• 1
  • 2

81 éves korában, tegnap meghalt Billy Paul

Billy Paul, Paul Williams néven született Philadelphiában 1934. december 01-én. 11 éves korában debütált a nagyközönség előtt a helyi rádióban, és tinédzser korában már olyan sztárokkal dolgozott együtt - többek közt-, mint Miles Davis, Dinah Washington, Charlie Parker. A szülei 78-as fordulatú régi lemezeket hallgattak otthon és a zene szeretete akkor ragadt rá későbbi elmondása szerint. Nagyon sokáig Philadelphia éjszakai klubjaiban énekelt és ezen évek alatt egyre nagyobb népszerűségre tett szert a helyi közönség előtt. Kb 30 éves korában indult el igazán zenei karrierje, de az igazi lökést az jelentette számára, mikor a Gamble and Huff producer páros leszerződtette a kiadójukhoz 1967-ben.

 

 

Első lemeze, melyen közreműködött, a Gamble Recordsnál ( Philadelphia International Records elődje) jelent meg. Feelin' good at the Cadillac Club címmel. Mint a címe is mutatja, pici ízelítőt kaphatunk a lemezről az azt megelőző évtizedek hangulatából, melyek Billy Paul fellépéseit jellemezték az éjszakai életben. A lemez, a jazz stílusú produkciók közé sorolandó.

billy paul ebony womanElső önálló albumát, -mely a második nagylemeze volt- 1970-ben rögzítette, Ebony Woman címmel, melynek címadó dalát eredetileg már 1959-ben is hangszalagra vették. Innentől kezdve, Billy Paul-t, mint a 70-es évek egyik legnagyobb soul vokalista egyéniségét tartjuk számon, viszont ez a második albuma, még mindig jelentős jazz érintettségű produkció volt. A további éveiben, dalai stílusára jellemző volt a jazzes előadásmód, viszont soul-funk alapokon és olykor populáris stílusban adta elő azokat, jellegzetes hangján.

Pályafutása során, a második, 1970-es lemezét követően, még több mint tucatnyi albumot jelentetett meg főként, a Philadelphia-i csapat gondozásában, akikkel 1971-től dolgozott együtt, következésképpen, a Philadelphia International Records első szerződött énekesei között tarjuk nyilván.

billy paul going eastBilly Paul első két albuma, mint említettem, jazz vokalista előéletének köszönhetően nem „soul-os"-ra sikerült, viszont a harmadik Going East és a negyedik már meghozta számára úgy a kereskedelmi, mint a szakmai sikereket. A negyedik album címe is tükrözi a változást „ 360 degrees of Billy Paul", vagyis 360 fokos fordulatot vett az énekes. Az album sikeréhez nagyban hozzájárult, hogy a dalok nagy részét a Gamble and Huff páros gyártotta, de egy Elton John dal is helyet kapott rajta, a „ Your song". A Your song rákerülése a lemezre teli találatnak bizonyult, bár eredetileg a célja az lehetett, hogy az angol zenerajongókkal is megismertessék a nevét. Sikerült. Ez a negyedik LP tartalmazta pályafutása talán legnagyobb slágerét is, a Me and Mrs Jones-t. A dal három hétig volt a sláger lista csúcsán 1972 decemberében és a legjobb soul énekesi kategóriában Grammy díjat is kapott érte. A 360 degrees LP vezette az R&B nagylemezek listáját, és egy soul rajongói szempontból végig 10 pontos dalokat tartalmazó munka. Am I black enough for You, Brown baby, és a soul ballada: I'm just a prisoner és persze minden dalát sorolhatnánk a lemeznek, melyeket kötelező jelleggel ajánlhatok.

billy paul war of the gods1973 végén jelent meg a War of the Gods nagylemeze. Ezen is hallható top10-es dal, a Thanks for saving my life, mely végképp megalapozta hírnevét. Az előző LP-jével nagyon magasra tette a lécet, melyet már nem nagyon lehetett túlszárnyalni, viszont elég volt a várakozásokhoz annyi, hogy tudta tartani a magasságot. Gyakorlatilag a Philly soul legmeghatározóbb soul énekesei közé tartozott ezek után.

1974-ben egy koncertválogatás albummal jelentkezett, amely mindössze 4 dalt tartalmazott, az eredeti stúdió felvételek hosszú, koncert előadását. Az addigi 4 legnagyobb slágerét tették rá: Brown baby, Thanks for saving my life, Me and Mrs Jones és a Your song-ot.

billy paul when love is new cd album 5064571975-ben új dalokat tartalmazó stúdió lemezekkel örvendeztette meg, akkor már több milliói rajongóját. 2 újabb kiváló nagylemezzel jelentkezett. Ezek, a Got my head straight és a When love is new voltak. A Billboard soul nagylemezek listáján a 17 és 20-ik helyig jutottak, ami mindenképpen sikernek volt elkönyvelhető abban az időben. Abban az évben a Let's make a baby és a People power dalait játszották nagyon sokszor, a tengerentúli rádióadók.

billypaul let em in

1976. Let 'em in nagylemez. Erről az albumról sokat lehetne írni. Önmagában az a tény, hogy a Philadelpia International Records két tulajdonos szerző géniusza, Gamble és Huff, akik akkoriban már, legalább 1000 kiváló dalt megírtak, miért adnak ki egy Paul McCartney dalt úgy, hogy a kiadójuk egyik legnagyobb sztárjának a lemezének a címadó dala lesz, érthetetlen. Több magyarázat is létezhet, de én itt most, csak kettőt osztanák meg. Írom: „Paul McCartney dal", pedig valójában a dal alapötletét, Ringo Starr készítette el, csak neki adta Paul-nak. Első: a dal a Wings együttes nagylemezén jelent meg 1976 januárjában, melyet a híres Abbey Road-i stúdióban rögzítettek. A dal, a Wings előadásán 2. helyig jutott néhány hét alatt az angol listákon, illetve az USA összesített eladási és játszási listáin a nagyon előkelő 3. helyet szerezte meg. Billy Paul a me and Mrs Jones 1973-as sikere óta nem tudott a listák élére kerülni. Gondolták ezzel majd sikerülni fog. Második: Billy Paul 1976 elején veszítette el iker-lánytestvérét. Nagyon nagy hatással volt rá a dal és mindenképp elő akarta adni ikertestvére emlékére.

1977 novemberében jelent meg az Only the strong survive album. Tipikus philly album. A szerzők a tulajdonosokon kívül Jerry Butler, Dexter Wansel többek közt. Aki szereti a stílust mindenképpen ajánlanám. A Sonner or later, vagy a címadó dal valószínűsíti a libabőrt a soul rajongók bőrborításán.

billy paul first class1979-ben jelentette meg az utolsó albumát a Philadelphia International Records gondozásában. First class, vagyis első osztály a címe, mely hűen tükrözi az a kimagasló utat, amit Billy Paul bejárt a philadelphiai társulattal. Bár nem hiszem, hogy gondolták volna, hogy ez lesz az utolsó közös munka. Hatalmas dalok ezen a lemezen is. Talán a legjobb lemeze. Vagy ezt már írtam a 72-es, 360 degrees esetében is?! Sebaj. Nehéz eldönteni, ugyanis minden dala 10 pontos a lemeznek. A False faces-el kezdődik és a bring the family back-el folytatódik. Nem sorolom fel a trackeket, keressétek a lemezt, ha nincs a polcon! 1979-et írtak és egy ilyen lemez az éves R&B album listán csak a 90. (Kilencven) helyig tudott jutni. Erős volt a mezőny abban az évben, olyannyira, hogy 1990 és 2014 között eltelt, közel 25 év egyetlen általam ismert nagylemeze sem kerülhetne a top200-ba. Nem vagyok elfogult!

6 év kihagyás Billy Paul munkásságában, melynek legfőbb oka a 79-es lemezének kereskedelmi „sikertelensége". 1985-ben a Total Experience kiadónál folytatta pályáját, ott ahol szinte kizárólag a Gap Band és a Yarbrough and the Peoples sikereit lehet feljegyezni. Jonah Ellis és Oliver Scott vette pártfogásába Billy-t, szinte a lemez összes dalát ők írták és ők hangszerelték. A kornak megfelelő modern hangszerelésű lemez volt, tele elektromos hangszerekkel és dob gépes hangzással. Billy Paul egyedi orgánumát azok sem ronthatták el. A Billy Paul rajongók nem bánták meg a vásárlást, viszont a philly hangzást ne keressük rajta.

billy paul 3Az utolsó albuma a Wide Open 1988-ban jelent meg. Ez a lemez a 80-as évek végének hangzásának megfelelő hangszereléssel készült, viszont a klasszikus, egyedi Billy Paul hang már nem illett bele ebbe a „műzenei" világba. Be kellett ismernie, hogy „azok a korok" elmúltak már. Ezután bejelentette visszavonulását, ami igazán nem történt meg, ugyanis a 90-es és 2000-es években is vállalt fellépéseket a saját koncertjein kívül, klubokban, fesztiválokon. Több stúdió lemeze nem készült.

 

Megjelent: 489 alkalommal