Cs. Kádár Péter - XXI. századi diszkónika, 166. Húzd meg jobban!

2019. január 17.

hmj01a

Az a sokféle hangszer, amit magyarul húrosoknak nevezünk, tudományosan a kordofon hangszerek csoportjába tartozik. A kordofon hangszerek hangjának alapja a megfeszített húr rezgése. Ezen hangszerek közé soroljuk a megszólaltatás módja szerint a vonós hangszereket (pl. hegedű), a pengetős hangszereket (pl. gitár), a billentyűs húros hangszereket (pl. zongora) és természetesen az egyéb olyan hangszereket, amelyeket az előző háromba nem tudunk egyértelműen besorolni (pl. nyenyere).

Cs. Kádár Péter - XXI. századi diszkónika, 164. A főkolompos

2019. január 05.

Ha egy követ, keményebb fadarabot vagy fém tárgyat megütünk, hangot hallunk. Így keletkeztek az idiofon hangszerek, amelyek rugalmas szilárd testük rezgése révén hoznak létre hangokat. Az idiofon hangszerek között vannak hangoltak, melyek többé-kevésbé meghatározható magasságú zenei hangot adnak ki, és hangolatlanok, amelyek nem. Az idiofon hangszerek nagy csoportja valóban bizonyíték arra, hogy bármiből lehet hangszert készíteni, ha a cuccot zenélésre használjuk. E hangszerek egy része elég hangosan szól önmagában is – ilyen pl. a triangulum vagy más néven fémháromszög.

Cs. Kádár Péter - XXI. századi diszkónika, 163. Zengjük a dalt!

2018. december 26.

A tudomány még nem foglalt állást abban a kérdésben, hogy a beszéd volt-e előbb vagy az ének. Mégis valószínűbb, hogy az ének. A kisbaba első gügyögései még inkább az énekhez hasonlítanak, mint a beszédhez, sőt, az első szavakat is különböző hanglejtésekkel, énekszerűen mondjuk ki. Nem a későbbi hangsúlyozás ez, hanem ennél gazdagabb hangzó világ.

Cs. Kádár Péter - XXI. századi diszkónika, 162. A tökéletes hangszer

2018. december 21.

Hű, de rengetegen voltak: 2015-ben 1 085 lány regisztrált az ausztrál bikini parádéra. Ezt a számot ugyan még nem sikerült felülmúlni a nagyobb koncertek hangosításakor, ám az nem ritkaság, hogy több száz mikrofon jelét kell összekutyulnia a hangmesternek, hangmérnöknek egy-egy rendezvény élő hangjának vagy felvételének készítésekor. Azt az eljárást, amikor sok hangforrás vagy ezek valamilyen csoportja külön-külön legalább egy mikrofont kap, polimikrofonozásnak nevezzük.

Cs. Kádár Péter - XXI. századi diszkónika, 161. Ölelj át!

2018. december 12.

Az utóbbi évek nagy divatja az úgynevezett virtuális valóság – virtual reality, VR. Számunkra, akik térhatású hanggal foglalkozunk, egyáltalán nem akkora újdonság ez, hiszen a sztereó, kvadró, 5.1 és annál is nagyobb csatorna számú rendszerekben sokkal több a virtuális, vagyis a hallórendszerünk által összerakott hangforrás, mint a valódi. Sőt, tágabb értelemben minden rögzített vagy átvitt információ virtuális, hiszen egy festményen látható képi világ nem is ott van – a kiállító teremben vagy szobánk falán –, ahol gyönyörködünk benne.