Cs. Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 387. Kvadró a kvadró után

A 19. századi ipari forradalom előtt a műszaki eszközök, módszerek évtizedekig alig változtak, a 20. század utolsó harmadától kezdve viszont gyakori lett, hogy valamit éppen csak használni kezdtünk, és már el is tűnt a sokféle, újabb és újabb megoldások forgatagában.

A 21. század egyik jellemzője a tömegméretű retró, a nosztalgia. A történelemben számos bizonyíték van arra, hogy ha ez nem csupán szűk körben jelentkezik, akkor igen mély társadalmi válságról van szó. Napjainkban a retró elsősorban a második világháború utáni fellendülés végét, az un. ’68-as időszakot és ± egy évtizedes környezetét favorizálja. Ennek csak egyik oka, hogy ebben az időszakban látványos volt a műszaki fejlődés, hogy valóban gyorsan nőtt az életszínvonal, s hogy kulturális életmódváltás történt, ideértve a beat/rockzene fénykorát is. A másik ok, hogy a civilizált társadalom elöregedett, a háború után született nagy létszámú korosztályok egyedei jórészt még élnek, és az idős kor keserveivel szemben a fiatalságuk emlékeibe menekülnek. A kvadró virágkora is ez a korszak.

Van azonban itt valami más is. Ez pedig szerintem az, hogy a legjobb – hangsúlyozom, hogy a legjobb – egykori kvadró hangfelvételek és közvetítések olyan pszichoakusztikai élményt jelentenek, amire az elektronikus hangcsinálás történetében sem előtte, sem azóta nem volt példa. Az „előtte” nem kíván különösebb magyarázatot, ugyanis a korábbi monó vagy a sztereó nem alkalmas a bennünket körülvevő tér leképzésére. A „sem azóta” ennél mélyebb indoklást igényel. Mint mindenki, te is voltál már a legkülönbözőbb akusztikájú épületekben. Képzeld el, hogy egy kiváló akusztikájú nagy templomban, esetleg bazilikában vagy. Például a Budapest-Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templomban.

kku02

Még ha nem is ámít el a látvány, tehát mondjuk, behunyod a szemed, akkor is megérzed a tér nagyságát, s ha nem is vagy vallásos, a térnek ez a szellős zártsága (érdekes ellentmondás) valamiféle biztonságérzetet nyújt. Most azt képzeld el, hogy egy jóval kisebb kápolnában vagy! Erre is tudok példát, a városligeti Jáki kápolnát.

kku03

Az ilyen kis terek akusztikája a meghittség, otthonosság, melegség érzetét kelti benned, szinte simogat. A legszebb analóg kvadró produkciók valami ilyesmit tudnak, s ennek igen egyszerű oka van. A sorozat több részében fejtegettem már, hogy az analóg eljárások egyik varázsa a kis jelek tartományában van. Ezek a kis jelek az utózengés végződései, amelyek nem hirtelen szűnnek meg, hanem folyamatosan bújnak a zaj alá, de még ott is sokáig nem tűnnek el teljesen, hanem hatnak a hallórendszerünkre. A digitális eljárások erre elvileg sem képesek, ilyen jellegű térérzetet nem tudnak produkálni. Ezt egyébként azok, akik nem vakítani akarnak, tudják jól, és az 5.1-et vagy újabban a Dolby Atmost nem is erre használják.

A kvadró nemcsak teret képez körénk, hanem először tette lehetővé, hogy az irányokkal játszhassunk. A zene ugyanis eredetileg a közösségi tevékenység része volt, ami a munkadaloktól a szertartásokig terjedt. A különböző hangforrások körbevették a „közönséget”. Később sem csupán előttünk zajlottak a hangesemények; számos olyan zeneművet komponáltak, előírva, hogy az előadók hol helyezkedjenek el. Aztán gondolj arra, hogy még az un. koncertmuzsikálás során sem a színpadon tapsol a közönség.

A kvadró mostoha sorsának, vagyis annak, hogy a kereskedelmi kudarcot követően a lemezkiadók és a kufárok még az emlékét is megpróbálták eltörölni, az a következménye, hogy rengeteg felvétel elkallódott, holott tudjuk, hogy nemcsak a BBC-ben, a Magyar Rádióban vagy néhány USA-beli rádióállomáson készültek ilyenek, hanem például a francia állami rádióban, a lengyel állami rádióban és rengeteg hanglemez stúdióban. A kvadró felvételek digitalizálása fontos kulturális feladat lenne, s leginkább a még nem mátrixolt, eredeti, négycsatornás magnóval rögzített anyagokra gondolok. Ezekből több ezer lehet, csak nem biztos, hogy mindegyikük fellelhető, mert – mint említettem a sorozat előző részében – a Magyar Rádióban például 10 éven keresztül hivatalosan egy sem készült, ezért ezeknek semmiféle adminisztrációs nyelvemlékük nem létezik. Fényes Péter hangmérnök kollégám a közelmúltban arról tájékoztatott, hogy amiket megtaláltak, azokat digitalizálták is, és ez nagyon nagy munka lehetett. Ugyanis nemcsak átmásolni kellett ezeket a tekercseket, hanem restaurálni is. Ami vélhetően azt jelentette, hogy a magnószalagok öregedéséből származó, főként a magashang tartományban észlelhető veszteségeket korrigálni kellett, csökkenteni a zajt, pótolni a drop-out miatti jelkieséseket, kompenzálni a szalagnyúlást, eltüntetni az átmágneseződésből származó elő- és utóvisszhangot – és így tovább. Pepecselős, gyönyörű munka ez még professzionális számítógépes programok támogatásával is; olyan műgond, olyan esztétikai érzék, olyan tisztelet, olyan művészi lélek kell, amilyen Fényes Péteré és munkatársaié, hogy alkotásaikban – mert a hangrestaurálás bizony szemérmes alkotás – megcsillanjon az adott kor szelleme még akkor is, ha a digitális változatban éppen az veszhet el, amiért az analógot szeretjük.

kku04

Ha netán te is készítettél vagy neked is vannak kvadró magnó felvételeid, javaslom, hogy digitalizáld őket, mielőtt elporladnának. Az volna a legjobb, ha 4*teljessávosak vagy 4*félsávosak lennének, de azért ennek kicsi a valószínűsége, mint ahogy annak is, hogy magnóid lennének hozzá, bár ki tudja…

kku05

Az már valószínűbb, hogy esetleg ezekből van neked valamelyik. A baloldalival én is sokat játszottam, most úgy fél milláért mérik. Jó nehéz dög ez, eleget cipeltem a Budapesti Műszaki Egyetemen általam vezetett „A hangtér művészete” című sorozat kvadró bemutatóihoz. A másik két magnó jóval olcsóbb.

kku06

Az is lehet, hogy vannak kvadró lemezeid, csak éppenséggel nem tudsz róluk, mert a kiadók nem írták rá, nehogy elijesszenek. Akkor honnan tudhatod meg, hogy kvadrók? Egészen pontosan sehonnan, de néhány dolog gyanús lehet. Ilyen eset, hogy a lemez katalógusjelében szerepel a Q betű, vagy valamilyen más jelölés, de ezt csak a bennfentesek tudják. Aztán van úgy, hogy a felvételt nem azzal a kvadró rendszerrel rögzítették, amelynek a licencét megvásárolta a kiadó, ezért eltitkolták ezt az adatot. Érdemes körülnézni pl. a Discogson, hogy volt-e az előadónak más kiadónál kvadró lemeze, s hogy az milyen rendszerű. Az egyik legismertebb eset, hogy mint azt már tudod, az RCA a CD-4-re esküdött, viszont Vangelis felvételei SQ-ban készültek. Amikor az RCA megjelentette Vangelis felvételeit, naná, hogy nem írta rá az SQ-t.

kku07

Arra is van példa, hogy a lemeztársaság nem is tudta, hogy a felvétel hangmérnöke titokban valamilyen mátrix kvadróban rögzítette a mesterszalagon a nótát. Nagy francok vagyunk ám mi, hangmérnökök. Azokat a filmzenéket, amiket az SQ-ból átvedlett Dolby Stereoban vettek föl, gyakran változtatás nélkül jelentettek meg a lemezen. A Dolby Stereo ugyan nem kvadró, de kvadró dekóderen átlökve tudhat úgy szólni, mintha kvadró volna. Igen gyakori, hogy a felvétel ugyan nem kvadró, de a mikrofonozás vagy az effektek szeleburdisága miatt kvadró dekóderen lejátszva kvadróként viselkedik. Például a közönség tapsvihara hátul szólal meg.

Amikor még újdonság volt a sztereó is, és a rádióállomások többsége csak monóban sugározta a műsorát, létezett egy nagyon kétséges hangzást produkáló eljárás, a Haeco-CSG, amelyet Howard Holzer, az A&M Records mérnöke fejlesztett ki Hollywoodban, s amivel jobb monó kompatibilitást lehetett elérni, mintha csak egyszerűen összegezték volna a két csatornát. A közönséges összegzés során a sztereóban középen szóló hang monóban 6 dB szintemelkedést okozhat, ezért évekig külön monó és külön sztereó keveréssel jelentették meg ugyanazokat a nótákat külön monó és külön sztereó lemezeken. Holzer azt ígérte, hogy az ő módszerével elegendő egyetlen, sztereó-monó lemezt forgalomba hozni. Az eljárást leginkább 1968-tól 1970-ig használták, aztán kiderült, hogy nincs rá szükség.

kku08

Ennek a módszernek az volt a lényege, hogy a jobboldali csatornában fázistolást alkalmaztak, akár 120°-osat is. A jobb csatorna jelét az un. CSG generátor 8 frekvenciasávra osztotta föl, és az egyes sávokban más-más mértékű fázistolást lehetett beállítani.

kku09

Az ezzel az eljárással legnagyobb példányszámban eladott album a The Association együttes Greatest Hits! című LP-je volt.

kku10

Két további példát is meghallgathatsz.

Ezek a felvételek úgy viselkednek, mintha SQ-ban vagy BMX-ben rögzítették volna őket. A következő nóta zengetését sikerült ellenfázisban tolni; SQ-ban és QS-ben hátulról szól.

Egyébként önmagában a fázistolás nem ördögtől való. A BBC vezette be elsőként, hogy a sztereó rádióadásaiban mind a két csatornát, tehát a baloldalit is és a jobboldalit is megmasszírozza egy-egy 90°-os fázistolóval. Ezt azzal indokolják, hogy a sztereó rádiózás impulzus átvitele csapnivaló. Képzeld el, hogy egy moziban vagy, amelynek csak egyetlen ajtaja van. Telt házzal megy a vetítés, ám hirtelen kigyullad a mozi, mindenki menekülne, és egyszerre (impulzusszerűen) ront az ajtónak. Nyilván egymást fogják taposni a népek, nemcsak a tűz fog kárt tenni bennük. Ezzel szemben ha képesek megérteni, hogy sorban állva nagyobb esélyük van a menekülésre, akkor kevesebb lesz a sérülés. Az analóg sztereó adásmód is ilyen ajtó. Az impulzusok túlvezérlik a rendszert, nagyobb a torzítás, mint amikor analóg fázistolón – mindentáteresztő szűrőn – szépen, egymás után mennek át az impulzus összetevői. Mivel kisebb a túlvezérlés veszélye, tehát nem kell kisebb szinten lökni a műsort, még a jel-zaj viszony is javulhat. A modern adásprocesszorokban van fázistoló is, de nem ezért nem csípjük kultúrhelyeken az adásprocesszorokat.

Visszatérve a lemezekhez, szinte minden ABBA nóta SQ-ként vagy BMX-ként viselkedik.

Hangsúlyozom, hogy ezek nem igazi kvadrók. Ha a valódi analóg kvadró felvételek és egykori rádióadások legteljesebb (de azért közel sem tökéletes, pl. a volt szocialista országok produkcióról egyetlen szó sincs) listájára vagy kíváncsi, a kép utáni linkre kattintva elámulhatsz milyen sok tételt találhatsz.

kku11

http://www.surrounddiscography.com/quaddisc/quadindx.htm

Még olyan különlegességekre is bukkanhatsz, mint az alábbi videó hangjának felsorolása.

Ez a felvétel megjelent Laserdiscen (erről még lesz szó egyszer), valamint Betamax és VHS videókazettán. Ez utóbbiak hangja SQ kvadró. Később kiadták DVD-n, azon van 5.1-es hangsáv is, de a kétcsatornás változat továbbra is SQ.

S ha már a különlegességeknél tartunk, az egyik legizgalmasabb, két LP-t tartalmazó album a Quadrafile.

kku12

Ezt az albumot a brit Hi-Fi News & Record Review Magazine dobta piacra 1976-ban, 5 000 példányban. A négy lemezoldalon négy kvadró rendszerben ugyanazokat a nótákat rögzítették.

kku13

A lemez tartalmát Mike Thorne, a Studio Sound magazin akkori szerkesztője állította össze, meggyőzvén a négy vetélytársat, hogy járuljon hozzá a kiadványhoz. Az elkészült album referencia hangokkal kezdődik (hogy azonos hangosságúra tudd beállítani a dekódereket), majd az "Electronic Footsy" kvadró bemutatóval folytatódik. Aztán tartalmaz Stéphane Grappelli hegedűduettet, valamint Mahler és Bartók két klasszikus darabját, Pierre Boulez vezényletével. Van továbbá rajta a Pink Floydtól a Money és két részlet Mike Oldfield Tubular Bells című művéből. Minden nóta az eredeti, kódolatlan kvadró mesterszalagokról készült. A legenda szerint amikor Thorne megkapta a Pink Floyd Dark Side of the Moon című albumának szalagjait egy nagy dobozban, elrejtette a szalagokat a zongorája belsejébe, mert valószínűtlennek tartotta, hogy egy betörő ellopjon ekkora hangszert vagy átkutassa a belsejét.

kku14

Talán a legizgalmasabb kérdés, hogy ha sikerült meggyőznöm téged, hogy hallgassál kvadrót, milyen berendezéssel tudod a felvételeket lejátszani? Négy megoldás is létezik. Az egyik, hogy építesz dekódereket, ámbár kötve hiszem, hogy a CD-4-hez vagy az UD-4-hez be tudod szerezni az IC-ket. A második, hogy az ócskapiacokon vásárolod meg a kütyüket. Ez azért kockázatos, mert pl. az eBay vagy a Reverb internetes piactér tele van ajánlatokkal, de egyrészt pofátlanul magasak az árak, másrészt egyáltalán nem biztos, hogy hibátlanok a berendezések, és a restaurálásuk idegrendszert nem kímélő kaland még gyakorlott buherátorok számára is. Igaz, ha sikerül, nagy a boldogság.

A harmadik, hogy valahogyan hozzájutsz jelenleg is gyártott berendezéshez. Egyáltalán nem mondhatjuk, hogy el vagyunk kényeztetve. Az egyetlen, de legalább kvadrós fórumokon igencsak elismert kütyüt az Involve Audio nevű ausztráliai cég gyártja.

kku15

A Surround Master harmadik változata SQ és QS mátrix kvadrót tud dekódolni; ez utóbbihoz a „MODE” kapcsolót „involve” állásba kell váltani. Ugyancsak ebben az állásban tud dekódolni EV-4 és kétcsatornás UHJ anyagokat. A szerkezet két digitális hangprocesszorral (DSP) varázsol. Van digitális bejárata is, s fölvetődhet benned, hogy minek, hiszen például kvadró CD nem készült. Ez valóban így van, csak nem egészen. Amikor ugyanis a CD előírások megszülettek, az egyik jellemző között szerepelt a négycsatornás lehetőség. Ennek azonban ára lett volna. Vagy a CD-n tárolható műsoridőt kellett volna csökkenteni kb. 40 percre, vagy a mintavételi frekvenciát 32 kHz-re. Ám még közel volt a kvadró kudarca, ezért egyetlen, diszkrét kvadrót tartalmazó CD-t sem mertek gyártani, így aztán lejátszó készülék és szoftver sem készült hozzá. Majd jött az 5.1 és több társa a DVD-vel, és a dolog már senkit nem érdekelt. Ugyanakkor például a Dutton Vocaliton kiadó folyamatosan jelentet meg SQ kódolású CD-ket, illetve napjainkban diszkrét négycsatornás SACD-t. Ez például egy SQ kódolt CD:

Meg ez is:

Ez viszont SACD:

2022 végén adták ki a Koldusopera 1976-os, kvadró változatát SACD-n. A felvétel eredetileg SQ volt, de az SACD keveréséhez az eredeti soksávos magnószalagot használták.

kku16

Mivel a kiadvány hibridlemez, tehát az egyik réteg közönséges CD, rendes CD-játszóra vagy számítógépre SQ dekódert (például a Surround Master V3 cuccot) kötve a korabeli hangzást kapjuk. Illetve, annál jobbat, mert az áthalláscsillapítás 30 dB. Az más kérdés, hogy az egykori hangmérnök nem ilyen jó készülékre keverte a darabot. S mert az Involve is digitalizál, kérdéses, milyen a tényleges térérzet.

Ugyancsak olyan hibrid SACD-ket jelentet meg az Audio Fidelity kiadó, amelyeken az újrakevert diszkrét többcsatornás felvétel mellett, a másik rétegen ott az eredeti, mátrixolt változat. Például az SQ.

kku17

A negyedik lehetőség, hogy valamilyen számítógépes programot használsz, tehát digitalizálod az analóg hanglemezeidet vagy átkódoltatod a mátrix kvadrót tartalmazó CD-idet. A már többször említett, becsületkasszás Reaper munkaállomáshoz léteznek ambiszon kódoló és dekódoló bővítmények. Van néhány ingyenes és még több fizetős változat is, de nekem nem sikerült életet lehelni beléjük. A legösszetettebb a kép utáni linkről tölthető le; szorítok, hogy neked elinduljon.

kku18

https://www.ambisonictoolkit.net/download/reaper/

A Reaperrel egyébként kvadró keverést is készíthetsz, bármilyen monó jelforrást bárhová tehetsz, csak a beépített ReaSurround VST és a Reasurround Pan VST bővítményt kell használnod.

A legkülönbözőbb kvadró mátrix és ambiszon formátumok dekódolásának profi eszközét egyszer már megemlítettem a CD-4-nél (lásd a sorozat 381. részét, s ott van a link is, ahonnan letölthető).

kku19

Egyedül az UD-4 QMX változatához nem készítettek dekódolót, mert 30 lemezért nem akarták szívatni magukat.