Cs. Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 323. Elektronikus dobszerkók, harmadik menet -menet – A csúcson

Az elektronikus ütőhangszereket gyártó nagy cégek időnként a fejlesztéseik legjavát dobják piacra, tudván, hogy ezeket nem fogják elkapkodni, de ezekkel akarják elkábítani a vásárlóikat, hogy megvegyék az olcsóbb, a pénztárcájukhoz illeszkedő cuccokat.

A csúcson levő, durván 2 000 eurónál induló e-dobszerkók érdekes jószágok, mind a paramétereikben, mind küllemükben egyre inkább hasonlítanak az akusztikus készletekhez, s mert drágák, csak a legmenőbb zenekarok és igényes stúdiók vehetik meg őket. Ami viszont a stúdióbeli használatot illeti, ha eltekintünk a gyors beállítási lehetőségektől és az akusztikus ütőhangszerekre nem jellemző, különleges hangkészleteiktől, felmerül a kérdés, hogy akkor már inkább miért nem csúcsminőségű akusztikus ütősöket pakolnak a tehetősebb stúdiókba? Nos, az igazán nagyokban van akusztikus és elektronikus is, sőt, mindkét fajtából több is, de ha „csak” dobolni kell, a muzsikusok inkább az akusztikusokat szeretik. Az e-dobszerkók tesztelői sokkal kritikusabbak a csúcskategóriával szemben, talán irigységből, mert nekik sem lehet olyanjuk, meg mert jogosan úgy gondolják, hogy egy rahedli pénzért tényleg a legjobbat, a tökéleteset kéne kapniuk.

A viszonyítási alap, természetesen, a Roland e-dobszerkója, éppen azért, mert az az érdekes, hogy túl lehet-e szárnyalni valamiben a piacvezető céget. Az egyik referencia a TD-50KV2. A 2021. nyarán megjelent készlet magyarországi ára 3 millió forint fölött van, az EU-ban egy híján 8 000 euróért mérik, és ebben nincs benne a lábpedál.

edh02

Az e-dobszerkó lelke a sorozat 318. részében bemutatott TD-50X modul, ezért ezt most nem részletezem. A készlet ékessége a 18”-os lábdob, amit nyírfahéj kávába építettek. Ami a cucc kiemelkedő jellemzője, az a 3 ms-os pásztázási idő, ezt jelenleg csak a Roland tudja. A króm állvány stabil, a hangszerek nem csúszkálnak rajta, bár nem könnyű összeszerelni, és cipelni sem baráti.

A szászországi Gewa a leányvállalataival sokféle, főként akusztikus hangszereket gyárt. Rengeteg márkája van, például az ütőhangszerek között a Latin Percussion, a Gretsch, a DW vagy a Paiste. 2021-től kapható G9 Pro sorozat, amelynek legszebb tagja a G9 Pro L6 Walnut. Az ára 5 999 euró. A németországi szaklapok szerint jobb, mint a Roland TD-50KV2, de tekintsük ezt honfiúi büszkeségnek!

edh03

Kétségtelen, hogy ami szép, az szép. A dobok teste diófénnyel lakkozott, valódi fa. Minden dob ütőfelülete kétrétegű hálós szerkezetű. amelyet a Remo fejlesztett ki. A pergő és a tamok peremeihez eltávolítható gumipárnákat szereltek. Ezek nemcsak a jeladók viselkedését befolyásolják, hanem csökkentik a zónák közötti áthallást is.

edh04

A cintányér ütőfelületek viselkedésének kiegyensúlyozása érdekében a Paiste 2002-es sorozatának modelljeit használták útmutatóként.

edh05

Mind a 18"-os kísérőcin, mind a két 14"-os beütő háromzónás és fojtható, a csatlakozójuk TRRS. A más gyártók moduljainak használata érdekében minden cintányéron van egy második, TRS aljzat.

edh06

A cinek és tamok, továbbá a DW dobgyártóval közösen fejlesztett lábcsin állvány kényelmesen és nagyrészt szabadon elhelyezhetők, és csak a hórihorgas dobosok, akik a szokatlanul magas beállítást kedvelik, érhetik el a keret lehetőségeinek határait. A pedál és a pergő állványa egyébként nem része az e-dobszerkónak. Jó, mi, hogy ebbe az árba nem fért bele.

edh07

A G9 Pro L6 Walnut összeszerelése a mellékelt útmutatónak köszönhetően nagyjából problémamentes (magyarul, nem az), de eltart egy ideig (magyarul, pöcsölni kell vele). A jeladók külön-külön TRRS kábeleken keresztül csatlakoznak a dobmodulhoz, és hogy az egész e-dobszerkó közelebbről szemlélve se tűnjön disznóólnak, a kábelköteg kapott egy kabátot, ami tépőzárral rögzíthető a keretre.

edh08

A hivatalos nevén G9 Drum Workstation névre keresztelt dobmodul egy 10"-os érintőképernyővel felszerelt kis hangmunkaállomás. A lehető legjobb teljesítmény elérése érdekében a dobmodul három processzort kapott, amelyek grafikus megjelenítésre, jeladó-észlelésre és hanggenerálásra specializálódtak. Éppen ezért kicsit meglepő, hogy az érintőképernyő időnként kissé lomhán reagál. A gyártó szerint ez annak köszönhető, hogy megpróbáltak egyensúlyt teremteni az érzékenység és a színpadra való alkalmasság között. A kijelzőt három milliméter vastag páncélüveg védi, így magas páratartalom mellett is használható.

edh09

Összesen 14 jeladó bemenete, csatornája van. Ebből tíz a szokásos ütőhangszerekhez, lábdobhoz, pergőhöz, négy tamhoz, három cinhez és egy lábcsinhez. A csatlakozók többsége hátul van, ideértve a nyolc egyedi hangszerkimenetet és a szimmetrikus XLR sztereó főkimenetet is. A midi ki-bejáraton és az usb lyukon kívül van még digitális S/PDIF (lásd a sorozat 143. részét) kimenet is. Az analóg sztereó bemenetre külső hangforrás jele csatlakoztatható, de blutúszról nyomott nótát is kísérhetsz.

edh10

Minden csatornában van hangszínszabályzó és kompresszor. Négy további eszközzel masszírozhatod a hangszerek hangját. Az egyik a kiválasztott virtuális helyiséget utánozza, a másik egy zengető, a harmadik multieffekt, a negyedik pedig a sebesség jelleggörbét módosítja (lásd a sorozat 316. részét). Minden hangszerhez vagy zónához külön görbét lehet rajzolni, tehát az ütés ereje és a hangerő közötti, elvileg lineáris kapcsolatot módosítani lehet, beleértve azt is, hogy mennyire nyitott a két lábcsin tányér egymáshoz képest. Egy-egy hangszercsatorna különböző zónáihoz szabadon hozzárendelhetők különböző hangok, és a hangok rétegezhetők is. A Kit Editorban dobkészleteket állíthatsz össze, és beállíthatod a készlet hangszereinek paramétereit.

edh11

Az egyes jeladó bemenetek érzékenysége, küszöbszintje is szabályozható. Ha túl nagy a kívánatos bemenő jelszint, akkor a modul nem érzékeli az ütést, ha túl kicsi, akkor nagy az áthallás az egyes zónák között, illetve dupláz a modul, vagyis egy ütésre kétszer reagál.

A Gewa G9 Drum Workstation 40 gyári hangszerkészlettel és több mint 400 hangszerhanggal érkezik, elsősorban az akusztikus dobokra és cinekre összpontosítva, de lenyűgöző ütős, elektro és hibrid hangzásválasztékot is kínál. Az akusztikus részt a berlini Funkhausban rögzítették. Az alaphangzás határozottan nem teljesen nyers, néhol még erősen masszírozott is, ami határozott és keverésre kész hangzást ad a készleteknek anélkül, hogy az effekteken túl sokat kellene csavarni. A pergő csatornák 70-100 szintet tudnak megkülönböztetni és kiadni magukból. Mindegyik réteghez legalább öt minta tartozik, ami miatt enyhe hangszínbeli eltéréseket hallasz, ha egymás után gyorsan ütöd meg ugyanazt a felületet. Ez az akusztikus hangszereknél is így van. Az akusztikus dobokban egy-egy teljes ütéskor a megszólalástól a lecsengésig legalább 350 különálló hangrészletet lehet megkülönböztetni. A G9 ugyan nem tud ennyit, de a tesztek szerint nagyon árnyalt részleteket produkál; a tudása összemérhető a számítógépes programokkal, pl. a sorozat 319 részében bemutatott EZdrummerrel. A rétegek közötti átmenetek simák, viszont észrevehető, hogy a minták felfutásának korai fázisai (ahogy indul a hang) egyes hangszereknél nagyon hasonlóak, mesterségesek, ami valószínűleg valami utólagos hangfeldolgozásnak köszönhető. Állítólag a Gewa dolgozik a javításon. A modul leggyengébb paramétere a késleltetési idő, 10 ms. Ez bizony a kezdő cuccok jellemzője. Bárhogy lelkesednek a tesztelők, ez ciki, és a rajongók szomorúan be is ismerik.

Az élmezőnyben említik a Korggal közösen fejlesztett Pearl e/MERGE e-dobszerkót. Kétféle változata van; a kisebbik az 53T (Traditional) jelű, a nagyobbik az 53 HB (hybrid) jelű. Elvileg mindkettő kapható rendelésre nálunk is,1,1 millió, illetve 1,6 millió forintért. Azonban egyik változat sem hibrid, a Pearl huncut, mert nem hibrid dobokról van szó, akusztikus módon nem használhatók.

edh12

A tesztek persze a nagyobbikat nyúzzák. „A koncepció középpontjában az egyszerű működés állt, amelynek egyértelműen a játék élvezetére kell összpontosítania” – hangsúlyozza a Pearl. Az e/MERGE készlet kerete masszív, teljesen fémből készült, jellegzetes négyzet alakú csövekkel.

edh13

A tamok és a cinek tartói a Pearl akusztikus dobjaihoz, cintányérjaihoz készült családból származnak. Stabilak még a meglehetősen nehéz PUREtouch fantázianevű dobokkal, ütőfelületekkel is. A keret további cintányér- és tamtartókkal bővíthető. A hagyományos egy-, két- vagy háromrétegű hálófejekkel ellentétben a „párnák” hatrétegűek, ami egy kicsit kevésbé rugalmassá, viszont egyenletesebbé teszi őket. Kívülről fekete fóliával borítják a hangszereket, a szorítófülek gömb alakúak.

A pergőben az un. Wave Trigger technológiát alkalmazzák. Ennek a Korg által kifejlesztett eljárásnak az a célja, hogy a hang hangszíne a zónától, tehát a megütés helyétől és erősségétől függően változzon, miként egy akusztikus dob esetén. Még a dobverők megválasztása is hatással van a hangzásra. A gyártó emellett a többrétegű minták zökkenőmentes átmenetét és villámgyors jelfeldolgozást ígér, aminek rendkívül alacsony késleltetést kell eredményeznie. Ez utóbbi, mint a tesztek bizonyítják, rizsa.

edh14

A szép, nagy, favázas lábdob belsejében ugyanaz a szerkezet van, ami az olcsóbb változatban, és a fa héjszerkezet nemkívánatos rezonanciáinak elkerülése érdekében a csomag tartalmaz egy csillapító betétet. Ám, hogy érezd, nem akármilyen cuccról van szó, a lábdob piros fénnyel tud világítani, ami a sötét színpadon mágnesként vonzza a nagyérdemű szemét. Noha ez hülyeségnek tűnik, ne feledd, hogy a koncerteken a látvány is fontos.

edh15

A cucc agya szintén a Korg fejlesztése.

edh16

Az EM-MDL1 dobmodult nyolc megvilágított gomb uralja, amelyek az előre beállított dobkészletek kategóriáit képviselik. A Natural, a Modern, a Studio és a Vintage gombok mindegyikéhez öt-öt akusztikus dobkészlet tartozik. A felvételeket a nashville-i Music City Stúdióban rögzítették, majd mintákat gyártottak belőlük – hangszerenként többet is. Rögtön hozzáteszem, hogy önmagában az, hogy egy felvétel hol készült, még semmire sem garancia. Az Electronic, a Hybrid és a World gombokhoz tartozó készletek a Korg mintakönyvtárából származnak. A User gomb 50 memóriahelyet rejt a felhasználói készletek számára, amelyek mintegy 700, változatosan szerkeszthető hangszerből hozhatók létre, és usb-n keresztül exportálhatók. Egy-egy tekerős potenciométerrel lehet a bemenő jel, a kimenő jel és fejhallgató hangerő szintjét szabályozni, valamint a metronóm tempóját és a készlet hangereje meg a többi hangszer szintje közötti egyensúlyt beállítani A kijelző alatt négy funkciógomb található, amelyektől jobbra van az ambient effektus (virtuális akusztika) vezérlője, felette pedig a be/ki kapcsoló. A fejhallgató kimenet TRS lyukként a modul elülső részén található, a hátlapon két usb aljzat, egy ötpólusó DIN midi kijárat, vonalszintű analóg bejárat, memóriakártya lyuk és a tápcsatlakozó van. A jeladó bemenetek a ház jobb oldalán rejtőzködnek egy 25 pólusú lyukban, a másik oldalon a sztereó főkimenetek és nyolc egyedi kimenet van. Ez utóbbiak tetszés szerint rendelhetők különböző hangszerhangokhoz, metronóm hangokhoz vagy dalokhoz.

edh17

A hangszerhangok kétoktávos tartományban transzponálhatók, lehet masszírozni őket kompresszorral, hangszínszabályzóval és hangerőszabályzóval. Az ütőfelületekhez hangszerhangok helyett olyan vezérlőparancsokat is hozzá lehet rendelni, mint a dal indítása/leállítása/szüneteltetése, metronóm, következő/előző készlet, koppintás. A metronóm 50 különböző beállítása menthető el, és azt is választhatod, hogy csak a fülesedben ketyegjen.

edh18

A Pearl e/MERGE dobszerkó működtetése viszonylag egyszerű, és nem igényli a kézikönyv intenzív áttanulmányozását. A hatrétegű felépítésnek köszönhetően a játékérzet természetes, kellemes és nem olyan puha, mint a hagyományos hálófejeknél. Mivel a PUREtouch párnák feszessége változtatható, a keménység mértéke egy hangológomb segítségével az egyéni játékstílushoz állítható. A lábdobot duplázóval is nyúzhatod.

edh19

A készletek közötti váltáskor akár öt másodperces időre kell számítani, ráadásul az effektek még további másodpercek múlva válnak aktívvá. Ez színpadi játék során elég idegborzoló lehet. Viszont ami nagyon szép, az az ütés erősségével arányos hangerő. Alig mérhető kompresszálás.

edh20

Ahol ez a cucc is bukik, az a késleltetés. Ennek mértéke 9 ms, holott a Pearl úgy hirdeti a „Wave Trigger” technológiát, hogy nincs késleltetés.

edh21

A tesztek szerint az akusztikus ütősöket utánzó hangszerhangok szépek, természetesek, de összességében a Roland csúcsminőségű cuccainak dobogós helyét nem veszélyeztetik.

S ezzel ismét visszatértünk a Rolandhoz. A cég reklámszakemberei felismerték, hogy nem elég jónak lennie egy e-dobszerkónak, úgy is kell kinéznie, mint egy akusztikus szerelésnek, és lehetőleg úgy kell kialakítani, hogy a dobos (majdnem) úgy érezze, hogy akusztikus készleten muzsikál. Emiatt alkották meg a VAD (V-Drums Acoustic Design) családot, amelynek legújabb tagja a VAD706. Nálunk 3 299 999 Ft-ért mérték 2021. áprilisában, természetesen csak megrendelésre.

edh22

Ebben az árban nincs benne a lábgép, a lábcsin állvány és a pergő állványa, viszont négy színből választhatsz: Gloss Natural, Gloss Cherry, Gloss Ebony és Pearl White.

edh23

A dobtestek azonos méretűek az elterjedtebb akusztikus dobokéval. A pergő, a lábcsin és a kísérő cin digitális. Érdekes a lábdob megoldása, aminek nemcsak az a jellemzője, hogy akkora, mint egy „igazi” dob, hanem speciális az akusztikus átalakító készlet is. Ennek KD-A22 a típusjele; a Roland úgy tervezte, hogy mozoghasson a levegő a dobtesten belül, s ezzel csillapítsa a rezgéseket.

edh24

Különleges a lábcsin is. A VH-14D-ben a Roland digitális érzékelő technológiáját használják a sebesség, tehát az ütés erősségének megállapítására; négy jeladóval. A VH-14D-nek saját processzoa van, amely tehermentesíti a modult.

edh25

A VAD706 kerete duplán merevített, krómozott szerkezet. A dobmodul most is a Roland TD-50X, tehát a hangzást tekintve azt tudja, amit a modul tud. A tesztek szerint a cuccnak egyetlen hátránya, hogy ennyi pénzért már elég becsületes akusztikus dobszerelést – persze, nem a legcsúcsabb csúcsterméket – lehet kapni. A Roland VAD706-ot arra tervezték, hogy megmutassa, mire képes az elektronikus dobok és cintányérok fejedelme. Ez valóban drága készlet, amelynek célja, hogy a világ legnagyobb színpadaira jusson el.

Bizonyára ismered azt a mondást, amely szerint mindent a csúcson érdemes abbahagyni. Nem befejezni, mert azt lehetetlen, ha a hangszerek csodálatos, sokszínű világáról van szó. A XXI. századi Diszkónika 162. részében hivatkoztam arra, hogy bármi lehet hangszer, ha hangszerként használjuk. A sorozat további 161 részében azokat a hangszereket – az akusztikus hangszerek esetében a mikrofonozásukat is – mutattam be, amelyeket eleve hangszernek találtak ki, ideértve azt a hangszert is, ami mindenkinek van: az éneklés képességét. Mivel az akusztikus hangszerekről rengeteg leírás lelhető magyar nyelven akár nyomtatott, akár internetes formában, a 192. résztől az elektrofon hangszereket, azok működését, fejlődését ismertettem, hogy legalább egy kicsit könnyebben tudj választani közülük. Annál is inkább, mert a rockzenéhez ezeknek van a legtöbb közük. Most majd olyan eszközök következnek, amelyeket a hang rögzítésére és lejátszására találtak ki, de egyes esetekben – például a diszkókban a lemezjátszókat – hangszerként is használjuk őket.