Cs. Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 289. Nyakadon szorul, mégsem akasztás

A gitár végső elfajulása a billentyűs vezérlés és a gitár házassága. Külföldiül keytarnak hívják az ebbe a csoportba tartozó hangszereket. Keyboard + guitar = keytar.

Furcsa dolog ez. Az még csak érthető, hogy a billentyűs muzsikosok szeretnek ugyanúgy a színpad előterében lenni, mint a gitárosok, de hogy a gitárosoknak mi a pláne ebben…Na lássuk csak!

Tehát nem mindig arról van szó, hogy nem tudnak elég jól gitározni, mert a legmenőbbek közül is sokan nyújtottak kiemelkedőt keytaron is.

nya02

Hát még, ha a hangszeres tudáshoz a látvány is hozzájárul! Olyat mutatok most neked, amilyet valószínűleg sosem láttál.

nya03

Még egy maci is játszhat keytaron.

A gyártók örülnek, mert némi módosítással nagyobb vásárlói körnek adhatják el ugyanazt. Lényegében azt mondhatjuk, hogy ami keytaron eljátszható, az „rendes” szintetizátoron is előadható, de fordítva ez nem biztos. S amit gitáron el lehet játszani, az sok egyszerűsítéssel gyakran keytaron sem lehetetlen.

Nyakba akasztható billentyűs hangszer létezett már korábban is, pl. az akkordeon, a bandóneon vagy a (tangó)harmonika (lásd a sorozat 177. részét). A keytar ősének mégsem ezeket tekintik, hanem az orphicát, egy négyoktávos, zongoraszerű hangszert, amelyet először 1795-ben készített Carl Leopold Röllig üvegharmonika virtuóz, zenei újságíró és jelentéktelen komponista.

nya04

A Korg cég Kross nevű hangmunkaállomásán is lehet némi masszírozással orphicát utánozni – hogy melyiket, mert többféle is volt, az persze nem derül ki.

nya05

Sok évtizedet ugorva, a néhai NDK termékével, az 1963-ban bemutatott és 1964-től gyártott Wieltmeister Basettel találkozhatsz néhány igazi és virtuális múzeumban. Combo Bass néven is futott.

nya06

Ez már elektrofon hangszer volt, a Claviset (lás a sorozat 197. részét) módosított változata.

nya07

A hangszedők jelét akkumulátorról táplált, germánium tranzisztoros előfok erősítette.

Szintén basszushangszer volt az 1966-ban Svédországban tervezett Tubon. Úgy nézett ki, mint egy túlméretezett felfújható mikrofon.

nya08

A monofon szerkezet hatféle hangszert utánzott. Például egy Kraftwerk koncerten is megszólaltatták.

A (majdnem) mai értelemben vett keytar a Moog érdeme. Ez a cég sem talált föl semmi újat, csak ügyes reklámszakemberei voltak.

nya09

Az 1980-tól árusított hangszer elnevezése – Liberation – a szabad színpadi ugrabugrálásra utal. Két feszültségvezérelt oszcillátora volt, hasonlóan a Prodigyhez.

nya10

Mindkét oszcillátor fűrész, háromszög és négyszög alakú rezgéseket állított elő, a két VCO egymástól független volt, a hangterjedelme háromoktávnyi volt, s a hangszerben a Moog már sokat említett, 24 dB/oktáv meredekségű aluláteresztő szűrőjével, továbbá ADSR-rel lehetett masszírozni a hangot. Nameg, gyűrűs modulátorral, zajgenerátorral és LFO-val. Szóval, rendes szubraktív analóg szintetizátor volt. A Liberation csúszkákat és billenőkapcsolókat tartalmazott a Prodigy gombjai és tolókapcsolói helyett.

nya11

nya12

Érdemes volna lubickolni tovább a történelemben, de szerencsére készült egy rövid összefoglaló, 2012-ig. Igaz, van benne néhány elírás, például a Bassetet svájci találmányként tünteti föl.

Az előző videó aláfestő muzsikája eléggé idegesítő volt, ezért mielőtt továbblépnénk, nézz meg kb. tucatnyi keytar-felvételt a legkülönbözőbb műfajokból!

nya13

nya14

nya15

nya16

nya17

nya18

nya19

nya20

nya21

nya22

nya23

nya24

nya25

nya26

nya27

A klipekből is kiderült, hogy a történelem nem állt meg 2012-nél. Napjainkban minden keytar midis, amiből az következik, hogy alapvetően kétféle van belőlük. Az egyik csoportba azok tartoznak, amelyeknek a billentyűi és a keytar nyakánál elhelyezkedő effekt-kezelő szervek csak midi vezérlők. A másik csoport a szintetizátort is tartalmazza, és nemcsak midi üzik küldésére, hanem azok fogadására is alkalmas. Az egyik most is kapható midi/usb vezérlő keytar az Alesis Vortex Wireless 2.

nya28

Az ára 80-100 ezer forint között imbolyog. 37 db sebességérzékeny, bilentyűkövetéses (aftertouch) klaviatúrája van. 8 párnácskája klipek készítésére vagy ritmusok gyártására-előhívására alkalmas. USB-n számítógéphez is csatlakoztatható drót nélkül, blutússzal, így a Vortex Wireless 2 Editorral szerkeszteni lehet a hangjait. Produkciós szoftvercsomagot is adnak hozzá, ami többek között az Ableton Live hangmunkaállomás butított változatát tartalmazza.

Ugyancsak olcsó a Yamaha Sonogenic SHS-500.

nya29

A kezdőknek mindent egybe elképzelés alapján gyártott hangszerben még két hangszóró is van, és ugyancsak 100 rongy körül mérik. Ez is vezeték nélküli, a kapcsolat blutúsz. 30 programozott hangszíne a lagzikhoz illeszkedik, de midin keresztül ez bővíthető. 37 db, kisméretű, sebességérzékeny billentyűje van, 48-szorosan polifon, kilencféle effekttel lehet a jelet masszírozni. A teljesen debileket elégíti ki a Jam funkció. Ennek segítségével bárki képessé válik arra, hogy tudás nélkül is lejátszhasson programozott dallamokat. A megfelelő időben kell megnyomni a billentyűket, és az előre beállított hangok fogják lejátszani a dalt.

A Yamaha Vocaloid énekhangokon is meg tud szólalni. Japánban főként animékhez használják.

Egészen más kategória a Korg RK 100S, amelynek már a második változata kapható, úgy 320-360 ezer forintért.

nya30

Ebben a hangszerben 16 sávos vokóder is van, de ami ennél fontosabb a 200 beépített, állítólag modellezett (hiszi a piszi) hangszerhang, a két tapiszalag (az egyik a nyakon, a másik a billentyűzet alatt), s hogy a billentyűzet két részre osztható. Két, változtatható hullámformájú oszcillátora és egy zajgenerátora kelti az alapvető rezgéseket, 17 effektalgoritmussal masszírozható, van arpeggiátor, háromféle hangszínszabályzó, de a polifónia csak nyolcszoros, és nincs billentyűkövetés sem. Kicsit nehéz, az elemekkel együtt 3,15 kg a tömege, viszont rengeteg szoftver jár hozzá.

Természetesen a Roland sem maradhat ki. Az AX-Edge billentyűinek száma 49, az ára szintén 320-360 ezer forint.

nya31

Hasonlókat tud, mint a Korg RK100S 2. Például ebben is van vokóder meg tapiszalag, de csak egy. A billentyűzete viszont nemcsak sebességérzékeny, hanem billentyűkövetős is. 500 programozott hangszíne van, 79 effektje, saját hangszínek pedig számítógéppel hozhatók létre a blutúsz midin keresztül. Amiben nagyságrendekkel többet nyújt vetélytársánál, az a 256-szoros polifónia a billentyűzet több részre oszthatósága és a rétegezhetőség.

A keytar nem az elektronikus hangszerek csúcsa ugyan, inkább valamiféle kombó orgona utód, de a következő másfél óra meggyőzhet arról, hogy kiváló muzsikusok bármilyen hangszeren el tudják bűvölni a hallgatóikat.

nya32