• 1
  • 2

A történelem 10 legnagyobb hatású funk zenésze!

A funk stílus, a blues és a soul zenéből alakult ki a 60-as évek második felétől. A gyökereitől főként a szinkópált ritmusok és az előtérbe helyezett, - a ritmust segítő- hangsúlyosabb basszusgitár játék különbözteti meg. Bootsy Collins volt az úttörők egyike még James Brown zenekarában, majd a Sly and the Family Stone alkalmazta és igazából Larry Graham tökéletesítette ki azt a basszusgitár játékot, melyet minden zenész a későbbi időkben alapként követett. Larry Graham nevéhez fűződik, az un. „slap bass” technika, minden funk zenei basszus alapja, mely szabványa és védjegye lett. A funkról bővebben a „Stílusok” menü pontban is olvashattok. Most a 10 legfontosabb művészéről néhány gondolat. Azokról, akik a legnagyobb hatással voltak a stílus követőire.

 

1

1 JAMES BROWN

A „Show business legkeményebben dolgozó embere”. A „Soul zene Keresztapja” és még sorolhatnánk néhány ráaggatott jelzőt, melyek mindegyike megállja a helyét a személyével kapcsolatban. Illenék dalokkal jellemezni munkásságát. A Make it funky a 70-es évek elején és a ’65-ös dala, a Papa’s got a brand new bag, mely minden idők első nagy funk slágere volt, amelyek elsőként eszembe jutottak. Sokáig lehetne sorolni a dalait, melyeket már a 70-es évek elejétől nagyon sokan követtek a legnépszerűbb zenészek közül. Hat évtizedes karrierjébe sok minden belefért. Több mint 70 (Hetven!) stúdió albumot készített, tucatnyinál több az élő műsoráról készült lemezfelvétel. Közel 150 (százötven!) kislemezt adott ki. Mr Dynamite 16 (tizenhat!) alkalommal vezette a Billboard soul kislemezeinek eladási listáját. Kétségkívül egyike volt a XX.század legbefolyásosabb művészeinek és a legfontosabb személye a funk stílusnak. Tagja a Rock and roll és a Dalszerzők Halhatatlanjainak, minden létező életműdíj tulajdonosa, amit amerikai zenész kaphat.

2

2.GEORGE CLINTON ÉS A PARLIAMENT-FUNKADELIC

George Clinton, avagy Dr. Funkenstein. Ő a King of the funk, vagyis a Funk királya. Létrehozott egy igazi funk királyságot, melynek a trónján foglalt helyet. A kritikusok szerint a világ két legjobb funk zenekara volt a Parlament és a Funkadelic a 70-es évek második felében. Létrehozta saját stílusát, melyet P-funk néven regisztráltak. Hogy mit is jelent pontosan senki nem tudja, talán a Parlament stílusára utal, talán a „pure” (puritán) jelzőre. Zenéjében a soul-funk alapjai mellett a Cream, vagy Jimmy Hendrix zenei megoldásai is helyet kaptak. Bootsy Collins, miután James Brown zenekarába magába szívta a stílus gyökereit, itt teljesítette ki munkásságát a basszusgitárjával. Tear the roof off the sucker (Give up the funk), P Funk (Wants to get funked up), a 70-es évek közepén, vagy a One nation under the groove 78-ból, később a 82-es Atomic dog kétségkívül minden idők TOP10-es funk dalai voltak. Clinton tagja a Rock and roll Halhatatlanjainak.

3

3. SLY AND THE FAMILY STONE

Az 1967-ben, San Francisco-ban, Sylvester Stewart által összehozott csoport, az egyik legbefolyásosabb zenekar volt a 60-as évek végétől tíz éven keresztül. Ami a nevük kapcsán – mindig - először az eszembe jut, hogy Woodstockban mindössze három fekete művész léphetett fel, Ők voltak egy egyik. A pszichedelikus soul stílus és mozgalom legfontosabb zenekara voltak. Az egyedi stílusukon keresztül Ők hozták össze a soul és rock zenét először hangzásukban, a színpadon, majd azon kívül a két stílus zenészeit és rajongóit az életben. Larry Graham basszusgitáros itt kezdte pályafutását és kísérletezte ki a slap bass technikát. Dance to the music és a Family affair dalaik nélkül, ma lényegesebben szegényesebb lenne a könnyűzenei paletta. A csoportot kb 20 éve beválasztották a Rock and roll Halhatatlanjainak Panteonjába.

4

4. RICK JAMES

A becenév, avagy a jelző, amit rajongói és a szakma ráaggatott: „A punk funk királya”. Kiválóan ötvözte stílusában a soul és funk zene elemeit, az akkor egyre népszerűbbé váló underground rock zene hangzásával. A 80-as évek fordulóján talán Ő volt a legnépszerűbb funk zenész. You and I, Cold blooded, vagy a Super freak dalai, a későbbi korok slágerlistáira is nagy hatással voltak. Rick James neve mellé nem tudom odaírni, hogy beválasztották a Rock and Roll Halhatatlanjai közé, - pedig kérdés nem férhet hozzá, hogy ott lenne a helye -. Kizárólag, "tróger" életvitele miatt nem. Erősen kokainfüggő volt. Két évet húzott le egy kaliforniai börtönben erőszakos cselekmények miatt a 90-es években.

5

5. BOOTSY COLLINS

Valószínűleg készítek majd egy olyan felsorolást is, melyben a a soul-funk stílus legjobb basszusgitárosait említem majd meg és ott is előkelő helyen fog szerepelni. Mindenesetre itt külön is meg kell említenem. William Bootsy Collins minden idők egyik legjobb basszusgitárosaként ötödik helyet kap a funk zene nagyjai között is. A 80-as évek elejétől mindössze néhány saját nagylemezt adott ki ugyan, de James Brown zenekarában, majd a Parliament és a Funkadelic formációk sikereiben hatalmas érdemei voltak. Nélküle, azok nem szóltak volna úgy, ahogy. A Botzilla, vagy a későbbi Wind me up (p-funk) dalai, a stílus alapművei. 1997 óta tagja a Rock and Roll Halhatatlanjainak.

6

6. PRINCE

James Brown, Sly and the Family Stone és George Clinton legpedánsabb tanítványa. Eddig nem traktáltam -tudatosan- az olvasót számokkal, de most itt talán érzékeltetnem kell az erősségét. A 80-as és 90-es évek legnagyobb funk sztárja volt. Több mint 100 millió eladott lemez, nyolc Grammy, Golden Globe és Oscar díj is lapul a vitrinjébe. Tagja a Rock and Roll Halhatatlanjainak és a Rolling Stone magazin minden idők legfontosabb zenészei között, a 27-ként említi. Nekünk most elég lenne, ha meghallgatnánk az „1999”-et, vagy a „Sign O’ the Times” dupla 87-es albumát.

7

7. OHIO PLAYERS

A 70-es évek funk zenei hangzásának egyik meghatározó zenei csoportja volt. Több olyan slágert gyártottak, mely a kiadást követően több millió példányban kelt el és persze vezették a soul zenei slágerlistákat. A Funky worm volt az első nagy dobásuk 1973-ban, majd a Fire, Skin tight és a Love rollercoster követték. Ezek olyan örök érvényű funk slágerek, melyek napjainkban is felbukkannak normálisabb funk zenei táncos programokon. A 60-as évek végétől adták ki lemezeiket, pedáns munkások lévén évente minimum egyet, a 80-as évek közepéig. A csoportot beválasztották az R&B Zenészek halhatatlanjai közé.

8

8. CAMEO

Nem írtam az Ohio Playershez az előbb, hogy minimum tíz fős változó összetételű zenekar volt, de most ezt megteszem a Cameo-nál. 13 fő volt a Cameo átlag létszáma és az Ohio Player-hez hasonló kaliberű formáció volt, némi időeltolódással. Amíg az Ohio a 70-es évek közepén aratta legnagyobb sikereit, addig a Cameonál ez az időszak a 80-as évek közepe volt. Mindenképp itt a helyük a funk művészek Top10-be. A Word up és a Candy a funk stílus modern alapműveinek számítanak.

9

9. KOOL AND THE GANG

Most veszik le a fejem a hazai funk rajongók. Mindjárt a végére érek a top 10-es funk előadói kimutatásomnak és a Kool and the Gang sehol nem szerepel. Dehogynem. Itt van. Bár eredetileg jazz zenekarként alapították meg a Bell fivérek a csoportot, de nagyon gyorsan rájöttek, hogy Ők bizony a soul funk stílus elkötelezett művelői. Itt a lista vége felé meg kell jegyeznem, hogy a funk stílus az elmúlt fél évszázad alatt inkább számított undergroundnak, viszont a Kool and the Gang igenis kiemelte a mainstremben, többször, mint bármelyik más művész. Ezért volt, hogy a csoportot a „the funky band” jelzővel illette a nagyközönség a 70-es években. Rá is szolgáltak. Funky stuff, Jungle boogie, Hollywood swinging slágereik, mind-mind alapművek lettek. A diszkó zene korszakában a 70-es évek második felében a legismertebb funk csoportnak számítottak, köszönhetően a Szombat esti láz című projektnek. Ha lenne Funk Hall of Fame, akkor bizonyára Ők kapnák a legtöbb szavazatot.

10

10. ROGER TROUTMAN AND ZAPP

Nem maradhat ki Roger Troutmen a funk zsenije. A 80-as elejétől szó szerint robbantak a könnyűzenei köztudatba. Egy különleges hangzásnak köszönhetően, melyet Roger terjesztett el a pop zenében. A sikerük titka egy vocoder volt, melynek egyik vége a szájában a másik a szintetizátorhoz kötve szólaltatta meg a hangot. A Talk boksz nevű –nevezzük hangszernek- szerkezet adta a csoport különleges egyedi hangzását. A California love és a Computer love dalaik napjaink hip-hop sztárjainak kedvenc sampling témái közé tartoznak.

vege

Nincs 11. de ha lenne, akkor a Brick-el folytatódna, akik sikeresen ötvözték a 70-es évek második felétől a funk ritmusait és groovját az akkor divatos diszkó zenével és jazz-el. Ha folytatni szeretném a sort, akkor a Tower of Power lenne a 12. Az Oakland-i csoport – és azon belül a Kupka-Castillo páros -fúvós megoldásait hallhatjuk vissza a 70-es évek közepétől olyan híres fúvós szekcióktól, mint a Muscle Shoals Horns, vagy a Memphis Horns, vagy a Phenix Horns (Earth Wind and Fire). A listánkban 13. lenne az említett Earth Wind and Fire örökéletű műveinek tucatjával. Nyugi. Maurice White zenekara más rangos listán került a legelső helyre. És persze War, Average White Band és még holnap utánig lehetne írnom, hogy ki miért volt jó, egyedi és újító. Kifelejtettem a Funk Brothers-t a Motown házi zenekarát, James Jamerson és a magyar származású Bob Babbitt basszusgitárosokat? Lehet, hogy még sem kellett volna 10-es listát készítenem? De. Újra megfogalmazom: a fenti top10-es lista a későbbi korokra, munkásságukkal, a legnagyobb hatással bíró -funk!- zenei művészekről szólt. Hallgassátok Őket!

Megjelent: 3309 alkalommal