• 1
  • 2
Hírek

Bill Withers, a Grammy díjas repülőgépgyári munkás

2015. november 06.
Bill Withers, a Grammy díjas repülőgépgyári munkás

Bill Withers egyike volt a 70-es évek legismertebb soul zenei művészeinek. Hatalmas slágerek kötődtek a nevéhez, mint az Ain’t no sunshine, a Lovely day, vagy a Lean on me, hogy csak néhányat említsek. Sőt, azon kevesek közé tartozott, akinek a dalai annak idején hozzánk is eljutottak nem néhány évtized, csak néhány hónap, év csúszással. Több, a nagyközönség számára kevésbé ismert kiváló dala fut a Soul Station Radio repertoárjában, mint pl a Creativ Source, Who is He and what is He to you című funk sláger. A művész részletes életrajza és lemezeinek története olvasható weboldalunk bio and discogs menüpontja alatt, de most itt, egy vele kapcsolatos érdekességet osztanék meg.

Bio & discog

  • Al Hudson and Soul Partners
    A Al Hudson and Soul Partners

    Al Hudson, a detroiti énekes, a 70-es évek elején kezdte karrierjét. Igazából soha nem aratott hatalmas világraszóló sikert, viszont a soul- funk műfaj „nagy harcosának" tekinthetjük olyan formációk élén, mint a Soul partners, vagy a One way. Első kislemezét 1972-ben jelentette meg Al (tiki) Hudson néven, melyre a Cry baby és a We don't know (How lucky we are) dalait préselték. Különösebb sikert nem aratott.

    25.01.2015 Bővebben...
  • Bill Withers
    B Bill Withers

    Nem sok olyan ember lehet a világ nyugati felén, aki ne ismerné ezt a kiváló dalszerző, énekes, gitáros művészt, de ha Őt magát nem is, néhány dalát biztosan, mint az Aint no sunshine-t,vagy a Lean on me-t. Azok mindenképpen ismerik a nevét, akik figyelik a legrangosabb zenei díj átadó ünnepségeket, ugyanis 3 alkalommal szólították eddig életében a pódiumra, hogy vegye át az év legjobb dalnak járó Grammy díjat, kategóriájában.

    William Harrison „Bill” Withers 1938. július 04-én született egy hat gyermekes család utolsó gyermekeként, a Nyugat Virginiai Slab Villa városában. Édesapját nem nagyon ismerte, gyermek volt még mikor meghalt, édesanyja és nagymamája nevelte fel. Amikor lehetősége volt, az első adandó alkalommal beállt katonának. 9 évig szolgált a haditengerészetnél főként távol keleti állomásokon. Amikor leszerelt Los Angelesbe költözött, hogy ott zenei karrierbe kezdjen. Míg nem találta meg a megfelelő muzsikusi állást, munkát vállalt a Douglas Aircraft Company (DC tipusú repülőgépekről lehet ismert) cégnél. Az új repülőgépek wc ülőkéinek a szerelése volt a feladata.

    just as i amstill billZenei karrierje akkor kezdődött, mikor találkozott a Sussex Records elnökével Clarence Avant-al. Itt rábízta Booker T Jones producer gondjaira, hogy készítsék el első nagylemezét. Elkészítették a lemezt, de milyen album lett a Just as I am. Néhány hét alatt aranylemez lett, mely akkoriban egymillió eladott példányt jelentett. Bill Withers, az albumon található Aint no sunshine-ért megkapta az év legjobb R&B daláért járó Grammy díjat. Az album összes dalát Ő írta, kettő kivételével. A kivételek közül az egyik, a Lennon-McCartney féle Let it be átdolgozás volt. 1971-ben a nagy siker miatt egy újabb albumot,a Man and boy-t dobták piacra, majd a Still Bill címűt 1972-ben. A harmadik lemeze is egy remekmű volt, amihez kivétel nélkül minden dalt szintén Withers írt. A nagylemez figyelemre méltó összegzése a kortárs stílusoknak, az akkor egyre népszerűbbé váló philly soul-nak, és a kemény füstös funk muzsikának. Nem csak egy lemezen belül keveri ördögien a stílusokat Withers, hanem akár egy dalban is. Erre legékesebb példa, ahogy a bonyolultnak tűnő funky ritmusokat keveri a lágy gospel hangzással például a Lean on me-ben. A dal összességében úgy hangzik, mint egy himnusz. Ebben a dalban mutatkozik meg Withers muzikális zsenialitása. Itt jegyzem meg, hogy több mint 15 évvel később Grammy díjat kapott a Len on me ért a legjobb R&B dal kategóriában.

    A Lean on me-ben Withers saját tapasztalait énekli meg, az életet egy nyugat-virginiai szénbányász kisvárosban, ahol felnőtt, ahol nehéz idők jártak és az emberek a szükségben szívesen siettek a másik segítségére. A dal, mint említettem olykor úgy szól, mint egy himnusz, az akkord menetek arra emlékeztetnek, - Withers ezeket úgy írta meg- ahogy gyermek korában a templomból emlékezett rá.

    1973-ban egy Carnegie Hall-ban felvett koncertjét adja ki lemezen, majd 1974-ben a Justment album következik. A Justment eléggé megosztotta a kritikusokat, sokan egy megfáradt lemezként jellemezték, mintha Withers-ből kihunyt volna a láng. Ezzel ellentétben 2004-ben a Mojo magazin a 67. helyen hozta le a Justment-et, abban a listában, mely azokról a nagylemezekről szólt, melyeknek ott kell lenni mindenki polcán. 30 év távlatából is mestermunka volt. Mi sem jellemzi jobban az albumot, minthogy Jose Feliciano a világtalan gitárzseni is repertoárjára tűzött róla egy dalt, mégpedig a Railroad man-t. Én inkább azt érzem az albumról, hogy még mindig előtérbe helyezte a művészi önkifejezést a dalaiban, mintsem arra figyelt volna, hogy a pillanatnyi üzleti érdekeket kiszolgáló gépezet része legyen egy „gagyibb” dalcsokorral. Illetve talán megállapodhatunk annyiban, hogy az album azon a Bill Withers előtt álló úton foglalta el a helyét, mely a Lovely day-hez vezetett később.

    1975-ben Bobby Womack-el énekelt egy duettet, ez volt a: It’s all over now, majd jogi csatározásba kezdett addigi kiadójával, melynek a vége, mint egyéb más hasonló esetekben szokott lenni: szakítás lett a Sussex kiadóval és aláírt a Columbia Records-hoz. Ebben az évben vette el feleségül Denise Nicholas színésznőt.

    naked and warm1975-ös albuma Making music és 1976-os a Naked and warm nem vette fel a divatos disco hullám ritmusát, dalai továbbra is a családról és a barátságról szólnak. Ezek a nagylemezei, az imént említett disco korszak kezdetének kellős közepén a témájukból adódóan nem ostromolták a listák csúcsát, de aki finom zenehallgatásra akar berendezkedni egy csendes félhomályos estén, azoknak mindenképpen ajánlható.

    menagerieAz 1977-es albumról ugyanez elmondható, de ez a lemez, a Menagerie tartalmaz egy olyan dalt, mely sokak kedvencévé válik a következő évtizedekben és ez a Lovely day.

    1979 ’bout love, tipikusan Bill Withers-es lemez. Viszont ebben az évben elénekli Groover Washington jr-el a Just two of us című balladát, melyet az Elektra Recordnál rögzítenek. Withers szerző társai az a Ralph McDonald és William Salter, akik a Saturday night fever album munkálataiért Grammy díjat kaptak. Sőt mi több a Just two of Us is Grammy díjat kapott 1981-ben, mint az év legjobb R&B dala. A 80-as évek elején nem jelentkezett önálló nagylemezekkel, viszont barátainak, mint Ralph McDonald-nak, vagy a Crusaders-nek akkoriban megjelenő albumain jelentős volt a közreműködése.

    bill withers 051985-ban a Watching you, watching me, majd 1989-ben a Harlem ’89 című albumokkal jelentkezik, de a 70-es évek közepén elért sikereit meg sem közelíti. Bill Withers 1989 után nem adott ki több dalt, viszont még a XXI. században is szívesen fellép ott, ahol szívesen látják dalaival. 2015-ben Donny Hathaway lányával Lalah-val lép fel az Egyesült Államok színpadain, a Back in the day című turnéval.

    06.11.2015
Az Earth Wind and Fire egykori tagja ellopta Jimy Hendrix gitárját?
Hírek

Az Earth Wind and Fire egykori tagja ellopta Jimy Hendrix gitárját?

2015. október 20.

A tengerentúli zenei sajtó, egy meglehetősen érdekes, talán bizarrnak is nevezhető esetről cikkezik néhány napja. Jimy Hendrix (1942-1970)hagyaték kezelője megvádolta az egykori Earth Wind and Fire tagot, nevezetesen, Sheldon Reynolds-t (1959-), hogy ellopta a néhai géniusz, híres, Black widow gitárját.
Sheldon, a 80-as évek végén újjá alakított Earth Wind and Fire tagja lett 1987-től 2002-ig. A 90-es évek végén a Petőfi Csarnok szabadtéri színpadán személyesen is láthatta Őt a hazai közönség. Ami t még talán fontos tudni róla, hogy Ő írta ( társszerzőként) a Sunday morning című slágert, A dal nem csak a hazai soul-funk rajongók kedvence az óta, hanem sikerességét jól mutatja, hogy Grammy díjra is jelölték.

Rapper's delight, avagy a hip-hop születése
Hírek

Rapper's delight, avagy a hip-hop születése

2015. június 11.

„I said a hip, hop, the hippie, the hippie
To the hip hip hop-a you don't stop the rock”


A fenti szöveg részlet, a Sugarhill Gang, Rapper’s delight című dalából származik. Abból a dalból, mely megjelenését követően nagyon sok vihart kavart. Hogy miért, arról írok most néhány gondolatot. Több érdekes tény mellett, talán a legfontosabbal kezdeném. A zene szakírók és kritikusok az elmúlt évtizedekben, a kialakult műfajokat, egyfajta támpontként, dátumokhoz kötötték, mely időpontok, korszakalkotó dalok megjelenései voltak. Ilyen volt a rock and roll születése például, melyet Bill Haley, Rock around the clock című dalának felvételéhez kötöttek, 1954. április 12. vagy a soul zene születésének a dátuma, 1956. március 3., amikor boltokba került James Brown és a Famous Flames kislemeze, a Please, please, please.

The Hustle
Hírek

The Hustle

2015. máj. 20.

Kezdem a kissé közhelyes megjegyzéssel, mely szerint: ki ne ismerné a 70-es évek egyik, ma már ikonikusnak számító soul-disco dalát, Van McCoy és a Soul City Symphony nagy slágerét, a The Hustle-t ?! Bizonyára mindenki. Sőt, a cím elolvasása kapcsán sokak fejében az ismerős dallamok is elindultak már. Azon kevesek közé tartozott ez a dal, mely az akkori vasfüggöny mögötti Magyarország diszkóiban is nagy népszerűségnek örvendhetett, sőt,megszámlálhatatlan televíziós és rádiós műsor betétdalaként is többször viszont hallható volt.

15 dolog, amit tudnod kell Michael Jackson daláról, a Thriller-ről
Hírek

15 dolog, amit tudnod kell Michael Jackson daláról, a Thriller-ről

2015. máj. 09.
  1. A valaha eladott legnagyobb példányszámú zenei videó volt VHS kazettán.
  2. John Landis a videó rendezője korábban már készített farkasemberről filmet, ezért kérte Őt fel Michael.
  3. A Thriller eredeti címe Starlight volt.
  4. Michael apja Joe, amikor először látta meg a Thriller maszkokat, úgy megijedt, mint egy gyerek.
  5. A Thriller dal volt a 7. kiadott kislemeze a Thriller albumnak.
  6. A videóban látható piros dzsekit 1,8 millió dollárért adták el.