• 1
  • 2
Gulics Norbert

Gulics Norbert

Ugye mondanom se kell, hogy a közelgő hetedik Star Wars epizód magyarországi megjelenése előtt, újra „jedi lázban” égnek több százezren. Sokan, szinte óra visszaszámolással várják, hogy minél előbb beülhessenek a moziba az újabb rész megtekintésére. Én is szívesen néztem meg többször is az elmúlt közel 40 évben a film részeit, de vérmesen nagy rajongója nem vagyok. Viszont kiváltképp érdekel a filmzenei része, melynek Meco által készített disco változatából néhány dal, a Soul Station Radio repertoárjában is hallható néha, a Star Wars and Other Galactic Funk című hanglemezről. Néhány gondolatot, érdekességet osztanék meg a John Williams által komponált Star wars filmek zenéjéről.

Néhány héttel ezelőtt írtam Szabó Gáborról – akit nagyon korán elveszítettünk – és sajnálatos módon a jazz rajongókon kívül nagyon kevesen ismerik munkásságát, művészetét. Igen ám, de van egy másik, ráadásul kortárs művészünk, aki veleszületett tehetségéhez képest nagyon kevés publicitást kap a hazai médiában. Mint ahogy Szabó Gábor is a kor legmeghatározóbb művészeivel dolgozott egyenrangú partnerként a 70-es években, ugyanúgy elmondhatjuk Majsai Gáborról, hogy egy színpadon szerepelt James Brownnal, és játszott a Four Tops vagy a Platters zenekar műsorában. Nem csak a 80-as 90-es években szerepelt együtt világsztárokkal.

Michael Jackson hatodik stúdió nagylemeze volt a Thriller, mely napra pontosan harminchárom évvel ezelőtt került a boltokba, 1982. november 30-án. A pop zene királyának rajongói, napjainkig több mint 65 millió példányban vásárolták meg. 1982 április és novembere között rögzítették fel a dalait Los Angelesben, Quincy Jones producer irányítása mellett. A Rolling Stone magazin minden idők 500 legjobb albumát felsorakoztató közönségszavazata alapján, „csak” a 20. a sorban, de ez senkit ne tévesszen meg, ugyanis az egyéb számok, melyek övezik, cáfolhatatlanok.

A rock and roll királynője, Tina Turner (1939-) november 26-án ünnepelte születésnapját. Le sem merem írni, hogy hányadikat, aki akarja, utánaszámol. Arról nem is beszélve, hogy egy hölgy esetében nem illik a korát firtatni, viszont ettől függetlenül a világ minden jelentősebb soul zenei médiuma róla cikkezett és méltatták rendesen az évfordulója alkalmából. Nem ok nélkül, melynek bizonyítására –bár az Ő esetében semmit sem kell bizonygatni sem – álljon itt pályafutásának 10 legnagyobb pillanata. Előtte néhány gondolat, a pályájáról.

Barry White (1944-2003) részletes életrajza és kiadott albumainak története, elemzése – köztük a Love Unlimited és Orchestra is - olvasható a bio & discog menüpontunk alatt. Egy, ott is említett témát vett elő ma bővebben, a New Orleans-i magazin, az I love old school music. Későbbiekben az érdekesebb cikkeikből a jövőben is szemezgetünk majd, illetve engedélyükkel írásaink némelyikében felhasználjuk azokat. Lesznek cikkek, melyeket párhuzamosan fogunk megjelentetni magyar (szabad) fordításban, az általuk publikálttal egy időben, mint ezt is. Egy több mint 30 éves témát vettek elő, mely úgy gondoljuk, érdekességként szolgálhat Barry White rajongói számára.

Többen, akik jól ismerik a George Benson által, 1976-ban világhírűvé váló dalt, már a címre is felkaphatják a fejüket, ugyanis dalszerzőként egyedül Bobby Womack neve van feltüntetve, annak minden verziójában. Mint tudjuk, a Breezin’először, Szabó Gábor, 1971-ben kiadott High contrast című albumán jelent meg és ez önmagában még nem lenne ok a címben tett kijelentésre. Ide teszem a dal valós történetét, egy előzmény után, mely arra inspirált, hogy lepötyögjem.

A tengerentúli zenei sajtó, egy meglehetősen érdekes, talán bizarrnak is nevezhető esetről cikkezik néhány napja. Jimy Hendrix (1942-1970)hagyaték kezelője megvádolta az egykori Earth Wind and Fire tagot, nevezetesen, Sheldon Reynolds-t (1959-), hogy ellopta a néhai géniusz, híres, Black widow gitárját.
Sheldon, a 80-as évek végén újjá alakított Earth Wind and Fire tagja lett 1987-től 2002-ig. A 90-es évek végén a Petőfi Csarnok szabadtéri színpadán személyesen is láthatta Őt a hazai közönség. Ami t még talán fontos tudni róla, hogy Ő írta ( társszerzőként) a Sunday morning című slágert, A dal nem csak a hazai soul-funk rajongók kedvence az óta, hanem sikerességét jól mutatja, hogy Grammy díjra is jelölték.

„I said a hip, hop, the hippie, the hippie
To the hip hip hop-a you don't stop the rock”


A fenti szöveg részlet, a Sugarhill Gang, Rapper’s delight című dalából származik. Abból a dalból, mely megjelenését követően nagyon sok vihart kavart. Hogy miért, arról írok most néhány gondolatot. Több érdekes tény mellett, talán a legfontosabbal kezdeném. A zene szakírók és kritikusok az elmúlt évtizedekben, a kialakult műfajokat, egyfajta támpontként, dátumokhoz kötötték, mely időpontok, korszakalkotó dalok megjelenései voltak. Ilyen volt a rock and roll születése például, melyet Bill Haley, Rock around the clock című dalának felvételéhez kötöttek, 1954. április 12. vagy a soul zene születésének a dátuma, 1956. március 3., amikor boltokba került James Brown és a Famous Flames kislemeze, a Please, please, please.

Papa was a rolling stone

- Hírek
2015. március 21.

A dal, mely az igazi funk zenét játszó klubok kedvence volt úgy itthon, mint a nagyvilágban. A Rolling Stone magazin, Minden idők legjobb 500 dalának listájában, a The Temptations énekegyüttes három dallal van jelen, ez az egyik, a 168 helyen. Az 1973 év eleji, szokásos Grammy díj átadó gálán három gramofon szobrocskát kaptak érte az alkotók. Ez a dal volt 1972 legjobb soul zenéje, a legjobb soul énekegyüttesnek járó díj és a legjobb dalszerzői produkció. A megjelenést követő hetekben vezette a Billboard Hot100 dalok listáját, a soul kislemezek listáján az 5. helyig jutott.Az All direction nagylemez, melyen megjelent, vezette a soul zenei nagylemezek eladási listáját, de az összesítettben is a második helyig jutott.

Egy korszak emblematikus épületéről cikkeztek a philadelphiai lapok az elmúlt napokban. A Philadelphia, 12. utca 210-214N számú épületéről, melyben egykoron a híres Sigma Sound Stúdió üzemelt közel 1300 m2 alapterületen.