Cs. Kádár Péter

Cs. Kádár Péter

Tudtad? Az orális kielégítés az USA egyik tagállamában még 1986-ban is bűncselekmény volt. Napjainkban már a BDSM sem üldözendő, ha a négy fal között csinálod. Vagyis ami egykor perverziónak számított, az gyakran természetessé válik, ha sokan úgy akarják.

A TR-808 még mindig túl drága volt ahhoz, hogy a kispénzű szegények tömegei birtokolhassák, ezért a TB-303 basszusszintetizátor párjaként egyszerűbb ritmusgépet kezdett gyártani a Roland: a TR-606 Drumatixot.

Amikor valamilyen hangszertípusról igyekszünk megtudni, hogy kik muzsikáltak rajta, gyakran nehéz dolgunk van. A Roland TR 808, 606, 707, 909 sorozata esetén inkább az a kérdés, hogy ki nem játszott a múlt század 80-as éveiben vagy később legalább az egyiken.

Gyakori, hogy a tudományosnak nevezett fantasztikus filmekben olyan cuccokkal dobják föl a képi világot, amelyeknek semmi közük sincs a filmbeli szerepükhöz. Villanyvasalókat, lavórokat, úszógumikat vagy mosószeres flakonokat varázsolnak bombákká, űrhajókká, szörnyekké. Ha egy kütyün sok bizgentyű van, bármi is lehet belőle. Ez történt az Oberheim DMX típusjelű ritmusgépével is.

Roger Linn alkotta meg az első olyan ismert ritmusgépet, amely nem elektronikus oszillátorokkal, hanem digitális hangmintákkal működött.

A félvezető alkatrészek teljesítménye, az integrált áramkörök egyre összetettebbé, megbízhatóbbá és olcsóbbá válása arra késztette az elektronikus hangszerek gyártóit, hogy könnyebb, sokoldalúbb, programozható – nemcsak előre programozott – ritmusgépeket gyártsanak.

Van valami szomorú abban, hogy a zeneművek túlnyomó többsége ritmikus, mégis az akusztikus ritmushangszereket, illetve az ilyen hangszereken játszó muzsikusokat hagyják ki, pótolják mással a legkönnyebben.

A gitár végső elfajulása a billentyűs vezérlés és a gitár házassága. Külföldiül keytarnak hívják az ebbe a csoportba tartozó hangszereket. Keyboard + guitar = keytar.

A gitár nem bizonyult a legjobb vezérlőnek, ezért számos gyártó döntött úgy, hogy igazi gitár helyett arra hasonlító szerkezettel fog próbálkozni. Így jöttek létre azok a pótlékok, amiken gitárosok is játszhattak, ha megtanulták, hogy nem úgy kell muzsikálni rajtuk, mint a gitárokon.

Az 1982-ben elfogadott midi ajánlás lökött egyet a gitárszintetizátorok fejlesztőin is. A digitalizálás és a midi üzikké történő átalakítás azonban rontotta a nyomkövetést, amit napjainkig is csak a midi megkerülésével, a gyors digitális hangprocesszorok alkalmazásával lehet mérsékelni.

1. oldal / 30