• 1
  • 2

jean carne1947. március 15-én született Colombus-ban (Georgia állam), az Egyesült Államokban, Sarah Jean Perkins néven Mi annak idején –akik a rendszerváltás előtt kezdtük tanulmányainkat - többnyire nem szerettük az orosz nyelvet. Képzeljünk el Atlantában egy színes bőrű kislányt, aki négyéves korától templomi kórusban énekelt, kiválóan meg tanult zongorázni, klarinéton és fagotton játszani és mind e mellett teljesen önszorgalomból megtanult folyékonyan oroszul! Ő Jean Carne.

Még pici gyermek volt, amikor a családja átköltözött Atlantába, ahol első zenei tanulmányait végezte. Rendkívüli tehetség volt, már tizenéves korában az egyik legnépszerűbb helyi rádió, reggeli show műsorában, a legendás Errol Garner zongora kíséretével énekelt. Zenei ösztöndíjjal vették fel a helyi Morris Brown College-be, ahol opera és musical színészi képzést kapott. Annak elvégzésekor tovább képezte magát a híres New York-i Juilliard School of Music-ban. Ekkor találkozott első férjével Doug Carn jazz zongoristával, aki megalapította a Black Jazz Records kiadót, miután Los Angelesbe költöztek.

1969-ban debütált először a Misty című dallal, melyet férjével rögzítettek. Ez a dal volt az, amit életében először elénekelt az említett reggeli show műsorban. Jean 1971 és 1973 között jelentette meg az első albumait a férje segítségével, melyek meglehetősen sikeresek voltak. Úgy lett afro-amerikai hölgyként először rendkívül sikeres, hogy nem tartozott egyik nagy lemezkiadóhoz sem. Infant eyes, Spirit of the new land és Revelations volatk a nagylemezek címei és jazz stílusban szólaltak meg. Ez a három lemez volt, mely felkeltette Maurice White érdeklődését és felkérte, hogy segítsen nekik a zenekar első lemezein háttér énekesnőként. Az Earth Wind and Fire és a The need of love albumokon közreműködött.1973-ban elvált férjétől, aki szervezte fellépéseit és egyszer csak Duke Ellington zenekarában találta magát. Sajnos a jazz óriással nem tartott sokáig a közös munka, annak 1974 májusában bekövetkezett halála miatt, de jó alkalom volt arra, hogy a nagyközönség megismerhesse hangját.

1974 nyarán már Norman Connors dobos producer vette szárnyai alá. Connors leszerződtette a Buddah Recordshoz, ahol elképzelései szerint egy rendkívül ütős női énekcsoportot szeretett volna egy csapatban tudni, mint Phyllis Hyman, Elleanor Mills és Dee Dee Bridgewater. A hölgyek a kiadó és főként Connors 70-es évek közepén megjelent lemezein énekeltek. Kicsit pimaszul jegyezhetném meg, hogy e hölgyektől lettek olyan szenzációsak azok az albumai akkor. Persze a zenei is kiváló volt.Jean Carne négy Connors lemezen kapott „főszerepet". 1975-ben itt érte első nagy sikere a Top10-es duett dallal, melyet Michael Henderson oldalán énekelt el, Valentine love címmel. Ezekben az időkben Connors csapatával nagyon sok koncert fellépést teljesítettek.

A további változást Jean életében George Duke nagylemezén való közreműködése hozta. A Reach for it album sikeressége nagyban volt köszönhető kiváló hangjának. Ekkor figyelt fel rá Kenneth Gamble és Leon Huff, az akkor fénykorát élő Philadelphia International Records két tulajdonos producere. Később nyilatkozták, hogy nem volt egyszerű, de meggyőzték Jean Carne-t, hogy csatlakozzon istállójukhoz. Egy új sikeresebb korszak köszöntött a pályafutásában, mely nem azokban az években gyümölcsözött, hanem a következő évtizedekben.

1976 végén jelentették meg az első, nevét viselő albumot. Gamble és Huff semmit nem bíztak a véletlenre. Két dal kivételével Ők írták az összeset. A két kivételt Dexter Wansel és a McFadden és Whitehead páros jegyezte. A lemez hangszerelői Bobby Martin, Richie Rome és Jack Faith voltak. Maga Joe Tarsia, a Sigma Sound Stúdió tulajdonosa irányította az összes munkát, a háttérben az MFSB és az Instant Funk zenekar kiválóságai „húzták". Nyugodtan kiírhatták volna, hogy a Philly soul at its best, vagyis a philly a legjobb soul zene. A Free love –al indul a lemez és a Time waits for no one-al végződik. Nem szerepelt olyan jól a slágerlistákon, mint kellett volna, de ez csak annyit jelent, hogy nem lett első. A jazz albumok listájára is felkerült 26. a soul albumoknál a 46, míg a Billboard összesítetten a 122. lett csak. Ne feledjük, hogy 1976-ot írtak. Ezzel egy időben olyan lemezek kerültek piacra, mint az Earth Wind and Fire Spirit-je, vagy a Stevie Wonder féle Songs in the key of life dupla lemez.

1978. június. Happy to be with You a következő nagylemeze, rajta a Don't let it go to Your head slágerrel. Ez sem szerepelt túl jól az eladási listákon. Kiváló phill ysoul produkció volt ugyan, de a mainstreamben hihetetlenül dübörgött a sablonos diszkó zene. Persze ezt tudták a készítők, élükön a Gamble and Huff párossal, és mint a korabeli lapokban nyilatkozták, egy kicsit sem szegte kedvüket. A soul zenei listán mindössze 15 hétig szereplő album legjobb helyezése az 55. volt. Ugyanilyen helyet foglalt el a rádiójátszási listákon az említett nyitó dal. Egy biztos. A későbbi évtizedek táncos klubjaiban átlagosan véve jobban szerepelt, mint a megjelenésének az évében.

1979 novemberének végén, 18 hónappal a második album után, a Karácsonyi vásárra jelentették meg a When I find Your love nagylemezt. A Dexter Wansel produceri segédlettel készült munka legnagyobb slágere a lemez második dala volt, a My love don't come easy. A dalt az O'Jays frontembere Eddie Levert írta és hangszerelte Deniece Williams segítségével. A táncos klubok által leg felkapottabb dal, az utolsó, Was there all it was lett. A már lecsengő diszkó lázat is jelezte, hogy 42 a soul és 28. a jazz lemezek listáján, mely listát az eladási adatok alapján állították össze. 30 évvel később már a műfaj rajongói, mint alapműre tekintenek erre a lemezre. Hihetetlen, de tény, hogy a kor egyik legjobb énekesnőjének a kor legjobb zeneipari csapata nem tudott olyan nagylemezt készíteni, mellyel a TOP40-be kerültek volna. Az album kiadása után barátja és külső tanácsadója Al Johnson lemezén közreműködött. A klasszikus Back for more album címadó dalában közreműködött duett partnerként.

1981 augusztusában jelent meg az utolsó TSOP labellel ellátott, de már Gamble and Huff támogatást nem élvező lemeze a Sweet and wonderful. Érdekes munka, kicsit felemás, már ami a készítőket illeti. Az album a Sigma Sound Stúdióban készült, de visszatért régi barátjához, köztük Norman Connors-hoz, aki a producere lett a lemeznek. A perkáknál, Paulinho Da Costa, a fúvósokat Don Myrick ( Phoenix Horns-Earth Wind and Fire) irányította, Nathan East basszusgitár és még sokáig lehetne sorolni az impozáns zenészi névsort. A Phyllis St James szerzeménnyel, a Bet Your lucky star-ral indul a lemez és minden dala megfelelően kiváló munka volt. A címadó dalban duett partnere volt, az akkor még, a nagyközönség számára teljesen ismeretlen, Glenn Jones.

1982. május 13-án jelent meg a Trust me albuma a Motown gondozásában. Micsoda pikantéria, hogy az album legnagyobb slágere, a phillys, Harold Melvin and the Blue Notes sláger, az If You don't know me by now volt. És ha ez nem lenne elég, akkor még annyi adaléknak, hogy a háttér vokált a dalban, a The Temptations akkori tagjai biztosították. Amit nem tudtak megadni Gamble and Huff, azonnal megkapta Iris Gordy-tól. Bekerült a TOP40-be a soul lemezek eladási listájába, a 37. helyre.

1986 júliusában jelent meg az Omni kiadónál a Closer than close lp. 4 évvel a Motown-os produkció után újra Dexter Wansell-el, aki jelentősen segítette Philadelphiában. A lemezből, rajta kívül, Grover Washington jr és Maurice Starr (New Edition) munkája érződik ki igazán. 10 évet kellett várnia az első szóló lemezétől számítva, hogy listavezető dalt készítsen. A címadó dal, vezette a a játszási listákat, végre beérett a tehetség a mainstreamben is. Az Everything must change és a Flames of love szerepelt jól a listákon a címadón kívül.

1988. You're apart of me lp. Grover Washington és Jean Carne mellett az album producere Bobby Eli. A lemez tele jó dalokkal és egy Aretha Franklin szerzemény is helyet kapott, az Aint no way. Ez a dal szerepelt róla a legjobban a játszási listákon, a 33. helyig jutott. Maga az album, 40. a soul lemezek eladási sorában. És persze az hogy évente nem jelenik meg újabb lemezzel nem jelentette azt, hogy nem csinál semmit. Aurópa Japán és persze Amerika koncerttermeiben szívesen látott vendég volt.

1995-ben egykori jó barátja emlékére jelentette meg Carne signs McCoy lp-t. Mint a címe elárulja, Van McCoy dalokat énekel, emléket állítva a 70-es évek végén korán elhunyt géniusznak. A lemez ötlete McCoy húgától származott, Ezt követte egy évvel később a Love Lessons lp.

Jean Carne napjainkig tartó időszakában is rendkívül aktív. Szinte minden évben turnézik, és ha felkérik, természetesen segít régi barátainak a munkáiban. 2001-ben Nathan Heathman lemezének elkészítésében segített, (Right here right now) melyet egy nagyobb angol turné követett. Ezután a londoni Expansion Records kiadásában jelent meg friss felvétele. Sacred 4 You (Jeff Majors), Soul Axess ( Jazz Crusaders feat Wayne Henderson), Something nice ( Michael Brown), Ladies night out ( The Jones grils-el)voltak a 2000-es években megjelent lemezek, melyen jelentős volt a közreműködése.

 

Vissza