-606 ritmusgép utánzása évtizedek óta kihívás, ám az utóbbi néhány esztendőben jelentek meg az igazán csábító modellek. A sort 2015-ben az Acidlab Drumatix nyitotta, 550 eurós listaárral.

rkm02

A Klaus Süβmuth tervezte gép alig hasonlít az eredetire; küllemében és belbecsében is eltér tőle, a szó legjobb értelmében. Inkább mutánsnak tekinthető, mintsem klónnak. A TR-606 egy kis műanyag doboz, a legolcsóbb alkatrészekkel. Az Acidlab Drumatix ezzel szemben nem csak érezhetően nagyobb, hanem teljes egészében fémből készült. Nincs felesleges csicsa, a ház stabil, és a kezelőszervek könnyen masszírozhatók – ez a legendás, és egyébként egyre kevésbé tetten érhető német precizitás. A hangszerek is eltérnek a mintaképtől, ami igazán örvendetes. Az Acidlab Drumatix hangkészletében 7 helyett 11 ütős van, köztük olyanok, amelyek a Roland TR-606 Drumatixban nincsenek. Az első, ami szemet szúr, hogy két lábdob és két pergő van. Ezek egymástól független hangszerek, amelyek nem csak másképp szólnak, hanem önállóan vagy egymásra rétegezve is használhatók. Az egyik lábdob az Acidlab Miamiból (lásd az előző részt) került bele. A 2. lábdob kerekebb, elegánsabb hangzású, ez hasonlít jobban a TR-606-hoz. Ugyanígy, az egyik pergő a Miamiből került át, a másik utánozza a TR-606-ot. A rimshot is a Miami hangja, a taps származási helye viszont a Boss Doctor Rhythm DR-110, 1983-ból.

rkm03

A DR-110 az egyik nagyon könnyen kezelhető, alapfunkciókat tudó, de már programozható, és nagy példányszámban eladott, népszerű ritmusgép volt a maga idejében. A tapsot fehérzajból szűrőkkel állították elő, de úgy, hogy a generátort többször, gyorsan indították.

A cinek a TR-606 mintái, azonban ezeket a Miaimihoz hasonlóan lehet masszírozni, sőt, a lábcsin lecsengési ideje is beállítható. Az egyik népszerű trükk, hogy a nyitott és a zárt lábcsint ugyanarra a lépésre programozzák, így létrehozva egy harmadik lábcsin hangot. A két basszusdob nagyon dübörög, a tamok hangja telt, a lábcsinek pedig érzékien lengenek. A hangok apró változásai minden egyes ütemmel jól érzékelhetőek anélkül, hogy remegésnek tűnnének. De még ennél is fontosabb a hangok jó összjátéka.

Ám ha már a zajnál tartottam, az Acidlab Drumatixnak vannak olyan hangjai, amelyeket mindenki a pokolba kíván. A ritmusgép zajos. Különösen a pergők zajonganak folyamatosan. Ha a tamokat magasra hangolják, sisteregnek, és a lábcsinek is énekelnek egy kicsit. Mindent egybevetve, ez elég nagy zajszintet eredményez. Ezt nem indokolja az analóg technológia, sokkal csendesebb gépek is léteznek. A megoldás a hangszerenkénti, hangszercsoportonkénti kimenetek finom, de intenzív zajzárazása.

A szekvenszer semmi különösebbet nem kínál, 12*16 minta programozható, ezek dalokká szervezhetők. Többféle súlyozásra is van mód, viszont csak midi bemenete van, vagyis más szintetizátorral vezérelhető, de a készülék nem tud vezérelni. A szinkronizálást segíti a midi időzítő.

2016-ban mutatkozott be a Cyclone Analogic TT-606 Drum Drone, amelynek jelenlegi ára 329 euró.

rkm04

A lapos, műanyag tok uzsonnás dobozra emlékeztet. A hangszerhang kimenetek 3,4 mm-es TS lyukak. A TT-606 hangkészletének kilenc hangszerhangja van. Ezek közül a TR-606-ban is meglevők jobban hasonlítanak az eredetiére, mint az Acidlabé, de annál puhábbak, kerekebbek. A zaj elviselhetően kicsi. A hangszínszabályzóval minden hangszerhez külön-külön csak egy paraméter változtatható. Különlegessége a „nuance” funkció. Ez egy nagyon kisfrekvenciájú oszcillátor, lfo, amelynek jelalakja háromszög, négyszög és fűrészfog lehet, s ezzel bármelyik hangszer jele modulálható. A modulációs mélység folyamatosan, a frekvencia öt lépésben változtatható. Az lfo határozottabbá teszi a ritmizálást. A beállítások 32 készletbe menthetők. A TT-606 programozása egyszerű, a minták hossza 64 lépés lehet, a hangsúlyozások hangszerenként és lépésenként is megadhatók. A ritmusgép midije teljeskörű, minden hangszer és beállítás midizhető cc üzikkel (lásd a sorozat 258. részét).

2020. januárjától kapható kb. 180 euróért a Din Sync cég „szenvedj vele” replikája, az RE-606.

rkm05

A kit csak a legalapvetőbb alkatrészeket – panelek, gombok, kapcsolók, teljesítmény tranzisztorok – tartalmazza.

rkm06

A többi alkatrészt pl. a Mousertől lehet megvenni, kb. 100 euróért.

https://hu.mouser.com/ProjectManager/ProjectDetail.aspx?AccessID=d17c935ded

rkm07

Az RE-606 házát is külön árusítja a Kumpotronics 168 euróért, de a cég honlapján egy árva fénykép sincs róla.

https://www.kumptronics.com/shop/cases-accessories/#cc-m-product-12344945957

rkm08

Az RE-606 semmilyen többletet nem nyújt a Roland TR-606-hoz képest, de nem is ez volt a cél.

Ugyancsak 2020. januárjában örvendeztette meg a Behringer a rajongót tízféle színben az RD-6-tal. Nálunk 46-55 ezer forintért mérik, ami egészen barátságos ár.

rkm09

A kezelőfelület hasonló az eredetihez, de egyes bizgentyűket eltérően rendeztek el. A kombinációknak köszönhetően csak öt hangerőszabályzó van a nyolc hanghoz, egy pedig a súlyozáshoz, accenthez.

rkm10

Az eredeti hangok itt is kibővültek a Boss DR-110 tapsával, és beletuszkolták a Boss DS-1 torzítót.

rkm11

A tesztek nem ajánlják ennek az effektnek a bekapcsolását. A hangszerhangok olyanok, amilyenek, nem módosíthatók, ha nem tetszik, így jártál. A dobok hasonlók, a cinek és a lábcsin hangja eltér az eredetitől.

A Behringer RD-6 USB-n keresztül teljeskörűen midizhető, a Roland Dyn Sync lehetősége már nem került rá. A belső programját, a firmware-jét 2020. végén frissítették. 2021-ben pedig megjelent egy nem hivatalos buherálás, amelynek segítségével a ritmusgép sokoldalúbbá tehető, ha van bátorságod felületszerelt alkatrészeket forrasztgatni.

https://maffez.com/?page_id=1021

rkm12

A mintegy 40 (!) módosítás közül talán a legfontosabb a dobok paramétereinek változtathatósága, ideértve a hangolást is.

Nincs már DIN Sync a Roland saját klónján, a szintén 2020-ban napvilágot látott, TR-06 Drumatix Boutique tipusú, fizikai modellezésű digitális ritmusgépen sem. Ezt a cuccot 120-160 ezer forintért veheted meg itthon.

rkm13

A TR-06 midi és hangi beállításait számítógéppel lehet módosítani, egy, a géphez mellékelt szoftver segítségével. Összeköthető a Roland fizetős felhőjével is, ami egyrészt lehetővé teszi a távvezérlést, másrészt kapcsolatot teremt a Roland emulátoraival. Máshol már említettem, hogy a felhőbe hetente be kell jelentkezni, ami számomra érthetetlen.

rkm14

A TR-06 olyan moduláris szintetizátorokkal is jól megérteti magát, amelyekben nincs ritmusgép egység.

rkm15

A hangszerkészlet egyes hangszereinek paraméterei különböző mértékben és korlátozottan módosíthatók. Lehet hangolni őket, vagy például a pergőhöz több-kevesebb zaj keverhető. A ritmusgépbe néhány effektet is építettek: késleltetőt, a Roland szalagos visszhangosítóját utánzó áramkört és programot, zengetőt, torzítót, aluláteresztő és felüláteresztő szűrőt, kompresszort, flangert. Külföldiül bitcrushernek, magyarul bitrongálónak hívják azt az effektet, ami a digitális jel felbontását és a minták számát (a mintavételi frekvenciát) csökkenti, így megnő a kvantálási zaj és átlapolás lesz (lásd a sorozat 23-24. részét), ami melegebbé vagy durvábbá teheti a hangzást. Az alábbi nóta bevetőjében használtak például bitrongálót.

rkm16

Szaturátor is van a Roland TR-06-ban. A szaturáció eredetileg káros melléktermék, olyan összetevő, ami nem kívánatos, tehát torzítás. Az analóg rendszerekben normális működés közben is van szaturáció. Talán úgy képzelhető el a szaturáció, hogy amikor eszel-iszol valamit, akkor is keletkezik a szervezet számára felesleges melléktermék, kaki és pisi. Ez teljesen normális, sőt, ha nincs ilyen, az betegségre utal. Ha azonban agyonzabálod vagy eszméletlenre iszod magad, nemcsak egészséges mennyiségű melléktermék keletkezik, hanem jóval több, és nemcsak összeszarod és húgyozod magad, hanem okádsz, és a megszokottnál több hülyeséget beszélsz. A mesterséges szaturáció azonban lehet jótékony is, például, ha egy étel ízét akarjuk megváltoztatni, akkor fűszereket keverünk bele, vagy bizonyos betegségek túladagolással gyógyíthatók. A hangtechnikában a szaturátor utánozza egy analóg berendezés szándékosan a lineáris működési szakasz fölé vezérlését. A végeredmény egyrészt limitálás/komprimálás, másrészt harmonikus és nem harmonikus részhangok megjelenése. Ronda szaturációt okoz az is, ha egy digitális berendezést túlcsordultatunk, vagyis a feldolgozható szóhosszúságnál nagyobb felbontású jelet próbálunk ráerőltetni.

A TR-06-nak természetesen van szekvenszere. Ez un. al-lépéseket is tud, vagyis egy lépés további ritmus darabokra bontható. Programozhatók az ütemhangsúlyok is.

Ami a hangzást illeti, a Roland TR-06 ugyanattól szenved, mint minden digitális cucc. A TR-606-hoz hasonlítva, az alapkarakter valahogy megvan, de az eredeti hangoknak a pimasz és már-már taknyos viselkedését nem sikerült teljesen megragadni. A TR-606 él és lélegzik, míg a Roland TR-06 Boutique csupán szimulálja ezt, igaz, jól. A különbség a tesztek szerint leginkább abban nyilvánul meg, hogy az eredeti TR-606 élénk, táncra perdít, a TR-06 viszont passzivitásra, a zene hallgatására késztet. A TR-606 nyers és brutális, a TR-06 szalonképes és finomra párolt.

A Roland TR-606 klónjai között időnként fel-felbukkan egy-egy kísérlet az Eurorack (lásd a sorozat 220. részét) változat létrehozására, aztán ezek jobbára eltűnnek a süllyesztőben. 2021. áprilisában új erőre kapott egy ilyen próbálkozás, a Tubbutec cég 6equencer nevű, kétfajta, de ugyanolyan belsejű moduljainak képében.

https://tubbutec.de/6equencer/

rkm17

Nagyjából ugyanazok a szolgáltatásai, mint a TR-606-nak, de teljeskörű a midije, ideértve a midi időzítőt is, és nyolc indító (trigger) kimenete van. Érdekesség, hogy egy hátoldali csatlakozó segítségével több, legfeljebb négy kütyü is egymás után láncolható, így a lépések száma növelhető.

rkm18

A listaára a kontinensen 249 euró.