Cs. Kádár Péter - XXI. századi diszkónika, 287. Midi és gitár jegyesek

Az 1982-ben elfogadott midi ajánlás lökött egyet a gitárszintetizátorok fejlesztőin is. A digitalizálás és a midi üzikké történő átalakítás azonban rontotta a nyomkövetést, amit napjainkig is csak a midi megkerülésével, a gyors digitális hangprocesszorok alkalmazásával lehet mérsékelni.

Az egyik első midis gitárszintetizátor az 1987-ben forgalomba hozott Casio PG 380 volt. A listaárát 1 299 fontban állapították meg, ami ma kb. 1 300 000 forintnak felel meg.

mgj02

A szerkezet nyáklapja felületszerelt alkatrészeket tartalmazott.

mgj03

A tömbvázlatból kiderül, hogy a gitár elektronikája is hexafonikus hangszedővel kezdődött, és a jelfeldolgozás mikroprocesszor köré épült.

mgj04

A gitár Stratocaster másolat, két egytekercses hangszedővel és a hexafonikus ikertekercsessel. A vibrátó kar szép hajlításokat tett lehetővé, de a nyomkövetés esetleges volt. A PG380-on elérhető 64 előre beállított szintetizátor hang kiválasztásához a muzsikus egy nyolcgombos billentyűzettel beírta a kívánt hang számát. A hangszerhangokat a Casio a sorozat 227. részében tárgyalt fázistorzításos szintézissel állította elő.

S most ugrunk néhány évtizedet, hogy a napjainkban is kapható legérdekesebb midis gitárszintetizátorok bemutatása következzék. A csúcson most is a Roland áll, amelynek Boss márkanéven forgalmazott SY-1000 készüléke a Roland gitárszintetizátorainak csaknem teljes történelmét sűríti egy rúgásálló, masszív, kék dobozba. Az ára 350-400 ezer forint.

mgj05

Az előlapon viszonylag kevés bizgentyű található, a kijelző bazi nagy, és erős színpadi világításnál is jól látható. A hátoldalon balról az első csatlakozó a hangszedő 13 pólusú DIN lyuka.

mgj06

A bekötési rajzból kiderül, hogy a hexafonikus hangszedőn kívül a „rendes” hangszedő jele is továbbítható a kábelen keresztül.

mgj07

A következő videó szerint gyerekjáték ennek a csatlakozónak a forrasztása. Azért aki ezt állítja, annak a jó édes anyja biztosan nem természetes módon szülte őt.

A sokpólusú lyukon kívül számos TS/TRS aljzat sorakozik egymás mellett, az USB lyuk a midi összeköttetésre való a számítógéppel, és a hagyomány kedvéért DIN midi lyukak is vannak.

Az SY-1000 kétféle hexafonikus hangszedővel működik: a csaknem minden acélhúros gitárra felszerelhető GK-3-mal és a basszusgitárokhoz ajánlott GK-3B-vel. A cég tehát már régen szakított azzal a módival, hogy speciális gitárokat sóz a zenészekre. Nálunk mindkét hangszedőt 56-73 ezer forintért adják a kufárok.

mgj08

Az SY-1000 nem is egy, hanem három, egymástól függetlenül használható szintetizátort tartalmaz. Az egyik a Roland GR-300 modellezett változata, a második az Instruments, vagyis a hangszerek néven fut. Ebben a részben sok akusztikus, elektromos és basszusgitár, továbbá 31 gitárerősítő modellezett változata van. Van benne 13 un. Vio gitár, amely a vonós hangszereket modellezi, és többféle Poly FX, ami a rétegező technológiával sűrű hangszövetek létrehozására használható. A modellezés neve Composite Object Sound Modelling (COSM), jelentsen ez bármit is. A COSM-ot először a Roland VG-8-ban használták.

mgj09

Aztán a VG-88-ban.

mgj10

A harmadik rész a leghagyományosabb szubraktív szintetizátor, amely a digitális oszcillátor (DCO) előállította tízféle alaprezgés felbontását követően masszírozható szűrőkkel, modulátorokkal, ADSR-ekkel. A teljes eljárást Dynamic Synthnek nevezik. Az SY-1000 mintegy 150-féle effektet tud. Ezeknek az algoritmusait a Boss GT-1000-ből kölcsönözték.

mgj11

A GT-1000 most is kapható, 240-410 ezer forint közötti áron.

mgj12

Az SY-1000 további érdekessége az un. lépés-szekvenszer. Ebből a dinamikus szintézisenként kettő, összesen 6, van, 16-16 lépéssel. Ezek mindegyike függetlenül vezérli a hangmagasság, a szűrő és a hangerő paramétereket. Minden lépéshez 13 ADSR burkoló tartozik. Az SY-1000 önmagában végzi el a midizést, de ennek is van előzménye, a Roland GM-70 hangmagasság-midi átalakító. Ez a cucc 40 ms késleltetést okozott, az SY-1000 kb. hatszor gyorsabb.

mgj13

Noha az SY-1000 önmagában is alkalmas a hangok korlátozott szerkesztésére, letölthető hozzá ingyenes, Almán és windowson is használható szerkesztő.

mgj14

Ennek használatához először az SY-1000 illesztőprogramot kell telepíteni. A Boss Tone Centralból pedig újabb és újabb hangszerhangokat tölthetsz midin keresztül az SY-1000-be.

http://bosstonecentral.com/liveset/category/sy-1000/

mgj15

Lehet, hogy egy kicsit eleged van a Rolandból és a Boss-ból, ezért mutatok mást, a vezeték nélküli Fishman TriplePlay-t. A hexafonikus hangszedős cuccot 315 euróért vásárolhatod meg.

mgj16

Ezt a szerkezetet 2014. óta gyártják, az eltelt idő alatt a vetélytársak elvéreztek mellette

A hangszedőn, a blútuszos vezérlőn, az USB végű vevőegységen, az akkumulátoron, a tápegységen és a szerelési anyagokon kívül programokat is kapsz: az IK Multimedia SampleTank-ját, a Native Instruments 'Elements-et és a Presonus' Studio One lecsupaszított verzióját, valamint TriplePlay app szoftvereket. A hangszedő rögzítő rendszer nagyon elegáns; a hangszedő tartót (különféle vastagságúak vannak a szettben) ragasztóval rögzítheted a gitár testén. Mint minden hexafonikus rendszer esetében, a megbízható működéshez elengedhetetlen a helyes telepítés. A hangszedőt a lehető legközelebb kell elhelyezni a hídhoz, és a megfelelő távtartókat kell használni a kézikönyvben ajánlott húr és hang közötti távolság eléréséhez. A Stratocaster stílusú gitárokhoz vagy a legtöbb Gibson modellhez könnyű rögzíteni, bár a Telecaster stílusú hidakkal ellátott gitárok kevésbé alkalmasak hexafonikus hangszedőkkel való használatra.

A felszerelést a programok telepítése követi, majd létre kell hozni a blútusz kapcsolatot. Ha ez megtörtént, a TriplePlay egyes húrjainak érzékenységét be kell állítani. A TriplePlay alkalmazás a hangmunkaállomás bővítményeként is megnyitható, és mindig a bemeneti szintet látja.

mgj17

Ahhoz, hogy a hangszer minden húrját külön lehessen masszírozni, a készüléket „omni off/mono csatornamódban kell működtetni (lásd a sorozat 226. részét). A TriplePlay a használat közben ugyanolyan módon hibázik, mint az összes gitár-midi átalakító, vagyis ha nem játszol kristálytisztán, a gépzongora tekercsen szellemhangok jelennek meg. A gitár vibrátó karjával végzett hajlításokat és műveleteket jól íveli a kütyü, feltéve, hogy a játszott hang egyenletes hangmagasság-eltolást tesz lehetővé. Mivel a szerkezet már évek óta forgalomban van, a felhasználói vélemények igencsak szélsőségesek. Nemcsak a felszerelés problémáit teszik szóvá a népek, hanem azt is, ami szinte minden ilyen szerkezet sajátossága, nevezetesen, hogy a vadabb, gyorsabb játékot nem csipázza, virtuózoknak nem való. A teljes igazsághoz tartozik, hogy ajánlatos nagyon gyors számítógéppel és minél több memóriával dolgoznod, mert a Fishman TriplePlay zabálós szerkezet.

A drága cuccok után következzék egy olcsó: a Sonuus gyártmányú G2M.

mgj18

Ennek V3 változata kb. 70 dollárba kerül, de nem is ér többet. Bármilyen gitárhangszedő dugható bele, és ha szépen, lassan, pontosan játszol, akkor egészen használható jel jön ki belőle – de nem USB-n, tehát még egy DIN-USB konverter is kell, ha számítógéphez akarod nyomni. Akkor már jobb az i2M, igaz, annak ára már 104 euró.

mgj19

Az a legjobb, ha nem is kell fizetni. A jó öreg Reaper midizni is képes.