Cs. Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 295. Ritmuskvartett - második darab

A TR-808 még mindig túl drága volt ahhoz, hogy a kispénzű szegények tömegei birtokolhassák, ezért a TB-303 basszusszintetizátor párjaként egyszerűbb ritmusgépet kezdett gyártani a Roland: a TR-606 Drumatixot.

A TR-606 listaára az Egyesült Királyságban 150 font volt, ami ma 518 fontnak, vagyis kb. 216 ezer forintnak felel meg, vagyis a TR-606 a TR-808-nak kb. kétharmadába került.

 rmd02

A TR-606 nem lett annyira ikonikus szintetizátor, mint a TB-303 (lásd a sorozat 281. részét), aminek a fő oka éppen a TR-808 volt, ugyanis a TR 606-ból éppen azon hangok és funkciók hiányoztak, amelyek a TR-808-at oly különlegessé tették. Nemcsak arról van szó, hogy a paraméterek mások, hanem a hangok is mesterségesebbek, fémesebbek.

A TR 606 külsőleg sem hasonlít a TR-808-hoz, sokkal inkább a TB-303-hoz. Hiszen – ismétlem – a cél az volt, hogy aki otthon akar gyakorolni, a basszusszintetizátoron, ne kelljen egy teljes dobcuccot és dobost szerződtetnie. A két hangszer a DIN Syncen keresztül össze is volt kapcsolható, és így kezdetleges kísérőautomatikát lehetett varázsolni.

A TR-606 kezelő felülete három részre oszlott. A tetején hat potenciométer volt az egyes hangszercsoportok hangerejének és az akcentusnak a beállításához vagy folyamatos masszírozásához. Ez utóbbi kicsit megkeményíti vagy lágyítja a hangzást. A szint azonban az egyetlen dolog, amit megváltoztathattál, más paraméter nem volt módosítható.

 rmd03

Volt egy vezérlő a tempóhoz és egy választókapcsoló, amellyel a különféle hangokat lehetett kiválasztani a programozáshoz. Mellette volt található a MODE kapcsoló, amellyel az alap üzemmódot lehetett beállítani, s ami minden TR ritmusgépen elérhető volt. Az alsó terület a 16 lépcsős szekvenszer szentélye volt. Összesen 32 minta közül válogathattál, de ismétlem, ezek nem mintavétellel készültek, hanem a TR-606 állította elő őket. A TR-606 egyik előnye, hogy a szekvenszer a ritmus lejátszása közben is programozható – ez egyébként szintén jellemző minden TR ritmusgépre.

Sajnos, a TR-606-nak nem voltak külön-külön kimenetei a különböző hangok számára. Mivel sok barkácsoló és cég úgy gondolta, hogy ez alapvető hiányosság, az egyik leggyakoribb módosítás a szintszabályzó potenciométerek jelének kivezetése volt, általában 3,5 mm-es TS lyukra.

 rmd04

A Roland TR-606 hangpanelje mindössze hét hangszerhang képzésére volt alkalmas: lábdob, pergő, alsó és felső tam, beütő cin, nyitott lábcsin, zárt lábcsin. Ellentétben sok más ritmusgéppel, tapsot nem tudott. A lábdob közel sem rúgott akkorát, mint a TR-808, a hangszínek a többi hangszer esetén is inkább a középtartományt nyomták, alkalmazkodva az olcsóbb otthoni hangrendszerekhez – többnyire egyetlen, több bemenetű gitárkombóhoz (lásd a sorozat 192. részét). A vezérlést NEC D650C-128 típusú mikrokontrollerre bízták.

 rmd05

A TR-606 legnagyobb pozitívuma a tanulhatósága volt.

Nagyon érdekes, noha egyáltalán nem meglepő, ahogy azok beszélnek róla, akiknek valamilyen emlékük fűződik hozzá. A műszaki beállítottságú emberek inkább gagyinak, de jól kitalált, primitív cuccnak tekintik, viszont a muzsikusok kreativitásra, kísérletezésre ösztönzőnek tartják, és még a semmi mással össze nem téveszthető hangját is dicsőítik.

Néhai Pernye András Erkel Ferenc díjas zenetörténész, szakíró és a Zeneakadémia legendás tanára, aki ismeretterjesztéssel és a muzsika tévés népszerűsítésével is foglalkozott; nemcsak a szomorú, hanem a könnyűzenével és a jazz-zel is.

 rmd06

Különösen érdekelte őt a gépekkel rögzített zene, sok hangfelvételt elemzett, és tanulmányozta a hanglemez hallgatási szokásokat. Arra a következtetésre jutott, hogy a zeneértő muzsikus és a zeneileg művel közönség nem azt hallja, ami a lemezről szól, hanem azt, amit hallani akar, amit beleképzel a mű előadásába. Valami hasonló lehet az oka annak, hogy a TR-606-ról oly szeretettel emlékeznek a zenészek. A következő összeállításban szereplő felvételeken jól felismerhetően TR-606-ot használtak, és bármily figyelemre méltó nóták ezek, képzeld el, hogyan szólnának, ha valamilyen jobb kütyün játszottak volna. Vagy éppen a TR-606-tól olyan jó?

rmd07

rmd08

rmd09

rmd10

rmd11

rmd12

rmd13

rmd14

rmd15

rmd16

rmd17

rmd18

Mint említettem, a Roland TR-606 ritmusgépet sokan módosították. E módosítások a nagyon kis átalakításoktól – pl. fényesebb ledek – az áramkörök szinte teljes kicseréléséig sokfélék voltak. A midi megjelenése után több cég is kezdett DIN Sync –midi átalakítót gyártani. Ezek egyike a cseh CHD Electronics, amely igen borsos áron, 150 euróért méri azt a kis panelt, amit a TR-606-ba – vagy mint a képen látható, a TR 808-ba – kell építeni.

rmd19

A cég felhívja a figyelmet arra, hogy a beszerelés nem a forrasztópákával most ismerkedőknek való.

rmd20

https://www.chd-el.cz/products/roland-tr808-midi-interface/

Az Ausztráliába elküldött ritmusgépeket meg is javítja és tucatnyi módosítást végez rajtuk Robin Whittle. Az ő nevével már találkozhattál az Ördöghal (lásd a sorozat 281 részét) kapcsán. Ahogy az árlistáját nézegettem, amely az ausztrál dollár árakat mutatja, nem szégyellős, igaz, alapos munkát ígér.

https://www.firstpr.com.au/rwi/tr-606/

rmd21

Extra memóriával bővíti a gépet, egyedi kimeteket tesz egyes hangszerekhez, módosítja a pergő hangját, csökkenti a zajt, kicseréli a kapcsolókat, új ledeket épít be, stb.

Sokan elégedetlenek a lábdob hangzásával, illetve azzal, hogy a dob nem hangolható. Ők a hangolást egyszerűen úgy oldják meg, hogy egy fix ellenállást potenciométerre cserélnek.

rmd22

Ugyancsak egy potenciométerrel és néhány más alkatrész cseréjével válik lehetővé a visszaesési idő változtatása, lényegében a TR-808  áramkörét állítják vissza.

rmd23

Egy másik koma, Geoff Waterson, számos áramköri elrendezést és számításokat közöl a honlapján. A részletekhez, amelyek többnyire .txt filék, a főoldalról juthatsz el. Nem dizájnosak a leírások, de alaposak.

http://machines.hyperreal.org/manufacturers/Roland/TR-606/info/drumantix/mods.html

rmd24

Léteznek olyan módosítások is, amelyek nem férnek már el a TR-606 saját dobozában. Ezek közé tartozik Jacob Korn alkotása.

rmd25

http://jacobkorn.de/studio/modded-roland-tr-606-aka-poor-mans-808.html

Szinte mindent tud, ami a TR-606-ból hiányzik, a TR-808-ban meg benne van. A turbózás ára kb. 400 euró.

Nem ez az egyetlen doboz, van még számos videó a különféle módosításokról.