Cs. Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 317. Menő agyak – első pakli, triggermodulok

Ritkaság, hogy az elektronikus hangszerek világában a szakfolyóiratok és a kufárok ugyanazokat a berendezéseket tartják a legjobb minőségűnek vagy a legelőnyösebb vételnek világszerte. A triggermodulok és a dobmodulok ezek közé tartoznak, tehát nem érhet túl nagy meglepetés, ha közülük választasz.

Mi mással is kezdhetném, mint a Roland TM-1 triggermodullal? Ez a jelenleg szinte bárhol kapható kis készülék a legolcsóbbak közé tartozik, nálunk kb. 50 rongyért megvásárolhatod. Ez volt az első olyan triggermodul, amit a Roland lábpedálnak tervezett. 2019-ben mutatták be.

 tmk02

A fő kezelőszerv két gitárpedál-stílusú taposó kapcsoló, ezek lehetővé teszik a 15 beépített ütős hangkészlet közötti váltást. E kapcsolók számos egyéb funkció végrehajtására is programozhatók. Egyetlen digitális lcd képernyő mutatja a kiválasztott készletet (1-9-től AF-ig), és a kis tárcsák lehetővé teszik a két jeladó bemenet vezérlését. A tárcsákkal érzékenységet, hangmagasságot, csillapítást és hangerőt lehet állítani. Mindkét bemenet monó, bár kettős jeladó is használható egy elosztókábellel, amely lehetővé teszi a fej és a káva külön vezérlését. A készülék tartozéka a TM-1 editor, amely asztali Windows és Alma operációs rendszereken, továbbá Androidon és Iphone-on is használható.

 tmk03

A gépekkel, mobilokkal a TM-1 a hátoldalán levő usb lyukon keresztül köthető össze. A hangszerkészletenként két hanggal és összesen 15 készlettel a TM-1 egyszerre csak 30 minta befogadására képes, de az alkalmazás lehetővé teszi a gyors testre szabást. Amellett, hogy egyedi mintákat adhatsz hozzá, a szoftver további 150 gyári hangot tartalmaz. A jeladók összekapcsolhatók a hangok keveréséhez, vagy csoportosíthatók, hogy az egyik hang ki legyen kapcsolva, amíg a másik lecseng. A TM-1 legfeljebb hat másodperces mintahosszúságot tesz lehetővé, így az egyedi ütésekhez és a rövid hurkokhoz használható legjobban. Ennyi szép és jó után meghallgatva a TM-1-et, meglehetősen bili hangja van.

A kb. 70 ezer forintért megvásárolható Roland TM-2-höz vagy 4 db egyszeres, vagy 2 db kettős jeladó csatlakoztatható.

 tmk04

A Roland káva jeladóként a BT-1-et ajánlja hozzá, ami elég drága, 45 ezernél indul az ára, de persze nem kötelező ezt használni.

 tmk06

A TM-2 öt évvel korábbi fejlesztés, mint a TM1. Van midi be-és kimenete, néhány effektet is tud, a maximum 32 GB-os SD és SDHC kártyáról pedig további hangszerkészletek tölthetők be a 162 gyári hangon kívül. A kártyáról .wav formátumú filék is lejátszhatók; legfeljebb 300 nóta. Ma már kissé elavult, hogy a memóriakártyákat speciálisan kell formázni.

A „mindent egybe!” érdekes példája a Roland RT-MicS. Az elsősorban tamokhoz és pergőkhöz használható kombó hazai ára kb. 90 ezer forint.

tmk07

Közvetlenül a dob szélére rögzíthető kisméretű ház, ahogy az más jeladók esetén is, de azzal a döntő különbséggel, hogy ugyanebben a házban kapott helyet a triggermodul és egy mikrofon is. A dob mikrofonozása és egyben hangmintával aláfestése egyetlen cuccal oldható meg.

 tmk08

Gyárilag 8, gyakran használt hangminta – pl. taps, tamok, pergő – van benne. Ezek közül a megszólaltatni kívántat a felső nagy gomb megérintésével választhatod ki. A hangok minden gombnyomással egymás után váltanak. Ugyanez a gomb a jeladó elnémítására is szolgál. A mikrofon jelét nem kapcsolja ki. Saját mintáidat .wav filékként töltheted be számítógépről a cucchoz tartozó, ingyenesen letölthető program segítségével.

 tmk09

Az RT-MicS egyik 6,3 mm-es TRS kimenetén a mikrofon jele, a másikon a szintetizált hangjel jön ki, s ezek szintje külön-külön állítható. Jópofa szerkezet ez, bár nem biztos, hogy a mikrofon helyzete a lehető legjobb, annál is inkább, mert a pergőt a legárnyaltabb eredmény érdekében két mikrofonnal lehet jól mikrofonozni.

A mikrofon és a jeladó, valamint a triggermodul egy rendszerbe pakolására másik példa a Yamaha EAD10. Az egyik hazai kufárnál 200 rongyot kérnek érte, ami már önmagában is húzós, de van cég, amelyik 270 ezret akar rabolni.

 tmk10

Az érzékelőt a lábdob karikájának közepére kell nyomni és szorosan rácsavarni.

 tmk11

A csavart annyira meg kell húzni, hogy az érzékelő ne csússzon el vagy ne essen le, de a rögzítés ne legyen túl szoros, mivel a piezoelektromos jeladó ebben az egységben található. Ha túl szorosra húzod, a jeladó már nem reagál olyan jól a lágy lábdob rúgásokra.

 tmk12

A sztereó mikrofon a szenzor felett található, a Yamaha szerint XY elrendezésben.

 tmk13

Vajon miért hazudik a Yamaha? Aligha valószínű, hogy a cég mérnökei olvasták e sorozat 149. részét, anélkül is tudják, hogy az XY mikrofonozás lényege, hogy a membránok elvileg közös tengelyen vannak, és egymással 90 fokos szöget zárnak be.

 tmk14

Amit az EAD10-et szétszedve látunk, az nem XY, hanem valamilyen félkoincidens mikrofon elrendezés (lásd a sorozat 151. részét). Leginkább az un. DIN-A hoz hasonlít, de a membránok távolsága kisebb. Noha a Yamaha hallgat róla, a mikrofonok átalakítói feltehetően elektretek (lásd a sorozat 115. részét), a karakterisztikájuk veseszerű (lásd a sorozat 111. részét). A mikrofonok membránja kicsi, ami jó impulzus átvitelt tesz lehetővé (lásd a sorozat 125. részét). A hangkép kicsit diffúz, ez a maszatos, alig lokalizálható irányok udvarias megfogalmazása. A sztereó bázis széles, vagyis jó nagy terjedelmű dobszerkó szólal meg, ha nem húzod össze keskenyebbre a keverőasztal panoráma szabályzókkal.

A triggermodul és a mikrofonokat fogadó rész majdnem összes csatlakozója hátul van, és elég érdekes dolgokat fedezhetsz föl.

 tmk15

Balról jobbra haladva először a lábkapcsoló lyuka látszik, aztán két usb lyuk. Az egyikbe valamilyen adathordozót, pl. pendrájvot dughatsz, amiről külső hangszerhangok nyomhatók a modulba, illetve rögzítheted is akár a hangmintákat, akár a játékodat. A másik egy számítógép és a modul közötti kapcsolatot segíti; egy ingyenes szoftverrel módosítható a modul belső programja és néhány beállítás. Középen van a tápegység csatlakozója. Az A jelű lyukba kell a készlet jeladójának dugóját dugni, de Y kábellel még egy jeladót tud fogadni a 6,3 mm-es TRS hüvely. Ha vásárolsz újabb jeladókat, a pergő kettős jeladóját fogadja a 3. és a 4. lyuk, az 5-be és a 6-ba pedig egy-egy monó jeladó kábele dugható. Tudnak fogadni háromzónás jeladókat is, és a modul megkülönbözteti a három zónát. A B jelű csatlakozóba kell a sztereó mikrofon dugóját dugni. Az AUX IN 3,5 mm-es TRS sztereó analóg bemenet, pl. a többi hangszer jele mehet ide, hogy tudd, mihez dobolsz; a maradék kettő pedig 6,3 mm-es TS sztereó analóg kimenet. A készülék más részén is van egy sztereó kijárat és egy füles kimenet.

Hálós dobfelületekkel és jeladókkal is kombinálható az EAD10.

Az előlap kinézete a második világháborús katonai készülékekre hajaz.

 tmk16

A MASTER gombbal a teljes hangerő mértéke szabályozható, a mellette levővel pedig vagy az AUX, vagy az usb-re dugott forrásból jövő hang, vagy a beépített metronómé, de a három közül egyidejűleg csak az egyik. A SCENE-vel 50 gyári, a Yamaha akusztikus dobjaiból nyert, összesen 757 hangból álló hangminta hangszerhang készlet (jelenet) vagy 200 valahonnan letöltött hangszerhang készlet hívható elő olyan paraméterekkel, amilyenekkel a mintákat mentették, ideértve a jeladó hozzárendelését, a hangparamétereket és a használt effektusokat. Ezek a +- és az effekt gombokkal módosíthatók. Az effektek között van 11 különböző zengető, késleltető, többféle modulációs effekt és hangszínszabályzó. A belső felvevő/lejátszó másfél percnyi hangfrekvenciás jelet tud rögzíteni és visszajátszani a belső memóriába, külső eszközre ez 90 perc, de csak 44,1 kHz mintavételi frekvenciájú, 16 bites,.wav. A módosított paraméterek a STORE gomb megnyomásával menthetők el.

Az ingyenes Rec’n’ Share program android és Alma mobilokkal használható, és a gyakorláshoz videókat is rögzíthetsz vele.

Nálunk önálló egységként nem kapható a Yamaha 2020 végén megjelent DTX Pro triggermodulja, ami Európában kb. 730 euróba kerül.

 tmk17

A modul egyik hasznos újdonsága, hogy a KIT MODIFIER funkcióval lehetővé teszi a hangszerhang gyors módosítását színpadi előadás közben is, az AMBIENCE, COMPRESSION és EFFECT gombok tekekergetésével. A DTX-PRO-ba gyárilag préselt hangmintákat akusztikus dobokról, különböző stúdiókban rögzítették, felhasználva az egyes stúdiók eltérő akusztikáját, hangulatát. A jeladó által küldött impulzus feldolgozását új mikroprocesszor vezérli.

 tmk18

A hangszerkesztéshez és rögzítéshez most is a Rec’n’ Share program használható.

 tmk19

A főbb műszaki jellemzők közé tartozik a 12 jeladó bemenet, az integrált metronóm, a teljeskörű midi, a mintázó funkció, a 256-szoros polifónia, a 40 gyári és 200 betölthető ütőskészlet, a gyári készletek összesen 712 hangszere, a maximálisan 760 másodperc hosszúságú minta 44,1 kHz-es mintavételi frekvenciával és 16 bites felbontással.

Eggyel magasabb osztályba sorolják a Roland TM-6 Pro triggermodult. Az ára eléggé ijesztő, 320 ezer forintnál indul, és már kifutó terméknek számít.

 tmk20

Pedig 12 jeladó bemenete van, a gyári hangszerhangok száma 500, ezeket 80 hangszerhang készletben csoportosították. 21 effekttel masszírozható minden hang, közöttük vannak hangszínszabályzók, kompresszorok, zengetők, késleltetők, automata panoráma, kórus, fázistoló, bitcsökkentő, gyűrűs modulátor. A hangok száma természetesen bővíthető memóriakártyáról. A hangminták mintavételi frekvenciája 44,1 kHz, 48 kHz és 96 kHz lehet. A tesztek szerint kiváló a kettős hang csillapítása, és az áthallás is kicsi, de számszerű partamétereket most sem adnak meg.

 tmk21

A jóval olcsóbb triggermodulokkal szemben a TM-6 Pro lábcsin hangok szintetizálására is alkalmas, a dobszerkó lábcsinén játszva mindenféle állást érzékel. Sajnos, úgy találták ki a modul rögzítését, hogy ahhoz leginkább a Roland speciális állványait kell használnod.

A triggermodulok jelenleg kapható, említésre méltó választéka lényegében ki is merült.