Cs.Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 110. A tökéletes mikrofon

A hangátviteli és hangrögzítő lánc hagyományosan első szeme az az átalakító, amely a levegő vagy más közeg rezgéseit először mechanikai rezgésekké, majd azokat elektromos rezgésekké alakítja át. Ezen átalakítók egyik csoportját a mikrofonok, a másikat a hangszedők alkotják. A kettő abban különbözik egymástól, hogy a mikrofonnak van membránja, a hangszedőnek nincs.

Valójában már a mikrofon előtt sok minden eldől. A mikrofon nem képes zenei vagy prózai műveket alkotni, és nem is tudja előadni a kompozíciókat. Tér- és teremakusztikát sem tud létrehozni.

A mikrofon ettől még az alkotás eszköze, hiszen attól függően, hogy hogyan és milyet alkalmazunk, hová tesszük, hogyan állítjuk be, szolgálhatja jól vagy akadályozhatja nagyon a hangkép kialakítását, azt az üzenetet, amit átvinni vagy tárolni akarunk.

Rengeteg mikrofonparamétert ismerünk, hiszen elvileg egyszerű a cucc, a gyakorlatban viszont bonyolult, de legalábbis a gyártásra nagyon kényes szerkezetről van szó.

A mikrofon egyik legfontosabb ismérve az ára. A tökéletes mikrofon természetesen ingyen van. Ha mégsem volna ingyen, akkor érdemes lenne lopni, ezért tökéletes lopásgátló van benne.

A tökéletes mikrofon könnyű. Ezért a súlya nem is mérhető, sőt, nulla. Valójában nem a súlyát, hanem a tömegét adjuk meg, de az is nulla. Ha a teljes mikrofon tömege nulla, akkor a membránjának a tömege is nulla, ami nagyon szerencsés, mert akkor a membrán tökéletesen hűen követi a hangrezgéseket minden frekvencián, hiszen nincs tehetetlensége.

A tökéletes mikrofont bárhol el lehet helyezni, sehol nincs útban, nem látszik. Azért nem látszik, mert a tökéletes mikrofon akkora, mint egy pont. Se hossza, se széle, se magassága. Ez nagyon jó, mert a háza nem jelent akadályt a hangoknak, nincs a hangelhajlásból vagy visszaverődésből adódó hiba.

Egy kis bibi azért van ám, mert a nulla kiterjedésű és nulla tömegű membrán nem képes rezegni. Ha másért nem, hát emiatt nem lehet tökéletes a mikrofon.
A nulla méretű mikrofont nagyon nehéz bárhová is rögzíteni, viszont ha leesik, nem megy benne semmi tönkre, hiszen nincs súlya, és amúgy is ütésálló.

Annak, hogy a tökéletes mikrofon nem látható, mert nulla a mérete, még egy előny származik: nem fegyver néz veled szembe, ami mindjárt lő vagy robban.

tm02

A nulla méretű mikrofonból természetesen nulla méretű csatlakozóval és nulla átmérőjű, nulla fajlagos ellenállású kábellel lehet kivenni és továbbítani a jelet. Kár, hogy az ellenállás csak az abszolút nulla hőmérsékleten, vagyis 0 K-n nulla, ami nem érhető el, ráadásul ezen a hőmérsékleten minden mozgás megszűnne. Vagy várj csak… A tökéletes mikrofonhoz inkább vezeték nélküli rendszer csatlakozik, van benne egy nulla méretű adóállomás is. Apró probléma, hogy a nulla méretű adóantenna nem sugároz.

A tökéletes mikrofon minden hangot és a hangok összességét is tökéletesen alakítja át elektromos rezgésekké. A hangtér bármely pontjáról tökéletes elektromos jelet ad. Pontosan megállapítható vele, hogy mi és honnan szól. Leképzi a hangforrások hangterjedelmét.

A tökéletes mikrofon sosem romlik el: a két meghibásodás közötti legrövidebb idő, az MTBF végtelen.

Egyetlen típusa létezik: a tökéletes mikrofon.

A tökéletes mikrofon intelligens. Mivel a nulla méretű kapcsolót nem lehet sem elhelyezni, sem megnyomni rajta, ezért gondolatátvitellel vezérelhető.

tm03

Sőt, egy idő után tudja, hogy minden irányból egyformán vegye-e a hangot, vagy legyenek-e kitüntetett irányok?
A tökéletes mikrofon úgy alakítja át a hangrezgéseket, mint a fülünk. Vagyis… Mivel hónapokon keresztül a hallás mechanizmusával foglakoztunk, tudod, hogy a fülünk, illetve a hallórendszerűnk egyáltalán nem lineáris, rengeteget torzít a rendszer minden pontján, hogy a hanginger észleléssé alakuljon. Ha a tökéletes mikrofon úgy hallana, mint a hallórendszerünk, akkor e torzítás megduplázódna, tehát nagyon pocsék eredményt kapnánk.

A tökéletes, sőt, a tökéletlen mikrofonnak sem szabad úgy működnie, mint a hallásmechanizmusnak.

tm04

Viszont abból, hogy a mikrofon másképp hall, az is következik, hogy a hangfelvételre tervezett stúdiókat nem úgy építik, hogy az az emberi fülnek legyen jó, hanem úgy, hogy a mikrofonnak.

tm05

Ez sokkal komolyabb probléma, mint ahogy gondolnád. Hiszen a stúdió előadói helyiségében emberek dolgoznak, és ha ők nem érzik jól magukat abban a steril, zárt világban, akkor nehezen lehet kihozni belőlük a maximumot.

tm06

A tökéletes mikrofonnak semekkora torzítása sincs. Például 0 Hz-től ∞ Hz-ig egyáltalán nincs ingadozás a frekvenciamenetében. Nincs? Ha nincs, akkor a zavarokat is átalakítja elektromos jelekké. Ezért a tökéletes mikrofonba is be kell építeni átkapcsolható szűrőket.

Sőt, nemcsak a frekvenciamenetet változtató elemeket, hanem a tökéletes mikrofon „érzületét” változtatót is, hogy ha akarjuk, akkor csak a közeli, ha meg úgy gondoljuk, akkor csak a távoli hangokkal foglalkozzon.

A tökéletes mikrofon bármilyen célra használható. Madárcsicsergést éppen úgy felvehetünk vele, mint ahogy egy banda énekesét is hangosíthatjuk egy rockfesztiválon. Ez utóbbin akár a mikrofontól pár milliméternyire is bömbölhetnek a hangsugárzók, nincs gerjedés.

tm07

A tökéletes mikrofont a víz alatt is használhatjuk, hátha mégsem némák a halak a tenger fenekén.

tm08

Meg a világűrben is. Hogy mi van? Hiszen ez baromság! A világűrben nincs közvetítő közeg, nem terjed a hang. Viszont az űrhajósok beszélgethetnek egymással és a földi irányító központtal a tökéletes mikrofon segítségével.

tm09

Mondhatjuk hát, hogy nincs is a 21. század emberének olyan fontos eseménye vagy helyszíne, ahol ne volna szükség mikrofonra. Már a születésünk után hangrendszerrel figyelhetik, mi történik a gyerekszobában, életünk utolsó szakaszaiban pedig a hallókészülék mikrofonja tapad a fülünkre. S közben? Közben az internetes csevegéshez vagy a mobiltelefonáláshoz használunk mikrofont, a videókamerába is van építve ilyen, karaokézunk, diszkózunk, koncertet hangosítunk vagy tudományos vizsgálatokhoz, netán bűnügyi nyomozáshoz használunk mikrofont.

Mint kiderülhetett, a tökéletes mikrofon egyetlen paraméterét sem tudjuk megvalósítani. Sőt, a különböző felhasználási területek mikrofonjai sem tökéletesek, még a kategórián belül sem. Például egyik sincs ingyen.

Azt azonban megtehetjük, hogy a céljainknak legmegfelelőbbet választjuk ki. Ez sem könnyű ám, mert sok tízezer fajtából tényleg megtalálni a legjobbat nemcsak a nagy választék miatt nehéz, hanem amiatt is, mert a feladat megfogalmazása sem könnyű. Például azt mondod, hogy egy lábdobot szeretnél mikrofonozni. Milyen típusú lábdobot? Mit rúgnak rajta, milyen stílusú művet? Ki rúg és hol? Felvételt készítesz vagy hangosítod? Lesz hozzá mozgókép (klip) is? Milyen lesz a lábdob aránya a többi hangszerhez képest? Egyidejűleg készíted a felvételt falkában az összes előadóval, vagy külön-külön, egymásra játszva?

És ezek csak az első kérdések, a fincsibbekre még nem is gondolsz. Pedig ahhoz, hogy legyen alja a nótának, hogy gyomron vágjon, még a lehetséges utómunkák is beleszólhatnak abba, hogy milyen mikrofont válasszál, és hány darabot.