• 1
  • 2

A világsztár hang Magyarországon: Majsai Gábor

Néhány héttel ezelőtt írtam Szabó Gáborról – akit nagyon korán elveszítettünk – és sajnálatos módon a jazz rajongókon kívül nagyon kevesen ismerik munkásságát, művészetét. Igen ám, de van egy másik, ráadásul kortárs művészünk, aki veleszületett tehetségéhez képest nagyon kevés publicitást kap a hazai médiában. Mint ahogy Szabó Gábor is a kor legmeghatározóbb művészeivel dolgozott egyenrangú partnerként a 70-es években, ugyanúgy elmondhatjuk Majsai Gáborról, hogy egy színpadon szerepelt James Brownnal, és játszott a Four Tops vagy a Platters zenekar műsorában. Nem csak a 80-as 90-es években szerepelt együtt világsztárokkal.

Néhány hónappal ezelőtt egy német lemezkiadó válogatáslemezére is felkerült, olyan nagyságok mellett, mint Ella Fitzgerald, Nils Lundgren (Funk Unit) vagy Melanie C. A dupla válogatás-CD címe Beautiful Cover Versions, melyen a Cseppnyi Mennyország hallható.

Vannak idők, amikor jó barátjának, Tom Jonesnak magyar hangjaként ünneplik. Sőt, mi több, a világsztár angol művész az udvariasságot mellőzve több dalának magyar verzióját hallva elismerően kommentálta, hogy bizony ez jobb, mint az eredeti. Néhány évvel ezelőtt Tom Jones, aki a brit Voice tehetségkutató egyik mentora volt, megemlítette, szívesen látná a szigetország legnézettebb zenei tehetségkutatójában, ahol, ha a mentora lenne, talán győzelmi esélyekkel indulhatna. Gábor ezt elutasította, mint mondta, kinőtt már a tehetségkutatók világából. Itt kell megjegyeznünk a sajnálatos tényt, hogy bizony hazánkban, ha nem állsz ki egy tehetségkutató színpadára, nem sok esélyed van arra, hogy a mainstream média játssza a dalaid. Sőt az elmúlt évtizedekre jellemző tendencia, hogy nem a művészi nagyság a meghatározó és legfontosabb szempont a vezető csatornák számára, hanem a bevételt hozó extrémitás. Persze vannak kivételek, de jellemzően több tucatnyi művészünk van, akik nem kapják meg a nagyságukhoz méltó rivaldafényt.

Majsai Gábor azon kívül, hogy kiváló énekes, nagyszerű trombitaművész és szájharmonikás is. Az ország legjobb big band zenekaraival koncertezik, és ha éppen nem énekel, akkor instrumentális művészként láthatjuk a színpadon. Pályáját az akkori Wastaps együttes tagjaként kezdte. Hanglemez nem, de egy nagyon jó funk zenei tévéfelvétel maradt fenn abból az időből az utókor számára. Hazánkban egy „kissé” idegen műfaj volt akkoriban az a funk stílus, ami a felvételen hallható.



A 80-as évek elején Cserháti Zsuzsával (róla később írunk majd) és több ismert zenész társával, az Europa Group együttessel Nyugat-Európába mentek, ahol különféle vendéglátóhelyeken, hajókon szórakoztatták a nagyérdeműt éveken keresztül. Itt meg kell állnom egy kicsit, ugyanis a Magyar Rádió Márványtermének lemezjátszóit és analóg berendezéseit használva Gábor közreműködésével készítettünk néhány soul zenei műsort évekkel ezelőtt. Ekkor rendelkezésemre bocsájtott egy igazán unikumnak számító, a 80-as évek elején egy német hangstúdióban készült felvételt, melyet most megmutatok. A felvételt promóciós célzattal készítették, melyben Majsai Gábor mögött Cserháti Zsuzsa vokálhangja hallható.

 A sikeres nyugat-európai turné után, a 90-es évek elején hazajöttek, remélve, hogy a rendszerváltás számukra is több lehetőséget tartogat. Tartogatott is, hiszen a Besenyő Blues Band zenekarral és az Öreg járgány szívatóval indul című dallal Gábor neve rögtön országos hírű lett 1993-ban. Közel negyedszázada ezzel a produkcióval megnyerték a rendszerváltás utáni első pop-rock fesztivált. Emerton díjas művész lett. Miután rendkívüli módon hasonlított hanghordozása a walesi sztárra, így kézenfekvő volt, hogy készít egy slágereket felvonultató lemezt, BaráTom Jones címmel. Többen ráragasztották akkor a „Magyar Tom Jones” becenevet, ami talán néha áldás, néha kényelmetlen számára. Azon sztárok közé tartozik, akik allűröktől teljesen mentesen viselik a közönség szeretetét és sikereiket. Többször beszélgettünk az elmúlt években arról, hogy egy igazán jó soul-funk lemezt, az Ő előadásával tudnánk elképzelni. Remélhetőleg rövidesen ilyen is készül majd.

A 2000-es évek a Vágó István által alapított Favágók zenekarban érték Heilig Gábor (100 Folk Celsius, Gemini, Bojtorján), Gallai Péter (Piramis), Látó János és Makrai Pál (Rock színház) társaságában. Eközben Leonard Cohen dalait adta elő egy CD-nyi anyagon, és az Üvegtigris – azóta szinte kultikussá vált film – főcímdalát, a Rossz pénzt énekelte el (Dés-Geszti szerzemény).

Pályája kezdetétől nagyon sokat kellett várni az első saját önálló lemezére, a Pókerre, mely 2006-ban jelent meg, majd utána egy évvel a Swing, swing, swing című nagyzenekari albumára, melyen egyedülálló módon klasszikus amerikai jazz dalokat énekelt. Közel 10 évvel a Tom Jones projekt után joggal emlegették szakmai és közönségberkekben a swing zene hazai nagyköveteként. Itt újra meg kell állnom egy kicsit. Kb. 80 évvel a népszerű amerikai jazz stílus tengerentúli térhódítása után – elsőként hazánkban – Majsai Gábor tette a nagyközönség számára is népszerűvé a swinget. A babérjait viszont mintha mások aratnák le az elmúlt években. Persze nem először látunk ilyet a zenetörténelemben. A Swing, swing, swing album aranylemez lett, és Fonogram díjra is jelölték 2008-ban, jazz kategóriában. Ezt a stílusvonalat erősítette a következő, Swing és a boogie című munkája is, 2010-ben. Azóta több kiváló dala született, de albumra még nem kerültek fel.

Aki szeretné a decemberi ünnepek alatt élvezni művészetét, annak három programot is tudunk ajánlani. December 16-án a Budapest Kongresszusi Központban egy nagyszabású gálán lép fel más művészek társaságában, a Legyen Ünnep című karácsonyi műsorban. Néhány nappal később, 2015. december 19-én a KÖKI Terminálban ad koncertet a NAV Pénzügyőr Big Band kíséretével, mely igazi zenei csemege lesz a nagyzenekari hangzás kedvelőinek. Szilveszterkor pedig a Kempinski hotelben búcsúztatja az ó és köszönti az újévet. Egy biztos. Aki ott jelen lesz, annak a 2016-os éve már nem kezdődhet rosszul.

majsai utolso kep



Megjelent: 1589 alkalommal