Cs. Kádár Péter - XXI. századi diszkónika, 288. Gitárszerű képződmények

A gitár nem bizonyult a legjobb vezérlőnek, ezért számos gyártó döntött úgy, hogy igazi gitár helyett arra hasonlító szerkezettel fog próbálkozni. Így jöttek létre azok a pótlékok, amiken gitárosok is játszhattak, ha megtanulták, hogy nem úgy kell muzsikálni rajtuk, mint a gitárokon.

Az egyik első ilyen csoda a SynthAxe volt.

gsz02

Azért nem írom ide, hogy a következő nótában hol szólal meg a SynthAxe, mert annyira dögös számról van szó, hogy hallgassad csak végig!

gsz03

Na, ezt kapd ki!

gsz04

A SynthAxe 1985-ban forgalomba hozott, Angliában gyártott midi vezérlő volt, tehát nem volt saját hanggenerátora, a hang előállításához szintetizátorokra volt szüksége. A hangszer nyaka felfelé hajlott a testtől, és két független húrkészlete volt. A bal készlet határozta meg a játszott hangmagasságot a nyakon lévő érintők segítségével és a húr oldalirányú hajlításának érzékelése révén. A jobboldali húrkészlet sebességérzékeny volt; ezeket a húrokat a gitárhoz hasonlóan lehetett pengetni, csapkodni vagy tompítani. A kilenc billentyűből álló billentyűzet is használható volt hangok gerjesztésére a húrok helyett.

gsz05

A vibrátó karral nemcsak a hangmagasságot lehetett periodikusan változtatni, hanem sokféle más effektet is lehetett szabályozni vele, mert programozható volt az ezeknek megfelelő midi üzikre. Például a szintetizátor aluláteresztő szűrőjének töréspontját vagy a hangerő szintjét lehetett módosítani. A SynthAxe listaára 10 000 font (mai értékén 32 ezer font, vagyis kb. 9,2 millió forint) volt, ami minden egyébnél jobban indokolja, hogy alig 100 db készült belőle.

gsz06

gsz07

A Yamaha G-10-et 1988-ban lényegesen kevesebbért, 110 ezer jenért (mai értékén 341 ezer forintért) mérték.

gsz08

A gitáros számára szokatlan érzés lehetett, hogy a hangszernek mind a hat húrja azonos hosszúságú és vastagságú volt. Egy elektromágnes érzékelte a húrok kitérésének amplitúdóját – ez eddig kb. olyan, mintha hangszedője lett volna. A húrhajlítást-érzékelő áramkör precíziós optoelektronikus rendszert használt, minden egyes húr esetében egymástól függetlenül. A hangmagasságot az ultrahangos radar elve alapján tudta megállapítani az elektronika, vagyis egy akusztikus generátor a hallható hangtartomány fölötti rezgésekkel bombázta a húrokat, és a visszaverődéseket elemezve állapította meg ezek rezgési frekvenciáit. Őszintén szólva, gőzöm nincs, hogy ez hogyan működhetett, valami arra utal, hogy azt nézhette, hol vannak lefogva az érintők. A hangszerhez szájvezérlőt is lehetett csatlakoztatni. A G10 kimenete már mintavett volt, de nem midi formátumú, ezért egy átalakítóhoz, a G10C-hez kellett csatlakoztatni. Ennek listaárát 90 ezer jenben határozták meg, így a teljes ár (G-10 + G10C) véletlenül pont 200 000 jen lett.

gsz09

A szabványos rack méretű egység szinte mindent tudott, ami egy midi átalakítótól elvárható. Nemcsak a G-10-ből érkező jeleket tudta midivé konvertálni, hanem minden húr hangerejét, érzékenységét, hangolását módosítani lehetett – pontosabban, itt lehetett hangolni a húrokat, a G-10-en csak mindegyiket azonos feszültségre kellett állítani. A G10C-nek volt egy kis memóriája is. A midi kimenet elvileg bármilyen midizhető szintetizátorhoz illeszkedett, de a Yamaha TX 802 vagy TX 81Z rack moduljaihoz valahogyan jobban.

gsz10gsz11

gsz12

Az emberiség már majdnem elfelejtette a gitárszerű vezérlőket, amikor 2011-ben az Inspired Instruments cég egészen emberi listaáron, 129 fontért piacra dobta a You Rock Guitart.

gsz13

Rögtön ugyanúgy rövidítve hívták, mint az USA elnökeit. Az YRG virtuális „húrokat” használt.

gsz14

Ezek érzékelték az ujjnyomást az érintőkön annak érdekében, hogy meghatározzák a hang magasságát, míg a jobb kéz alatti rövidebb „igazi” húrkészlet amplitúdó- és sebességadatokat generált. Az YRG kezelő szerveinek szolgáltatásai hasonlóak voltak egy billentyűzetéhez. Volt rajta hangerő szabályozó, modulációs és hajlító kerék (max. 12 félhangnyi volt a tartománya) vibrátó kar formájában. A saját kezelő felületén is programozható volt némiképp, ha a muzsikus nem akarta midin keresztül számítógéphez madzagolni.

gsz15

Az YRG honlapjáról annak idején letölthető szoftverrel minden paraméter beállítható, elmenthető és midin keresztül visszatölthető volt. Persze, azokat a sajátos gitárjátszási finomságokat, amiket a midi 1.0 nem tudott, ez se tudta.

gsz16

Volt neki második változata is.

Lényegesen többe kerülnek, viszont most is kaphatók a San Diego-i Star Labs cég Ztar sorozatának tagjai.

gsz17

A Z7S ára például 3 495 dollár.

gsz18

A Ztar sorozat nyak gombjai laposak és hosszúak. A keskeny gombokat sorokba rendezték az érintő pozíciók és oszlopok ábrázolásához, a húrok utánzásához. A nyomásérzékeny fogólap párosítása a jobb kéz kiváltó elemeivel olyan gitárszerű hangszert eredményez, amely tiszta midit állít elő, és nincs akkora késés és hangmagasság-észlelési hiba, amely a frekvencia-midi átalakító hangszerek jellemzője. A hangszer hátsó részén található kis nyíláson keresztül elérhető hat potenciométerrel az egyes húrkapcsolók erősítése állítható be az alapvető játékstílusnak megfelelően. A valódi gitárral ellentétben a Z7S-en egyhúros polifon módon is játszhatsz, vagyis több hangot szólaltathatsz meg egyidejűleg. Úgy használhatod, mint egy zongorát. A fogólap 32 zónára osztható, mindegyik külön-külön virtuális hangszerekhez rendelhető, sőt, minden érintő külön-külön programozható, így akár egy 100 hangszerből álló dobcuccot is összerakhatsz.

gsz19

A beágyazott arpeggiátor, valamint a programozható egyujjas akkordrendszer külön-külön ujjzónákhoz, rétegekhez vagy érintőkhöz rendelhető. Ez a fogólaprendszer kiválóan alkalmas DJ-vezérlésre, hurkok készítésére és lejátszására, továbbá az Ableton Live vagy bármely hangmunkaállomás közvetlen vezérlésére.

gsz20

gsz21

Napjainkban 400 euróért veheted meg az Ariphon cég Instrument 1 nevű vezérlőjét.

gsz22

Fekete és fehér színben egyaránt gyártják.

gsz23

gsz24

A 34,8 cm hosszú és 4,7 cm széles fogólapon tizenkét érintő van. Nyomás- és sebességérzékeny érzékelői segítségével – az alkalmazástól függően – szimulálni képes hathúros gitárt, négyhúros hangszert, (például basszusgitárt, hegedűt, ukulelét), billentyűs hangszert vagy akár dobokat. Az alaphangolást félhangos lépésekben lehet eltolni. Az Artiphon Instrument 1 hangkártyaként is használható sok iOS alkalmazáshoz. Az iOS programokkal ellentétben a Mac OS és Windows rendszerekhez készült szerkesztő nem tartalmaz hangokat, csupán interfészként szolgál a hardver és a hangmunkaállomás, például Ableton Live, Logic Pro X, GarageBand, Reaper, stb. között.

gsz25

Az alábbi képen látható vízszintes gombokat simogathatod vagy szadizhatod.

gsz26

A következő képen a mini USB midi kimenet is látható. az ebbe dugott dróttal csatlakozhatsz asztali számítógéphez, laptophoz, iPhone-hoz vagy iPadhoz.

gsz27

A hangszerváltó a játékmód, a fogólap mód és a hangolás kombinációja. Például a gitár a pengetési módjából, a gitártartás módjából a fogólapon és a szokásos gitárhúr hangolásból (E-A-D-G-G-H-E) áll. A billentyűs hangszer jellemzően tizenkét magas "billentyűt" (az érintők által meghatározottan) és hat további basszus billentyűből (a gombok által meghatározottan) tartalmaz. Az első négy hangszer (gitár hegedű, zongora és dobszerkó) szerkeszthető, de nem írható felül. A másik négy felülírható.

gsz28

Miként az várható, a gyakorlatban a gumi gombok nem nyújtanak húrérzetet. Zavaró a gombok egyenes vonalú elrendezése, és hiába 2,5 cm hosszúak, egy igazi gitáron a muzsikusok szeretnek nagyobb területen pengetni a lyuk felett. A pontos játék nehéz, és miként a midi gitárok esetén általában, az Artiphon Instrument 1 is jobban haragszik a hibás ütésekért, mint egy hagyományos gitár. A tábortűz körüli énekléshez jobban illik bármilyen olcsó akusztikus gityó. A hegedű úgy szól, mintha nem volna lelke, de legyünk őszinték: egy ilyen hangszer nem Stradivari, miként a zongorája sem Steinway. A dobszerkó 12 hangszert tartalmaz, a 12 érintőhöz rendelve. A hangjuk a korai ritmusgépekhez hasonlók, elmegy ez egy lakodalomban, amikor már mindenki három menyasszonyt lát és egyszerre kettővel táncol, tehát senki nem veszi észre a késleltetések miatti pontatlan játékot. A különböző szerkesztőkben sem viselkedik túl jól a szerkezet, különösen azért nem, mert a húrutánzatok keltette jelek nem bonthatók szét hat különálló midi csatornára. Az az érzésem, hogy az az Artiphon Instrument 1 korunk Casio VL-1-je (lásd a sorozat 226. részét), azaz jópofa dolgokat művelhetsz vele, kiccsajoknál menőzésre is jó, de azért komoly társaságból kinéznének.

gsz29