• 1
  • 2

A valaha készült 20 leghatásosabb Motown (Tamla) kislemez

Ahogy telnek az évek, évtizedek, úgy egyre jobban értékelődnek fel azok a korszakalkotónak nevezett, - egyre több, mai művészt inspiráló- dalok, melyek a Motown műhelyéből kerültek ki. A cím kicsit hatásvadásznak tűnhet és talán meg is állapíthatjuk, hogy igen az. Mert melyik soul zenerajongó ne tudna mondani még 21. vagy 22. dalt is a felsoroltak közé, melyre vita nélkül rábólinthatnánk, hogy igen, valóban,… de melyiket vegyük ki az első 20-ból? Mindenesetre fogadjuk el a következő felsorolást egy bemutatónak. Bemutatónak, azok számára, akik most ismerkednek 30-50 év távlatából az alapokkal. Bemutatónak azok számára, akikben kellemes emlékeket keltenek évtizedek után is. Visszaszámlálás indul.
20. The Commodores- Night shift.
 
20Thecommodores
 
A zenekar második olyan albumának a címadó dala is lett, mely már Lionel Richie nélkül készült.  A Night shift 1985-ban került a boltok polcaira először és Detroit két nagyon népszerű előadója előtt tiszteleg, akik az előző évben hunytak el tragikus hirtelenséggel. Azokról szól, akik már nem vehetnek részt a zenészek, énekesek éjszakai műszakjában. Marvin Gaye és Jackie Wilson a két jóbarát elvesztése inspirálta a szerzőket. A legendák szerint eredetileg ki sem akarták adni a dalt, aztán a legjobb R&B csoport kategóriában, még Grammy-t is kaptak érte a The Commodores fiúk.
 
 
19.   Barrett Strong – Money (That’s what I want)
 
19BarretStrong
 
Lehet. hogy nem emlékszik a nagyközönség -a napjainkban, detroiti hajléktalanként életét tengető- Barrett Strongra, de erre az 1959-es dalra annál inkább biztos.  Ez volt ez első Motown kasszasiker, mely megalapozta a kiadó ismert jövőjét (múltját). Ez a dal volt az az erős szikla, melyen a kiadó alapjai nyugodtak. És hogy miért inkább a dal ismertebb, -főleg itt Európában-, mint az eredeti előadójának a neve?! A The Beatles is sikerre vitte. Azon a napon jelent meg tőlük 1963-ban, amikor J.F.Kennedy elnököt meggyilkolták. 
 
 
18. The Marvelettes – Please Mr Postman
 
18TheMarvelettes
 
1961-ben, az első Motown dal volt, mely az első helyre került a Billboard Hot 100-as listáján. A dal egyik szerzője és ötletadója az a Freedie Gorman volt, aki később a The Originals énekcsoportot is létrehozta. Gordy jr-al úgy ismerkedett meg, hogy hordta neki a leveleket nap, mint nap, ugyanis postás volt, mielőtt a szerzeményeit el nem fogadta a kiadó. A The Marvelettes női énekcsoport úttörőnek számított a főként férfiak alkotta doo wop stílusú felállás mellett, mely utat mutatott pl a későbbi The Supremes, vagy Love Unlimited sikereinek is. A dalban, a dobok mögött, Marvin Gaye játéka hallható. Ja, el nem felejtsem, 1963-ban ezt is nagy sikerrel dolgozta fel a The Beatles. 
 
 
 
17. The Temptations – Papa Was a Rolling Stone
 
17TheTemptations
 
Pszichedelikus funk 1971-ből, a soul zene nagyágyúitól.  Külön cikkben írtunk a dalról, a keletkezéséről, itt a soulmusic.hu hasábjain. A dal, mely nagyban befolyásolta, a 70-es évek stílus hangulatát, megannyi követővel. Az akkor már szárnyait bontogató Motown konkurencia, a philadelphiai TSOP hangzás egyik mintája volt. Eredetileg az Undisputed Truth-al rögzített művet, Gordy jr. utasítására írták át a The Temptations-ra, bő 11 perces verzióban.  
 
 
16. Stevie Wonder – Signed Sealed, Delivered (I’m Yours) 
 
16StevieWonder
 
1970-ben, az akkor 20 éves Stevie Wonder kezdett igazán magára találni. Az utolsó munkáinak egyike, melyet a Motown-nál készített. Az első dal, melynek saját maga volt a producere is egyben.  Ebben az évben vette el első feleségét Syreeta Wright-t is, aki nagyban segítette munkáját, függetlenedését a Motown-tól. 
 
 
15. Martha and the Vandellas – Dancing in the street
 
15Marthaandthevandellas
 
1964. Az afro amerikai lakosság egyenjogúságáért küzdő polgárjogi mozgalmak himnuszaként aposztrofáljuk a dalt. Egyfajta kulturális tündérmese, örömteli hangulat közvetítése az Egyesült Államokat jellemző általános utcai zavargások hónapjaiban.  Hogy mennyire magával ragadó, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy Mick Jagger, David Bowie-val közösen, vagy a Van Halen is hatalmas sikerrel dolgozta fel később. A Motown aranykorának a kezdete volt.
 
 
  
14. The Supremes – Stop! In The Name Of Love
 
14thesupremes
 
A Holland Dozier Holland szerző-producer triumvirátus dala, mely három hétig állt a Billboard Hot 100-as lista csúcsán. A legendás női énektrió Diana Ross vezetésével, mely a későbbi hasonló női énekcsoportok első számú példaképe lett. 1965-öt mutattak a naptárak. 
 
 
13. Rick James – Super freak
 
13rickjames
 
A 70-es évek második felétől a Motown elveszítette vezető szerepét a soul zenei művészek elhelyezkedését tekintve. A vezető helyet a Philadelphia International Records uralta, de korántsem akkora dominanciával, mint a 60-as években a detroiti (később Los Angeles-i) társulat. Persze még mindig voltak, mások számára utat mutató produkciók tőlük. Ilyen volt az 1981-ben kiadott Super freak, mely rákerült Rick james legjobbjának tartott albumára a Street song-ra is. Majd 10 évvel később MC Hammer, U can’t touch this címmel dolgozta fel, mely verzió, itt Magyarországon talán inkább tette ismertté.  
 
 
12. Marvin Gaye – I Heard It Trough The Grapevine
 
12marvingaye
 
Norman Whitfield és Barret Strong a Motown másik ikonikus dalszerző-producer párosa, akik 1966-ban írták meg a dalt. Jellemző volt a kiadóra, hogy egy sláger várományos szerzeményt több művésszel is felénekeltettek, mielőtt kiadták azt.  Sőt többször előfordult, hogy végül több művésszel is kiadták. Így volt ez az I heard it trough the grapevine-al is, melyet először Gladys Knight and The Pips kapott meg, majd Smokey Robinson and the Miracles. A befutó, mint tudjuk Marvin Gaye lett. 1968-ban jelent meg, mely soron következő albumának címadó dala is lett. Gaye pályafutásának legnagyobb példányszámban fogyó lemeze volt.
 
 
11. Stevie Wonder – Living for the city
 
16StevieWonder
 
Egy 1973-ban megjelent kislemez, mely a következő évben az akkori igen erős mezőnyben két Grammy díjat is elhappolt a többiek elől. A legjobb R&B dal és előadó kategóriában kiáltották oda Stevie Wondernek a grammofon szobrocskát. Erős mezőnyben, írom még egyszer. Azontúl, hogy nem kérdés, hogy Stevie akkora tehetség, hogy bármikor, bármilyen díjat megérdemel, de ez a dal az odaítélésekor azt hiszem inkább annak politikai, pontosabban társadalmi tartalma miatt volt nyerő, a jelentős szegregációs –pozitív- változások tükrében. 
 
 
10. Edwin Starr – War
 
10EdwinStarr
 
1969-ben írta Norman Whitfield és Barrett Strong. A dalról amit legfontosabb tudni, hogy a mai napig a legnépszerűbb tiltakozó dal, amit írtak a háborúskodás ellen. Persze, hogy 1969-ben, a vietnami háborúellenesség hozta létre. Először a The Temptations fiúkkal vették fel és jelentették meg Gordy jr utasítására „lágyabb” verzióban. De! Állítólag titokban Barrett felénekeltette Edwin Starral is. Annyira jól sikerült, hogy lesz, ami lesz alapon megmutatták a nagyfőnöknek, aki rábólintott. Préselhetik. A Starr verziót ismeri elsősorban azóta a világ, mely persze millió számra fogyott és a Billboard HOT 100-as listán is azonnal az első helyre került.
 
 
09. Jackson Five – I want You back
 
09JacksonFive
 
Ott kezdeném, hogy Michael Jackson még csak 11 éves volt. 1969. szeptembere. Az indianai Gary városkában, az utcabeliek még nem nagyon akarták elhinni, hogy tavasszal még ott játszottak az utcán előttük ma pedig a Motown-nál jelenik meg lemezük, a Jackson fiúknak. Ezek után többet nem nagyon látták őket Gary-ben. Néhány hónappal később már a Diana Ross Presents The Jackson 5 albumot hallgathatták. Hallgatták is olyannyira, hogy 1970-ben vezette a Billboard Hot 100-at. Ez volt az évtizedekig tartó sikertörténet kezdete. A dal, Freddie Perren és Alphonso Mizell szerzeménye. 
 
 
08. Marvin Gaye – Let’s get it on
 
Már megint Marvin Gaye és mindig! Sok olyan dal van, mely nem teszi megkerülhetővé személyét, ha a Motown dalairól szóló bemutatót készít –nem csak- a magamfajta. 1973-ban jelent meg a Let’s get it on, mely a 13. stúdió albumának a címadó szerzeménye is lett. Egy hosszú folyamat része, mely 1970-73 közötti időszakban készült. Ennek a folyamatnak a része volt a What’s going on ( attól tartok még szóba kerül ezen az oldalon) és a Trouble man is. Ez utóbbi egy blaxploitationhoz készült album volt. 
 
 
07. Smokey Robinson and The Miracles – Tracks of my tears
 
07Smokeyrobinsonandthemiracles
 
Smokey Robinson a Motown második legfontosabb embere, a Motown alelnöke. Nem azért került a listánkba, mert Berry Gordy jr helyettese is, hanem mint sikeres dalszerző és a The Miracles formáció alapítója, hatalmas érdemei vannak a cég történelmében. És ez még mind nem lenne elegendő, hogy jelen felsorolásunkba részt vegyen. Ehhez kellett egy jó dal minimum. Nehéz volt választani a több tucatnyi közül. 1965-ben jelent meg a Tracks of my tears.
 
 
06. Marvin Gaye and Tammi Terrell – Ain’t no mountain high enough
 
06marvingayeandtammiterrell
 
Már megint Marvin Gaye. Igen, de most szerelmével Tammi Terrell-el.  A dalt először a brit énekesnő, Dusty Springfield énekelte fel, de a szerző házaspár -Nickolas Ashford és Valerie Simpson- végül nem járult hozzá, hogy kiadja. Tették ezt azért, hogy ezt használják a Motownhoz való belépőnek 1967-ben.  Beléptek vele, olyannyira, hogy a kiadó történetének 10 kereskedelmileg legsikeresebb dala között tudhatjuk. Később a szerzőkön kívül nagy sikerrel énekelte el a The Temptations és Diana Ross is, akit még Grammy is jelöltek érte a 70-es évek elején. Tragikus érintettsége a dalnak, hogy annak előadása közben esett össze előadás közben Tammi. Marvin a karjaiba vitte le a színpadról és röviddel azután halálos agydaganatot állapítottak meg nála.
 
 
05. The Four Tops - I can’t help myself (Sugar pie honey bunch)
 
05fourtops
 
A Motown első 5 évének legjelentősebb férfi vokál dalaként tudom jellemezni. A Holland Dozier Holland szerzőcsapat hozta a formáját. Levi Stubbs énekes hangja örökre bevésődött ezzel a munkájával az univerzumba. 1965-ben kétszer is vezette a Billboard Hot 100-as listát.
 
 
04. The Supremes – Baby love
 
Három lány és három fickó. Akik elénekelték: a The Supremes lányok, és a szerzők: Brian és Eddie Holland, Lamont Dozierrel kiegészült szuper szerzői triója. 1964. Ide a megfelelő jelző, az előzőhöz hasonlóan:  A Motown első 5 évének legjelentősebb női vokál dala, a (Where did Our love go mellett).
 
 
03. The Four Tops – Reach out (I’ll be there)
 
A szerzők, akik meghatározták a 60-as évek Motown hangzását –újra csak leírom a neveiket, hogy rögzüljön: Holland- Dozier- Holland. Ugye kétség sem férhet hozzájuk. És ha most visszatekintünk és csak az utóbbi néhány dalt nézzük, akkor tisztán láthatjuk, hogy Berry Gordy jr-nak micsoda érdemei voltak a soul zene, az afro amerikai zenészek népszerűvé tételében. Ennek hatalmas ára volt, amit most itt nincs időm kifejteni, -mert megtettem a Holland Dozier Holland biográfia alatt- de az érdem, akkor is érdem maradt. 1966-ban  minden valamire való listán első volt a dal.
 
 
02. The Temptations – My girl
 
1964-ben egy átmulatott este után néhányan úgy érezték a felfokozott hangulatban, hogy nem akarnak haza menni, inkább bemennének a Hitsville-i stúdióba beszélgetni még egy kicsit. Hajnalodott és Smokey Robinson leült a zongora mögé, pötyögött valamit. Ronald White és James Jamerson a nyakába vette gitárját és folytatták egy kísérettel. Mire felkelt a Nap Ronald szöveget is kreált a dallamok mögé és kész lett a My girl. A The Temptations kapta meg, mint tudjuk. Apropó Ronald White! Ő volt az, aki először bevitte a kis Stevie Wondert Hitsville-be, Gordy jr-hoz.
 
 
01.Marvin Gaye – Whats going on.
 
1971. Miután külön cikk szól a dal keletkezéséről és mondandójáról, így nem írnék róla semmit ide. Keress rá oldalunkon.
 
Megjelent: 69 alkalommal