Cs. Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 149. Közös tengelyen

A sztereó minimálmikrofonozás két mikrofonját úgy is fölszerelhetjük, hogy a két mikrofon membránja azonos helyen van. Az ilyen mikrofon elrendezéseket közös tengelyű vagy külföldiül koincidens (egybeeső) eljárásoknak tekintjük. Mivel tehát a két mikrofon membránja ideális esetben ugyanott van, a membránokhoz ugyanabban a pillanatban érkeznek a hanghullámok, a fáziskülönbség nem játszik. Ha mindkét mikrofon gömbkarakterisztikájú volna, akkor hangerő különbség sem lenne, nem tudnánk sztereó felvételt készíteni. Ahhoz, hogy intenzitás különbség legyen, legalább az egyik mikrofonnak irányítottnak kell lennie.

Noha történelmileg nem az XY-nak nevezett mikrofonozás volt a legelső közös tengelyű eljárás, mégis ezzel lehet bemutatni ezen eljárások legfontosabb jellemzőit.

kt02

Az eredeti XY két vese mikrofont tartalmaz, amelynek membránjai egymásra merőlegesek, tehát 90⁰-os szöget zárnak be egymással.

kt03kt04

Kaphatók olyan szerkezetek is, amelyekben a két mikrofont közös házba építették.

kt05

Az ilyen mikrofonokban a két membrán egymáshoz képest elforgathatóan 0 – 120⁰-os szöget zárhat be.

Az XY eljárás tehát intenzitás sztereó. Ha a két hangforrás a színpad két szélén van, a két, 90⁰-ot bezáró membránú mikrofon közötti kimenő jel nagysága közötti különbség csupán kb. 6 dB, de ez már elegendő ahhoz, hogy oldalról halljuk a hangot a hangsugárzókban. A sztereó nyílási szög 196⁰. Ha a mikrofon szupervese, akkor a különbség kb. 9 dB-re nő, viszont a sztereó nyílási szög 136⁰-ra csökken. A paraméterekkel itt játszhatsz: 

http://www.sengpielaudio.com/Visualization-XY-E.htm

kt06

Ha az eredeti XY eljárás helyett a mikrofonok által bezárt szöget 120⁰-ra nyitjuk ki (XY120), akkor még jobb az elválasztás, 18dB, viszont a sztereó nyílási szög csak 158⁰:

http://www.sengpielaudio.com/Visualization-XY120-E.htm

kt07

Az XY eljárás tere sokkal szebb, mint az AB tere. Az irányok amplitúdó torzítása itt is nagy. A közép irány a leghangosabb, a többi egyre halkabb. Vagyis kifordul a tér: a közepet közelebbről, a széleket elmosódottan, távolabbinak halljuk. Az XY tehát fordítva viselkedik, mint az AB.

kt08

Rendkívül kellemetlen, hogy a mikrofonok közelében a hangforrások hatalmasra nőnek, s ha kicsit is mozognak, úgy halljuk, mintha repülnének. Ezt kezdő koromban én is megszívtam, amikor egy énekesnő szája elé egyetlen, középre panorámázott mikrofon helyett egy XY párost tettem. Arra nem gondoltam, hogy mozgatni is fogja a fejét, így aztán teljesen véletlenszerűen röpdösött a hangja a zenekar két széle között – élő adásban.

kt09

A közeli hangforrások esetén a másik hiba az irányított mikrofonokra jellemző közeltéri hatás, vagyis a mély hangok emelése.

Az XY eljárás monokompatibilitása nagyon jó, legalábbis, elvileg. Hallgassad hát meg, hogyan szól egy kórus XY mikrofonozással!

Ennél persze sokkal érdekesebb, ha összehasonlítjuk a két eljárást:

E rövid példából az derülhet ki, hogy az AB és az XY között nincs verseny. Nem jobban vagy rosszabbul szól egymáshoz képest a két eljárás, hanem másképpen. A konkrét feladattól és az ízlésedtől függ, hogy melyiket – vagy valamilyen másfajta mikrofonozási módszert – használod. A mikrofonozási eljárásoknak van tudományos alapjuk, a már említett paraméterekkel jellemezhető is néhány tulajdonságuk. Azonban az, hogy egy felvétel vagy közvetítés milyen, éppen úgy rajtad múlik, miként a zongoristán az, hogy a rendelkezésére álló zongorán hogyan szólaltatja meg a zeneszerző művét.

Említettem, hogy a közös tengelyű mikrofonozás nem az XY-nal kezdődött. Az első eljárást Alan Dower Blumlein (1903 - 1942) találta föl a múlt század harmincas éveiben.

kt10

Ez a pasi a rövid élete során 128 találmányát szabadalmaztatta – pl. egy sztereó lemezvágó fejet vagy az analóg integrált áramkörökben ma is használt differenciálerősítőt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Blumlein

Az egyik legenda szerint mindössze hét esztendős volt, amikor megjavította az otthoni villanycsengőt, és édesapjának számlát nyújtott be „Blumlein villamosmérnök” aláírással. Egy másik legenda alapján nagyon zavarta őt, hogy a mozikban még akkor is minden egyetlen pontból szól, ha a szereplők a kép két szélén beszélnek. Mivel mikrofonok – főként szalagmikrofonok – fejlesztésével is foglalkozott, amelyeknek nyolcas iránykarakterisztikájuk van, ezeknek az alkalmazásával próbált sztereó hangot farigcsálni 1931-ben.

kt11

A Blumlein mikrofonozást – kegyeleti okokból – minden szakirányú iskolában tanítják ugyan, de nagyon ritkán használják, noha a szalagmikrofon gyártók igyekeznek nyomni. Hogy mi a gond, azt mindjárt sorra vesszük, azonban előbb hallgass meg néhány olyan felvételt, ami Blumlein eljárással készült! Elsőként egy 1935-ben készült film részletét:

Majd Blumlein egyik demonstrációját:

Egy dobcucc mikrofonozását:

És egy pompás kórusfelvételt!

A Blumlein eljárás két nyolcas mikrofonjának membránja egymással 90⁰-os szöget zár be, csakúgy, mint az XY két veséje.

kt12

A Blumlein eljárás is intenzitás sztereó rendszer. Mivel a 8-as mikrofon hátulról is érzékeny, a teret elvileg 360⁰-ban képezi le, valójában az első térfél és a hátsó 90-90⁰ fokos tartománya hatékony. A sztereó nyílási szög 76⁰. Ráadásul az eljárás a hátsó térfél irányait megcseréli, tehát ha egy hangforrás hátul balról szólt, az a mikrofon által képzett sztereó hangképben jobbra fog kerülni. Ebből az következik, hogy a Blumlein akkor használható jól, ha hátulról csak a teremreflexiók vagy a közönség tetszésnyilvánításai érkeznek, mert ezeknek lényegtelen az iránya. Igen komoly baj van, ha valamilyen hang a közép irányhoz képest ±90⁰-os szögből szól, ugyanis itt ellenfázisúvá válik a jel, ami a hallórendszerünk számára kellemetlen.

Mondhatod persze, hogy akkor nem kell ezekre a helyekre hangforrást helyezni, csakhogy az oldalfalaknak nem lehet megparancsolni, hogy pont onnan ne verjék vissza a hangot. A Blumlein mikrofonozás ellentmondása, hogy nagyon kellemes térérzetet tudunk vele produkálni, de ez a tér könnyen kuszává válhat. 

Mivel a nyolcas karakterisztikájú mikrofon is irányfüggő mikrofon, a Blumlein eljárás esetén is van közeltéri hatás, de ez kisebb, mint az XY-nál. Ez a hiba sokkal kevésbé zavaró, mint az, hogy ha túl távol van a mikrofon páros a hangforrástól, akkor a mély hangok részben kioltódhatnak, tehát a hangkép mélyszegény lesz.

Hangsúlyozom, hogy a Blumlein eljárás hibái és előnyei nem az egyes mikrofonok, hanem a mikrofon elrendezés tulajdonságai, miként a többi elrendezés esetében is.

A Blumlein sajátosságait a 

http://www.sengpielaudio.com/Visualization-Blumlein-E.htm 

linkre kattintva sasolhatod meg, és persze játszhatsz is velük.

kt13

A sok rossz mellett a Blumlein eljárás kiváló tulajdonsága, hogy a két oldal között 40 dB a kimenő jel nagysága közötti különbség, vagyis szépen elkülönülnek egymástól az egyes hangforrás irányok. Ezzel szemben a Blumlein eljárás egyáltalán nem monokompatibilis, hiszen a már említett ellenfázisú jelek teljesen, a ±90⁰-nál nagyobb szögből érkezők többé-kevésbé kioltódnak. 

Több cég is gyárt egybeépített Blumlein sztereó mikrofon párt. A Royer Labs terméke szalagmikrofon. A mikrofonokban levő szalag 1,8 µm vastag. Műszaki adatai átlagosak, az ára viszont átlagon felüli: kb. 2 700 dollárba kerül.

kt14

A B9audio nevű cég CSM88 típusú mikrofonja némileg kilóg a sorból, mert nem szalag, hanem valódi, klasszikus kondenzátor mikrofon pár.

kt15

Viszonylag tisztességesen specifikálták, s nem titkolják, hogy egyrészt még 1 kHz-en is emel valamicskét, 16 kHz-en viszont már nem 8-as, hanem ovális az iránykarakterisztikája. Az ára 630 dollár.

Az egyik legismertebb Blumlein pár az USA-beli AEA cég R88-as, néhány módosítással immár negyedik évtizede gyártott típusa.

kt16

A listaáron 1 995 dollárért mért cuccban hosszú alumínium szalag van, így az alsó határfrekvencia 16,5 Hz-re esik. Az R88 érdekessége, hogy az imént leírtakkal ellentétben – távoli mikrofonozásra fejlesztették ki. Az alábbi felvételen a mikrofon - hangszer távolság 10 méter.

https://www.youtube.com/watch?v=kcJfT9sm7UA&feature=youtu.be

A mikrofon specifikációjából kiderül, hogy igen nagy az elektromos hangnyomásszint tűrése, és az érzékenysége is kellemes.

kt17

Az egybe szerelt mikrofon párok előnye, hogy a kapszulákat válogatják, ezért olyan drágák. Ám akkor sem jársz anyagilag jobban, ha egyedi mikrofonokból rakod össze a párost, de minőséget akarsz. Példa erre az Audio-Technika ajánlata.

kt18

Ez az összeállítás 2 db 4080 típusú, aktív, tehát fantomtápról működő előerősítőt is tartalmazó szalag mikrofonból áll.

kt19

A cég egyik legjobb mikrofonjáról van szó.

kt20

A beépített előerősítő miatt nagy jelet ad ki, és nagy az elektromos hangnyomás szint tűrése is. Egy-egy darabjának ára 2018-ban 999 dollár, s ha megnyugtathatlak, ez már 271 dollárral kevesebb, mint amikor 2009-ben bemutatták.