• 1
  • 2

Marvin Gaye

A Motown lemeztársaság és a világ, egyik legnépszerűbb és legtehetségesebb soul előadója. Minden elfogultság nélkül kijelenthetem - pályáját és dalait figyelembe véve – hogy az elmúlt közel fél évszázad fekete zenéjének legnagyobb muzsikusa. Nem véletlenül kapta a 60-as években a „The Prince of soul”, vagy is a soul zene hercege becenevet.

2008-ban a világ talán legnépszerűbb zenei szaklapja a Rolling Stone magazin, Marvin Gaye-t Minden Idők hatodik legjobb énekeseként tartja nyilván, a Minden idők legnagyobb művészei listáján pedig a szintén előkelő 18. helyet foglalja el. 1967-ben Ő rakta le a pszichedelikus soul stílus alapjait és később a legnagyobb hatású sztárja lett, olyan követőkkel, mint pl. Frankie Beverly and the Maze.

Marvin Pentz Gay néven született 1939. április 02-án, Washington DC-ben. Marvin édesapja, az Apostoli Egyház lelkésze volt. Alapvetően az egyház, jelentős jellemformáló szerepet játszott Marvin zenei pályafutása kezdetén. Az erőteljes és egyben elegáns soul muzsikája, folyamatosan ingázott a mainstream és a vallási témák között, de voltak időszakok, mikor a már radikálisan politikai tiltakozású, színezetű dalait, teljesen egyedi stílusban vonultatta fel, mintegy megteremtve az önkifejezés e művészi formáját. Sokszor nem is, mint soul előadó, hanem mint politikai apostolra, - aki sürgeti az azonnali változásokat a társadalmi életben – tekinthetünk munkásságára.

marviniiinonafrankiemarvingayeMarvin Gaye már 3 évesen énekelt a konzervatív szektát irányító édesapja templomában, ahol nagyon rövid időn belül már szólistaként tartották nyilván. Rendkívül fiatalon kezdett el zongorázni, dobolni az éneklés mellett. A zenélésben, mint menekülő utat látta, az otthoni élet lidérces valóságából. A lidérces otthoni valóság – ismétlem – meghatározó része volt az Ő művészi pályájának, ugyanis gyermekkorában apja szinte minden nap megverte valamiért, miközben a szeretett hirdette templomában. Apja úgy élt otthon, mint egy király a testvérei, Frankie és Jeanne visszaemlékezési alapján. Soha nem dolgozott, csak prédikált. Rendkívül lusta és gonosz ember volt. Marvin elmondása szerint, olyan szörnyű gyermekkora volt, hogy sokszor fontolgatta az öngyilkosságot tinédzserként, nem látva kiutat az otthoni terrorból. Az apját, miután nem léptették elő az egyházban ki is lépett onnan, de mindössze 3 évig dolgozott életében a Western Union postánál, ahonnan lustasága miatt rúgták ki. Marvin tinédzser korára, apja alkoholista lett és annyira sérült volt, hogy otthon az édesanyja ruháit viselte. Alig várta, hogy felnőjön és elköltözhessen otthonról.

Marvint, a középiskola elvégzése után besorozták az amerikai hadseregbe, majd leszerelése után visszatért Washingtonba. Ő jelentkezett katonai szolgálatra, mert pilóta szeretett volna leni, és mert így tudott megszabadulni apjától. Onnan rövid időn belül leszerelték, mert mentális betegnek nyilvánították, ami az előzmények tekintetében nem is volt csoda. Az őrmestere szerint semmilyen hadseregben gyakorolt büntetéssel nem tudtak rá hatni, állandóan megtagadta a parancsot. A vezetéknevéhez ebben az időben tette hozzá a plusz „e” betűt, melynek két oka volt. Egyrészt annyira utálta az édesapját, hogy még a családi nevét sem akarta viselni, másrészt Sam Cooke volt a nagy példaképe. Cooke nevének végén lévő „e” betű átvételével is szeretett volna rá hasonlítani.

Washingtonban doo woop-ot játszó utcazenészekhez csatlakozott először, majd beállt a Rainbows zenekar tagjai közé. Itt figyelt fel rá először Bo Diddley, aki bemutatta az ötvenes évek egyik legkiválóbb dalszerző énekesének Harvey Fuqua-nak. Fuqua felvette Marvin-t, az akkor már sikeres The Moonglows együttesében, akikkel készítettek közösen néhány kislemezt. Amikor Fuqua Detroitba költözött 1959-ben, természetesen Marvin is velük tartott.

A Gordy nővérek Anna és Gwen 1959-ben megalapították a Motown kiadó egyik előfutárát, az Anna Records-t. Fuqua és Gordy ez időben találkoztak és Fuqua beajánlotta Marvint az Anna Recordshoz, mint dobost és vokalistát. A Motown történetében ez volt az időszak, amikor összeverbuválódott a kiadó alapcsapata, Ruffin, Lamont Dozier, Bristol, a Supremes és az ismert sláger gyárosok.

marvin gaye, anna gordy gaye, gwen gordy fuqua, harvey fuquaHarvey Fuqua és Berry Gordy jr, 1961-ben megalapították a Motown lemeztársaságot, ahová Marvint is leszerződtették, mint session dobost és vokalistát. Gordy-nak rendkívül imponáló volt Marvin Gaye kecses tenorja és 3 oktáv hangterjedelmű énekhangja. Az első Motown-nál készült lemezén, mint dobos szerepelt, a Smokey Robinson and the Miracles felvételén. 1961-ben felségül vette Gordy húgát, Annát és még ebben az évben elkészítette első kislemezét a Motown-nál, mely nem aratott különösebb sikert. Kereste a „hangját”.

Első kislemezre rögzített sikereit 1962-től aratta a táncolható Hitch like és a Can I get a witness dalokkal, melyek akkor felkerültek az R&B lista TOP30-ába. Első TOP10 –es dalára sem kellett túl sokat várni, ugyanis 1963-ban a Pride and joy már a listák elejére került. A kezdeti sikerei sem voltak felhőtlenek a saját egyénségével nehezen tudta összhangba hozni saját törekvéseit, mely szerint Ő önmagát, és művészi karrierjét, mint sanzon énekes és buja balladák előadójaként képzelte el, ezzel szemben a Motown tulajdonosai Gordy jr-al az élen, kifejezetten erőltették a populárisabb kasszasikerek készítését vele, mely sok esetben nem volt összeegyeztethető az egyéniségével. Ennek ellenére Marvin folyamatosan kereste a kettő közötti egyensúlyt.

marvin soulful moods1961-ben adta ki első nagylemezét, mely az ismert, 70-es évekre kiforrott soul géniuszi mivoltából még igen keveset mutatott. The Soulful moods of Marvin Gaye, majd a That Stubborn kinda’ fellow lp, melynek szinte minden dalát Ő írta.

1964-ben Mary Wells-el készítette el első hatalmas sikert aratott duett albumát, melyen olyan slágerek voltak találhatók,mint az Once upon the time, vagy a What’s the matter with you baby. 1963-ban egy élő felvétel lemezkiadása, majd 1 évvel később 1964-ben, a When I’m alone I cry nagylemezét adták ki, majd a Hello Broadway albumok és a How Sweet It Is To Be Loved By You, 1965-ös cimkézéssel.

marvin gaye tammi terrell youre all i need1965-ben a Motown kiadó 39 db Top 40-es kislemez sikert tudhatott magáénak, amelyek jelentős részét, vagy Marvin Gaye szerezte, vagy irányította a produceri munkálatokat, azok elkészítésében.A 60-as évek közepén a Mary Wells-el készített sikeres duett album után Kim Weston-al is készített duett-et, nevükhöz köthető a szintén klasszikussá vált It takes two, című soul gyöngyszem, de a leghíresebb duetteket Tammi Terrell énekesnővel készítette. Legnagyobb sikereik voltak, a Nickolas Ashford és Valerie Simpson által, 1967-ben írt és kiadott Aint no mountain high enought, és a Precious love.

A 60-as évek második felében megjelent sikeres lemezei voltak a duett albumokon kívül: Moods of Marvin Gaye, 1966-ban, az In the groove 1968-ban és a That’s the way love is 1969-ben.

marvin tammiÚgy tűnt, nem csak a színpadon és a stúdióban alkottak álompárt Tammi-vel. Az élet minden területén kifogástalanul, mesébe illően megértették egymást, de ez a mese nem happyend-el végződött, ugyanis egy virginia-i koncertfellépésük alkalmával Tammi ájultan zuhant Marvin karjaiba. Az orvosok a fellépés után előrehaladott agydaganatot diagnosztizáltak Tammi Terrel szervezetében. Marvin a betegség kialakulásától kezdve nagyon nehezen tudta túl tenni magát a történteken. Végre egy megértő társ a meglehetősen viszontagságos magánéletében és őt is rövidesen elveszíti. Gaye ezen megrendülése közepette készítette el élete és talán a Motown lemezkiadó legnagyobb, legsikeresebb slágerét, az I heard through the grapevine-t. A dalt tekinthetjük a Motown hangzás csúcsának. A dalt, melyet Norman Withfield és Barrett Strong írtak és Marvin nem kaphatta meg. 1966-ban Miracles adta ki elsőként az tekinthető az eredetinek. Marvin mindenképp el szerette volna énekelni, de Gordy nem engedte, aztán Gladys Knight lemezére került. Végül Withfield is elkezdte győzködni Gordy jr-t, de Ő akkor sem engedett. Gladys sikerre vitte aztán Gordy jr, mindenki csodálkozására, hirtelen meggondolta magát. Úgy gondolta, hogy nincs veszteni való abban, ha egy sikeres dalról még egy bőrt lehúznak. Ekkor adhatták ki, a 2 évvel előtte rögzített Gaye verziót, mely soul klasszikus lett, a Motown addigi legnagyobb bevételét eredményezte. Marvin ezzel a dallal rakta le a pszichedelikus soul zenei műfaj alapjait.

A dal Marvin első Billboard pop listás No1 slágere lett, ettől függetlenül úgy érezte, hogy ezt a sikert egyáltalán nem érdemli meg. Úgy érezte magát, mint egy bábu, Berry és Anna Gordy bábuja. Miközben szerelme a kórházban kilátástalan küzdelmet folytat az agydaganattal, neki ünnepeltetnie kell magát. Egy eredménye volt részéről, mégpedig, hogy elérte Gordyéknál elsőként, egyedülálló módon, hogy a saját maga által írt dalait adhassa elő és lehessen a lemezeinek a rendezője, producere. Vagyis jó érvelést tudott kovácsolni a dal kiadási kálváriából, hogy önálló lehessen. Marvin volt, aki először tudta kiharcolni a művészi szabadságát, aztán követték ezen felbuzdulva a többiek is a Motown-nál.

Abban az időben a The Originals-nak is két hatalmas slágert írt. Az egyik a Baby Im for real, a másik a The Bells volt.

Tammi Terrel 1970. március 16-án hunyt el. Mi sem mutatja jobban, hogy mennyire közel állt hozzá, a temetésen Ő mondta a búcsúztató szöveget és azt nem a szokásos módon, hanem mellé feküdt a ravatal asztalon és úgy mondta el.

Marvin Gaye-t nem csak Temmi halála és szenvedése viselte meg, hanem kénytelen volt megbirkózni számos egyéb magánéleti problémával, többek közt a megromlott házasságával, mely lehet, hogy közel 10 évvel korábban táplált némi szerelmet, de inkább tekinthető érdekházasságnak Gordy jr hugával, Annával. A 60-as évek legvégén készített néhány top 10-es slágert, de mindinkább szorgalmazta a gyökeres társadalmi változásokat a feketék szegregációjával szemben. Időközben elkészítette a What’s goin on című dalt, mely a nagylemez címadója is volt. A temetés után Gaye hónapokig eltűnt a nyilvánosság elől, mély depresszióba esett. Erősen fontolgatta, hogy ott hagyja a zeneipart, mert a kereskedelmi sikerek ellenére számára tele volt kudarccal és keserűséggel, egyszerűen hónapokig nem tudta feldolgozni Tammi elvesztését. 1970 júniusában kereste fel újra a Hitsvillie –i stúdiót, ahol elkezdte rögzíteni Gordy jr tudta nélkül a Funk Brothersel a What’s going on albumot.

Az album címadó dalát a Four Tops énekese, Renaldo Obie Benson ihlette, aki szemtanúja volt egy tüntetésen a feketéket sújtó rendőri brutalitásnak és elmesélte Gaye-nek, amit látott.

marvin gaye whats going onWhat’s goin on. Marvin Gaye ezzel a dallal egy új stílusú tiltakozó dal műfaját teremtette meg, mely inkább tényszerűen kesernyés volt. A dal globális környezete az akkori Államokban: egy elvesztett, nagyon nagy emberi veszteséggel járó vietnami háború, szegénység, mely elsősorban a fekete lakosságot érintette, a polgári szabadságjogi mozgalmak, a „messiás” Martin Luther King tiszteletes halála után.

Marvin Gaye viharos magánélete, széteső házassága, legkedvesebb duett partnerének a halála. A dal elsősorban családjának szól, de a szó szoros és átvitt értelmében is igaz. A folyamatos felkiáltások a dalban „ father, father”, nem csak biologiai tiszteletes apjának szólnak, akivel folyamatos konfliktusai voltak elsősorban az életvitele miatt, hanem mutatják Gaye folyamatos küzdelmét, belső vívódásait Istennel.

A brother brother felkiáltások nem csak Frankie-hez testvéréhez szóltak, hanem az egész emberiséget értette ez alatt. „Whats goin on” Mi folyik itt, kiált fel mindenki felé, utalva ezzel a társadalmi problémák a folyamatos rendőri erőszak, és a szegénység megállításának kényszerére, mindenki felé.

Gaye is hirdette a Bibliai, Jézusi igazságot: „Csak a szeretet képes legyőzni a gyűlöletet”.

A dal, a kor nagy dübörgő slágereivel ellentétben (gondoljunk Curtis Mayfield „kirohanásaira”, vagy James Brown kemény funky-jára ) egyfajta lelki nyugalmat adott visszafogott stílusával, jazz inspirálta ritmusaival soulfulos saxofon „szüneteivel”.Berry Gordy a dal üzenete miatt attól félt, hogy a fehér vásárlók jó része elpártol a Motown kiadótól és először nem akarta megjelentetni.

Húzta az időt, végül mégis lepréselték és Gordy jr félelmével ellentétben nagyon nagy siker lett a fehérek körében is, hatalmas példányszámokat produkálva. Túlzások nélkül állíthatjuk, hogy a dal ékes bizonyítéka annak, (több milliós példányszáma által) hogy a soul muzsika és a műfaj zenészei mekkora hatással voltak a társadalomra, annak pozitív irányú változtatatására. Az album a What’s goin on örökre megváltoztatta a fekete zene „arcát”, nyilatkozták róla a kritikusok egyöntetűen.

marvin gaye trouble man 371641A dal és az album, melytől annyira tartottak, lehetőséget adott a többi kiváló fekete muzsikusnak, hogy kimondhassák azt, amit valóban közölni szeretnének a hallgatókkal. Az összes Motown művész érezhette, hogy lazították a gyeplőt, mely korlátozta őket. Leginkább Stevie Wonder élt azonnal a lehetőséggel, hogy saját sorsáról énekelhessen.1971-ben a Motown Detroitból Los Angelesbe költözött. Gordy jr úgy gondolta, hogy az Egyesült Államok egyik legbefolyásosabb lemezkiadójának a Motown-nak ott a helye, ahol az ország kulturális központja van, főként a filmiparra asszociálva, Los Angelesben. Marvin Gaye teljesen szabad kezet kapott mindenben a továbbiakban, így hát Ő is velük tartott. Ennek eredménye lett, hogy az akkor divatossá váló blaxploitation filmek közül egynek a teljes zenei anyagát Ő kapta meg, illetve a felkérést annak elkészítésére. Ez volt a Trouble man. A film ugyan nem aratott különösebb sikert, de a zenei anyaga TOP20-as listába került. Marvin Gaye-nek már semmit nem kellett bizonygatnia, de ezzel a munkájával csak megerősítette a What’s goin on után kialakult soul zenei géniuszi mivoltát. Szenzációs munka volt a Trouble man lemez.

marvin gaye 1973Aztán 1973-ban Marvin Gaye újra a csúcsok csúcsán érezhette magát a Let’s get it on albummal. Magánéleti problémái oldódni kezdtek, újra függetlenné vált, sikerült elválnia Anna Gordy-tól. A politikai helyzet enyhülésnek indult, a feketék az élet minden területén nagyobb teret kaphattak a szegregáció jelenősen, érzékelhetően csökkent. Az album szakítani látszott a politikai „zsörtölődéssel”, annál inkább sugárzott puszta érzéki testi energiákat, nyílt szexuális jelleget öltött. A Let’s get it on album lett Marvin Gaye pályafutásának kereskedelmileg legsikeresebb nagylemeze, melyet Ed Townsend-del készítettek, aki ezután a The Impressions frontembere lett. Ezzel gyakorlatilag egy időben Diana Ross-al egy újabb duett albumot adott ki Marvin and Diana címmel.

Marvin Gaye a 70-es évek legünnepeltebb soul sztárja lett ezen albumok után Amerika szerte. Hatalmas teltházas koncertekkel, melyből az Oakland-i Coliseum-ban egy koncertfilm is készült 1974. január 04-én. Marvin Gaye live! 1974-ben megjelent lemezen örökítettek meg ebből a hangulatból valamennyit. 1975-től hatalmas arénákat megtöltő koncerteket adott, kihasználván a nemzetközi sikerességet is, melyet elsősorban a Diana-val készített albumnak köszönhetett.

marvin gaye i want you700Az 1976-os I want you nagylemezét tekinthetjük stílusába épp úgy, mint témáját tekintve a Let’s get it on album folytatásának, annak minden szexuális jellegű érintettségével. Diana Ross öccse, T-Boy és Leon Ware írta a címadó dalt.

marvin got to give it upNémi szünet után egy koncert albummal jelentkezett, mely egyetlen új slágert tartalmazott, nevezetesen a Got a give it up-ot. 1977-ben a Londoni Palladium-ban rögzítették, kivéve a Got to give it up-ot, mely bónusz tracként került a dupla lemezre. A dal, mely egyetlen stúdió felvételként került az albumra, a funk rajongók nagy kedvence a mai napig. Marvin nem szerette volna, hogy rákerüljön, mert úgy gondolta, hogy az Ő művészi életművének jelentőségét rontja, annak egyszerűsége, de Gordy jr akarata döntött végül.Az hogy a 70-es évek közepén nem jelentetett meg újabb dalokat tartalmazó lemezt, nem azt jelentette, hogy csökkent a művészi aktivitása, egyszerűen csak lefoglalták a fellépések és főként az állandó bírósági tárgyalások, melynek fő témája a volt felesége felé fizetendő, illetve ki nem fizetett jogdíjak elszámolása.

1978-ben adta ki a Here my dear dupla albumot, mely kizárólag Anna Gordy-ról és az együtt töltött éveikről szól. Megállapodtak jogdíjakról, visszamenőleges szerződések átértelmezéséről, melyek Gaye-t nem érintették kedvezően. Ezért írta meg ezt a kitárulkozó dupla albumot, mely olykor meglehetősen szaftos részletességgel mutatta be házasságuk közel másfél évtizedes történetét. A végén még ebből is majdnem baja lett, mert erősen sértette a Anna személyiségi jogait. Minden dalát Gaye írta a dupla albumnak, mindössze 3 szövegébe segített be barátja Ed Towsend (Impressions)

1979-ben adta ki a Love man albumot, melyek az előzőekhez képest kisebb siker volt.

marvin gaye family 1983. februarA 80-as évek elején a sokasodó bírósági, majd adózási problémák elől Hawaii-ra költözött új feleségével Janis-al, hogy rendbe tegye életét, véget vessen magánéleti válságának. Idő közben egyre jobban a kábítószer rabja lett.Hawai-n sem lelte nyugalmát, ezért 1981-ben Európába költözött és elkezdett újra dolgozni a mélyen filozófiai tartalmú Our life time albumon. A Londonba költözés egyik fő oka volt, hogy az amerikai adóhatóság, 4,5 millió dollár nagyságú adóhiányt állapított meg nála.

A Motown-al megszakította a rendkívül hosszú kapcsolatát, miután a kiadót meggyanúsította, hogy az új Londonban felvett albumának demo felvételeit kilopták az európai stúdiójából. Aminek a valós története az volt, hogy a Gaye-el utazó egyik zenész, Frank Blair csomagjában volt, ahonnan ellopták. Érdekes módon a Motown-hoz került, ahol kiadták.

Az album Motown címke alatt jelent meg a gyanúsítgatások és a kiadóval folytatott „cirkuszok” ellenére.1982-ben jelentette meg a Columbia gondozásában a következő nagylemezét a Midnight love-ot olyan slágerekkel, mint Sexual healing, vagy a Midnight lady. A Motown nélkül kiadott album újra csúcsra jutatta, de egyre komolyabb problémái voltak a kábítószer okozta kiszámíthatatlan magatartásával. Gaye Belgiumba költözött, ahol az akkori zenei promótere segítségével elkezdte a leszokást a kábítószerről és hónapok alatt nagyon biztató eredményeket ért el. 1982 elején már újra koncertezni kezdett Európában. Nem volt tisztázott a Motown-al való szerződése, viszont a CBS Columbia is mindenképpen meg akarta szerezni a vélhetően kezelhetővé vált jó útra tért sztárt. A Motown és a CBS megállapodtak, hogy a CBS jelentheti meg a Midnight love albumot, miután az amerikai adóhatóság nagyon rászállt Gaye-re és nem vetne jó fényt Gordy társulatára ez a negatívum. 1983-ban Marvin Gaye 2 Grammy díjat nyert a Sexual healing-el.

1983-ban újra „békét kötött” Berry Gordy-val, akivel már együtt léptek fel abban a televíziós show műsorban, ahol a Motown fennálásának 20. évfordulóját ünnepelték. Ugyanebben az évben Ő is énekelt a The Star Spangled Banner, az NBA All Star Game sajátos himnuszában. Ez volt az utolsó nyilvános szereplése.

Marvin Gaye ezek után visszavonult szülői házába, hogy újra, sokadszor próbálkozzon megtalálnia önmagát, rehabilitálódjon. Viszont, az egyre erősödő drogfüggősége, személyes démonai egyre jobban kínozták.Többször azzal fenyegette édesapját, hogy öngyilkos lesz depressziós élete miatt.1984. április 01-én délután ismét csúnyán összeveszett apjával, aki lelőtte.1985-ben a Motown és a Kolumbia összefogott, hogy Marvin nagyságának közösen állítsanak emléket egy utolsó albummal, ez volt a Dream of lifetime 1985-ben.

Marvin Gaye halála után a kritikusok is újra értékelték munkáit, életművét és szinte mindegyik egyértelműen egymástól függetlenül leszögezi, hogy a Whats goin on album a pop történelem mérföldköve volt 1971-ben.

Pályafutása során több mint 2 tucat albumot, és több tucat kislemezt adott ki, melyek szinte mindegyike szerepelt a sikerlistákon és nem egy, vezette is azokat.1982-ben a Sexual healing-ért megkapta a legjobb R&B énekes kategoriában a Grammy díjat.

marvin gaye recording1987-ben rögzítették személyét, posztumusz, a Rock and Roll halhatatlanjai között. 1990-ben csillagot kapott a hollywoodi hírességek sétányán. 1996-ban posztumusz Grammy életműdíjjal tüntették ki, mely a legmagasabb kitüntetés, melyet zenész megkaphat. A Rolling Stone magazin minden idők legfontosabb 500 dalában, 3 Marvin Gaye által elénekelt szerepel, ezek: I heard it trough the grapevine, What’s goin on és a Sexual healing. Minden idők 500 legfontosabb könnyűzenei albumában 3 lemeze szerepel, ezek: What’s going on, Let’s get it on és a Here my dear. Minden idők 100 legfontosabb albumában a hatodik a What’s going on. 2006-ban Washingtonban parkot és utcát is neveztek el róla. 2008-ban és 2010-ben is készítettek róla életrajzi filmet, illetve egy nagyszabású mozi is készülőben van, melynek megjelenését 2014 végére ígérik.

 

Megjelent: 201 alkalommal