Cs. Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 318. Menő agyak - második pakli, dobmodulok

Az elektronikus dobmodulok választéka sokkal nagyobb, mint a triggermoduloké, ám ezek többsége nem kapható külön, csak dobkészlettel együtt. A legtöbb dobmodul triggermodulként is használható.

Kezdem egy olcsóval, a Thomann zenei áruház saját termékével, a Millenium MPS 850-nel, amit Németországból 209 euróért rendelhetsz meg, s a szállítás további 18 euró.

mmd02

Azonnal feltűnhetett balra lent hat tolópotenciométer. Ezekkel a hangszerhangok szintje szabályozható. Fölöttük a három tekrentyű egyikével a kimenő hangerő, a másikkal a vonalról jövő jel bemeneti szintje, a harmadikkal a fejhallgatóra menő jel erőssége állítható be. A középső területen találhatók a dal, a hangkészlet és menü funkciók kiválasztására szolgáló gombok, a felvételi és dal-lejátszási funkció vezérlő gombjai, a tempó bevitelére szolgáló gomb, valamint a fel/le navigációs gombok. Az adatbeviteli kerék és a jobb/bal kurzorbillentyűk a jobb szélen maradnak. A kéken megvilágított kijelző a modulfelület felső harmadának közepén helyezkedik el. Az alján levő sokpólusú lyuk kivételével az MPS-850 összes többi lyuka a hátoldalon található.

mmd03

Ez magában foglalja a két külső jeladó bemenetet, amelyekbe a negyedik tam és a második beütő cin jeladójának dugója dugható, a midi be és ki lyukakat, az aux bemenetet 3,5 mm-es TRS kivitelben; a főkimeneteket és a fejhallgató kimenetet 6,3 mm-es TRS-ként; a tápcsatlakozót és nem utolsó sorban az usb lyukakat, valamint az ötpólusú DIN midi be- és kimenetet.

A fejlesztők összesen 550 hangot adományoztak az MPS-850-nek, beleértve akusztikus és elektronikus lábdobokat, pergőket, tamokat, cintányérokat, lábcsineket, valamint egyéb ütő- és effekthangokat. A hangmagasság ±8 félhanggal módosítható. Van zengető, késleltető, hanghosszúság szabályzó, hangszínszabályzó. A 30 előre programozott és nem cserélhető készleten kívül 20 memóriahely található a szabadon hozzárendelhető felhasználói készletekhez. A belső 100 dalból 40 valójában nem "igazi" kísérődal, hanem rövid sorozatok, minták vagy hurkok, amelyek a hangokhoz hasonlóan az egyes ütőfelületek jeladóihoz rendelhetők. Ebben az árkategóriában ritkaság, hogy a dobmodulnak van mintázó funkciója is. A mintavételi frekvencia 48 kHz, a felbontás 16 bit. Az egyik legfontosabb paraméter a dobmodul késleltetése, ami a mérések alapján 9 ms.

mmd04

Ez lehetne jobb is, de akkor sokkal többe kerülne az MPS 850.

Ugorjunk egyből a csúcsra! 1946. április 2-án jegyezték be, tehát 2021-ben volt 75 éves az akusztikus dobszerkóiról híres Pearl Musical Instrument Company. Kezdetben a Korggal együttműködve gyártottak elektronikus dobokat, 2016-ban pedig bemutatták a Mimic Pro dobmodult – egyes szakírók szerint triggermodult, csak hogy bizonyítsák a két elnevezés körüli kavart –, és a következő évben már le is taszították a trón tetejéről a Rolandot. Azóta is a dobogó legtetején vannak az összes szakmai fórum szerint. Igaz, ennek ára van – ha éppen kapható, s szállítási díj nélkül még éppen nem lépi túl az egymillió forintot. Még.

mmd05

Furcsa szerkezet ez, mert a belsejében Steven Slate eredetileg bővítményként induló dobkészleteinek 5. változata van.

mmd06

A fenti képen ülő pasi azóta továbbfejlesztette a bővítményt, amelynek ingyenes változatát az alábbi linkről töltheted le:

https://stevenslatedrums.com/SSD5/#SSD5FREE

mmd07

Ilyen módon csak három dobkészletet kapsz.

A teljes változat is csak 99 dollár. Meggondolandó, hogy nem éri-e meg jobban egy izmos laptop hangmunkaállomással és pl. ezzel a bővítménnyel, meg egy trigger-midi átalakítóval, de erről majd később lesz szó.

A Mimic Pro bekapcsolásakor, miután a PEARL logó rövid időre felvillan a "powered by Steven Slate" felirattal, azonnal megjelenik az alapnézet a 7"-os nagy, színes, IPS technológiájú érintőképernyőn. A legtöbb beállítás elvégezhető az egyes téglatestek megérintésével, dupla koppintással vagy húzással. A kétkezes kezelés is egész jól megy: jobbal az érintőképernyő, ballal pedig a nyomógomb funkciós forgatógombot használható. A színábrázolás önmagában is logikus. Például a hangerő beállítása kék sávként jelenik meg egy hangszer vagy egy hangszercsoport neve mögött – természetesen a hangerővel arányosan. Minden szerkesztési lehetőség vagy zöld színű, vagy a gyártó minden hangszerének saját színsémája van. Amikor megnyitsz egy menüpontot, az összes alpont fülként érhető el, és érintéssel választhatod ki, majd a forgatógomb segítségével állíthatod be az értékeket. Egy listából a gyárilag beállított elektronikus dobtípusok közvetlenül hozzárendelhetők bármelyik jeladó bemenethez, még ha a gyakori gyártók neve nincs is kiírva, a típus- és modellnevek könnyen érthetők. Ha a csatlakoztatott típusok szerepelnek a listában, a kézikönyv azt ígéri, hogy nincs szükség további beállításokra. Ez azonban a tesztek szerint nem teljesen igaz, mert a jeladók viselkedése életkor függő, de mivel a bemeneti érzékenység, a küszöbszint, a pásztázási idő és a maszk idő is masszírozható, nincs komoly gond.

mmd08

A lábcsin kalibrálása felettébb érdekes. A monitor automatikusan kijelzi a teljesen nyitott, a zárt és az extra szorosan zárt közötti küszöbértékeket. A Mimic Pro követi a lábcsin pedál mozgását, és adatokká alakítja át a vezérléshez. A Mimic Pro lehetővé teszi a hangrétegezést a lábdob és a pergő számára. Ez azt jelenti, hogy itt két hangot tudsz egymásra helyezni, és meghatározni a megütött ütőfelület területétől függően. A dobszerkók egyes hangszereit állványokra szerelik, s ha valamelyiket megütik, a többiek szívesen csatlakoznak hozzá. A Mimic Pro „megtanulja”, hogy más hangszerek is reagálnak-e, és egyszerűen kikapcsolja a betolakodókat, ezzel csökkentve az áthallást.

Ami a hangkészleteket illeti, a Mimic Pro minden hangszerhangjait többféle mikrofonozással rögzítették, hogy választhass nagyon közeli, overhead (lásd a sorozat 190. részét) és távoli, a helyiség akusztikáját is figyelembe vevő mikrofonozás között. Vagy ugyancsak választhatsz a pergő mikrofonozásai között (lásd a sorozat 187. részét). Minden hangszerhang sokféle beállításban érhető el. Minden hangszer effektezhető egymástól függetlenül kompresszorral, hangszínszabályzóval, zengetővel. A Mimic Pro 120 gyári hangszer hangját tárolja 65 készletben, de természetesen van bőven hely saját hangok betöltésére is. A gép egyébként 4 096 szintű belső felbontással dolgozik – ellentétben a midi 1.0 ajánlás 128 szintjével. A gyári minták legtöbbje valamilyen Pearl akusztikus hangszerről készült, viszont elektronikus hangok nincsenek. A dobokon és cineken kívül csak kolomp van a készletekben, pl. harangjáték vagy gong nincs.

A Mimic Pronak jó nagy belső tárhelye van, mert beleraktak egy 120 gigás ssd-t. Erre például más hangszerek háttérsávjai rögzíthetők, s ha még ez is kevés, usb-n keresztül külső tároló, pl. pendrájv dugható rá. Jöhet be analóg hangfrekvenciás jel a vonali (aux) csatlakozón keresztül. Nagyon hasznos, hogy teljesen külön keverhető a hangosításhoz vagy felvételhez menő jel, és a fülesé. Tehát ha te vagy a dobos, akkor önmagadnak olyan szinteket állíthatsz be, és olyan módon effektezhetsz, ahogy az neked jó, ha meg te vagy a hangmérnök, akár a teljesen „száraz” jelet, jeleket is megkaphatod, és azt csinálsz velük, amit akarsz. A Mimic Pro tulajdonképpen egy célszámítógép, zenei munkaállomás-szerű tünemény, de érdekes módon nem köthető össze „rendes” számítógéppel, pedig van midi be- és kijárata. Mivel minden szerkesztési művelet elvégezhető a cuccal, ez nem olyan nagy baj. De pedig de. Ez az egyik legnagyobb fogyatékossága, nem mentegethető.

Nézd meg a készülék hátoldalát!

mmd09

Hű, mi minden van itt! A Mimic Pro 16 jeladó bemenetet kínál. Aztán hátoldalon található öt további vonal bemenet. Van a szokásos csatlakozások mellett a lábdob, a pergő, a lábcsin, a tamok és cinek számára is hely. A midi lehetőségeket kihasználva, egyidejűleg 26 (!) hangszer szólaltatható meg. A kettős jeladókat minden TRS jeladó bemenet támogatja, ennek megfelelően sztereó TRS dugóval szerelt kábelek használata javasolt. A várakozásoknak megfelelően két aljzat található a három zónára osztott cinekhez, de ezek átalakíthatók úgy, hogy helyettük két, egyenként kétzónás jeladó csatlakoztatható. A már említett fejhallgató és főkeverő kijáraton kívül van hat, szimmetrikus kimenet, amelyekre egyedi hangszerek vagy hangszercsoportok jele választható. Ha a hangmérnök még az eddigieknél is többet akar, akkor a széles, un. DB25 csatlakozón további nyolc kimenet érhető el. Összesen tehát 14 hangszerhez férhet hozzá.

mmd10

Na, ezt például nem tudja egy mezei laptop. Miként még a legdrágábbakban sincs egyetlen Burr Brown digitális-analóg átalakító sem, nemhogy kimenetenként egy-egy. S emiatt megenyhül az ember lelke az árcédula láttán, és szomorú, ha ennyi pénzt nem tud kiadni. Hogy mégse zokogj annyira, ha megnézed a képet, van a készüléken egy RJ-45-ös lyuk. Ez a digitális hálózati csatlakozó, például számítógépek hálókártyáján van ilyen. Azt gondolhatnánk, hogy a Mimic Pro mégis képes számítógépre csatlakozni belső hálózati rendszeren, netán az interneten keresztül. De nem, ez a lyuk nincs bekötve, s csak kívánhatjuk, hogy egy későbbi változatban csinálni fognak vele valamit.

A Mimic Pro késleltetése átlagosan 6 ezredmásodperc. Ez néha zavaró, de némi masszírozással a felére is csökkenthető.

mmd11

Majdnem elfelejtettem, hogy persze metronóm is van benne.

A Rolandot sem kell félteni: A dobogó második fokán stabilan áll a TD-50 hangmodul, illetve utódja, a 2021 nyarán piacra dobott TD-50X. Ha szerencséd van, akkor már 800 ezer forintért a tied lehet egy példány, ám az az igazi szerencse, ha van ilyesmire 800 ezer forintod. E Malajziában gyártott dobmodul népszerűségére és a gyártási kapacitás szűkösségére jellemző, hogy amikor írni kezdtem ezt a részt, a németországi Thomannál még kapható volt, de pár nap alatt elfogyott, az USA-beli egyik legnagyobb hangszer áruház, a Sweetwater pedig többhónapos, de bizonytalan határidővel vesz föl megrendeléseket.

mmd12

Mielőtt magát a modult mutatom be, ismerkedj meg két varázslatos fogalommal! Az egyik a Prismatic Sound Modeling, magyarul prizma alapú hangmodellezés. Nem kell ettől ámulatba zuhannod, elvileg nagyon egyszerű, és már évtizedek óta létező eljárásnak a Roland általi alkalmazásáról van szó.

mmd13

Az akusztikus modellezésen alapuló hangszintézis átmenet a szubraktív szintézis (lásd a sorozat 219. részét), az additív szintézis (lásd a sorozat 218. részét) a fizikai modellezés (lásd a sorozat 247. részét) és a hangminta alapú modellezés (lásd a sorozat 232. részét) között. Vagy inkább mindegyikből merít egy kicsit, de végül is, egyik sem. Minden hangszer hangja több rétegre bontható. A rétegezés egyik módja annak vizsgálata, hogy a hangszer egyes részei milyen hanghullámokat bocsátanak ki magukból, mert e hullámok összegzésével előállítható a teljes hangszerhang. Egy pergődob legfontosabb rétegeit mutatja az alábbi ábra.

mmd14

Ez nagyon egyszerű rétegezés, hiszen például elhanyagolja, hogy a felső bőr rezgései több harmonikusból tevődnek össze, az alsó bőr harmonikusait meg se vizsgálja, és azzal sem törődik, hogy maga a dobtest is több részre bontható, meg hogy az egyéb alkatrészek, pl. a csavarok hogyan viselkednek akusztikai szempontból. Hogy mely rétegek mely tulajdonságait érdemes figyelembe venni, a modellezés egyik fontos szempontja, hiszen ha lényeges tulajdonság marad ki, a szintetizált hangszer hangja lényegesen különbözni fog a modellezni kívánt hangétól. Az eredeti hangszer hangja attól is függ, hogy mekkora erő hatására szólal meg; hogy az az erő a hangszer melyik részét vagy részeit éri; hogy milyen eszköz szólaltatja meg; hogy megvárja-e dobos, hogy a hallhatóság alá csökkenjen a hangszer hangja vagy még ezt megelőzően gerjeszti újra; hogy milyen a dobos stílusa; hogy hogyan változik ez dobolás közben a játékos elfáradásának következtében – vagyis a rétegek viselkedését nem elég egyetlen esetben vizsgálni, hanem minden elképzelhető feltétel mellett. A rétegek viselkedésének tanulmányozásához rengeteg hangfelvételt kell készíteni. Mivel ezek elemzése célszámítógépekkel – digitális analizátorokkal – történik, a felvételeket digitalizálják (lásd a sorozat 22-27. részét). Minél pontosabb, használhatóbb elemzés a cél, annál nagyobb mintavételi frekvenciával és felbontással kell digitalizálni. Az analizátorok sem képesek bármilyen hosszú jelekről értelmesen használható eredményeket szolgáltatni, ezért a digitalizált jeleket észszerűen feldarabolják, sok-sok hangmintát, hangmintácskát készítenek belőlük. Nem ritkaság, hogy egy-egy hangszerről több ezer, rétegekre bontott felvételt készítenek, és a mintácskák száma több tízezer is lehet. A mintácskák tulajdonságainak értékelése után meg kell alkotni azt a matematikai modellt, ami leírja a hangszer viselkedését. Ez a lépés már hasonló a fizikai modellezéshez, de míg a fizikai modellezés során az anyag szerkezeti tulajdonságaiból indulunk ki, az akusztikus modellezés a hanghullámok elemzéséből. A mindenféle függvényekből álló matematikai modell alapján okos programozók elkészítik azokat az algoritmusokat, amelyek a dobmodulban fognak futni. A tisztán akusztikus modellezésű dobmodulokban tehát nincsenek hangminták, hanem attól függően, hogy a jeladók milyen jelet löknek a modul bemenetére, a modul áramkörei a digitális hangprocesszor vezényletével állítják elő a hangmintácskákat egymás után, mégpedig úgy, ahogy azt az akusztikus modell alapján készített programok diktálják. A Roland eljárása nem annyira részletező, ahogy ezt ideális esetre vonatkoztatva leírtam, mégis már a Prismatic Sound Modelinggel is nagyon árnyalt, természetesnek és hatásosnak tűnő hangokat lehet csiholni, finoman lehet masszírozni a hangzás sok-sok paraméterét. A fő szempont a hangszeren való játszhatóság volt, vagyis az, hogy a különféle stílusú és műfajú muzsikák előadásakor a dobos úgy játszhasson, ahogy az neki és a zenének a legjobb.

mmd15

Már csak az a kérdés, hogy a prizma mit keres itt? Semmit, ez csak egy szellemesnek szánt reklámfogás. A Rolandnál valakinek eszébe jutott, hogy a prizma ugyanúgy bontja a fehér fényt színes rétegekre, ahogy az akusztikus modellezés a hangot. Ez ugyanúgy nem igaz, ahogy a szexet leplező gólyamese, de a marketing nem is az olykor bonyolult igazságról szól.

mmd16

Viszont ígértem neked még egy varázslatot, ez a PureAcoustic Ambience, magyarul a tiszta akusztikus környezet. A hangszer hangját ugyanis befolyásolják az akusztikai viszonyok, és hatással vannak az előadó játékára is. Az pedig, hogy a valódi, akusztikus dobcucc hogyan szól egy felvételen, a mikrofonozástól is függ. A Roland csupán ez utóbbit veszi figyelembe, néhány fajta overhead mikrofonozás keverhető a hangképhez, ugyancsak néhány, eltérő akusztikájú helyiséget modellezve. Nem túlozta el a Roland ezt a módszert, ám a hatása meglepően kellemes, ha a dobos vagy a hangmérnök kellően visszafogottan használja.

A TD-50X popsiját rengeteg csatlakozóval ékesítették.

mmd17

A hagyományos, analóg jeladókat 14 TRS lyuk fogadja, ezeket el is nevezték a különböző dobokról és cinekről. A Roland digitális elektronikus ütős hangszereket is gyárt. Különlegességük, hogy több jeladót helyeznek el a hangszereken itt-ott – a PD-140DS pergőn például nyolcat–, ezek jelét még a hangszeren belül digitalizálják (mindegyiket külön-külön), majd soros jelfolyammá alakítják, és hangszerenként egy-egy usb csatlakozóra vezetik ki. A TD-50X három digitális hangszer jelét tudja fogadni.

mmd18

Kimenetből is van jócskán. 8 hangszer jele jöhet ki szimmetrikus TRS lyukakon, a főkimenet pedig aszimmetrikus TRS-en, illetve szimmetrikus XLR apákon járhat ki professzionális pultokhoz. A TD-50X természetesen teljeskörűen midizhető, a napjainkban sajnos szokásos módon a midi kimenetet és az átadót egyetlen ötpólusú DIN lyukra tették. Oldalra tették a memóriakártya foglalatot és azt az usb lyukat, amelyen keresztül akár 32 sávos felvétel is készíthető külső rögzítővel, például hangmunkaállomással.

mmd19

Nézd meg ismét a Roland TD-50X bizgentyűit!

mmd20

Letisztult, áttekinthető felület ez. Alul nyolc tolattyúval a hangszerhangok és az analóg bemenő jel, valamint a virtuális overhead szintje szabályozható. A modulban egyébként nemcsak az overhead-ek szintje, hanem a helyzete is változtatható, valamint más, szintén beállítható mikrofonozások érhetők el. A további gombok többsége az egyedi beállításokat, illetve a beállított értékek váltását, előhívását segíti. A viszonylag kicsi és nem színes kijelző nem nagy durranás, de a lényeget mutatja, és mivel a dobmodulon az egyes hangszerek szinte minden paramétere masszírozható, a jel effektezhető, a kijelző segítsége nélkül ez lehetetlen volna. Az effektek mennyiségét aligha lehet kapásból felsorolni; a 67 oldalas, színes, nagyon szemléletes kézikönyv sem részletezi őket teljes mélységében. A TD-50X igazi ereje éppen a feldolgozási lehetőségekben rejlik. A tamok esetében például nemcsak a dobtest átmérőjét, hanem egyéb fizikai jellemzőit is szabadon meg lehet határozni.

mmd21

A Roland TD-50X-be 70 dobkészlet kb. 900 hangszerét zsúfolták. A szintézis során keletkező hangminták felbontása 16 bit, a mintavételi frekvencia 44,1 kHz. A belső memória monóban 24, sztereóban 12 percnyi hanganyag rögzítésére képes. A dobtanulást gyakorló programok segítik.

A TD-50X kistesója a TD-27 dobmodul. Nálunk kb. feleannyiba kerül, mint a bátyja.

mmd22

A varázslatokat ez is tudja, de a szolgáltatásai jóval szerényebbek, s inkább módosabb kezdőknek szánják.

mmd23

Mivel már úgyis Roland-túltengés van, nem részletezem az adatait.

Inkább bemutatok egy viszonylag olcsó, de sokoldalú dob- és triggermodult, a svéd 2box cég Drumit Three-t. Nálunk ugyan nem kapható, de több európai kufár árulja a neten, kb. 750-800 euróért. (Nem kell mindent a Thomanntól venni, nem mindig az a legolcsóbb.)

mmd24

Ennek a modulnak az egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy nagyon rugalmas, sok elektronikus dobbal és jeladóval tud együttműködni, és különböző gyártók hangkészleteit képes használni. Az összes csatlakozó a popsin van.

mmd25

15 jeladó bemenete van, kettős jeladókat és háromzónásokat is tud fogadni. Belemehet analóg jel is, a midi vezérlés teljeskörű. Az usb csatlakozón keresztül más hardverekkel, így számítógéppel is tud kommunikálni. Meglepő, hogy az usb csak 1.1-es, pedig a készüléket 2017-ben fejlesztették, és a memóriája csupán 4GB. Viszont a számítógép programja jól kezelhető, és minden paraméter szerkeszthető vele.

mmd26

Saját készletek is összeállíthatók. Gyárilag 90 készlet van benne. A hangminták mintavételi frekvenciája 44,1 kHz, a felbontás 24 bit. Egy-egy hangszerhez több mintát is használnak.

mmd27

Effektekben a minimumra szorítkoztak a fejlesztők, mindössze egy háromsávos félparametrikus szűrőt (lásd a sorozat 79. részét) tettek bele. 4 ms a modul pásztázási ideje.

mmd28

Noha a jeladók egy részével nem barátkozik, a tesztek a hangminőséget emelik ki, és azoknak ajánlják, akik céltudatosan képesek kísérletezni.