Cs. Kádár Péter - XXI. századi diszkónika, 155. Szerelmi háromszög

A világirodalom és az emberek többsége társkapcsolatainak egyik legrégebbi problémája, hogy az ember nem monogám lény. A törzsfejlődés során alakult ez így, ami nem azt jelenti, hogy nem léteznének sírig tartó, hűséges kapcsolatok. Persze, ennek annál nagyobb a valószínűsége, minél közelebb a sír; még a 20. század elején is csak 31 év volt az újszülöttek várható élettartama. Ha erre még egy jóféle pestisjárvány vagy háborús pusztítás is rájátszott, nem is volt idő „megcsalni” a másikat, jóllehet, a szándék mindig megvolt.

Már a sztereó technika hajnalán vakaróztak a szakemberek, hogy két csatorna nem lesz elég. Különösen a közép-irány hiányzott, ezért már az első kísérletek némelyikében is három csatornát használtak, három mikrofonnal és három hangsugárzóval. Ám tekintettel arra, hogy a hanglemezeken nem sikerült a középső csatornát rögzíteni, sokáig megmaradt és más okok miatt még sokáig megmarad a két csatornás sztereó is. Ezzel szemben rengeteg felvételt örököltünk, amit három mikrofonnal rögzítettek, csak a keverés során keverték be a középső mikrofon jelét a bal és a jobb csatornába. Ezek egyikéből hallhatsz itt egy részletet.

A II. világháború után, amikor már nemcsak Németországnak voltak mágneses hangrögzítői, az USA-beli Mercury cég is kezdett sztereóban rögzíteni. Mégpedig úgy, hogy egy gömb karakterisztikájú Schoeps M201 mikrofon volt középen.

szh02

Ez a maga idejében nagyon érzékenynek számított, talán a világ legjobb mikrofonja volt, és nagyon kevés készült belőle. E mikrofon jelét az Ampex által kifejezetten a Mercury cég számára gyártott, háromsávos magnó középső sávjára vezették. A biztonság és a folyamatos felvétel miatt két ilyen magnó működött párhuzamosan. A bal és a jobb oldali mikrofon egy-egy vese karakterisztikájú Neumann KM56 volt, ezek jele került a két szélső sávra.

szh03

A sztereó változat úgy készült, hogy a középső sávot kezdték hallgatni középre panorámázással, és ehhez keverték hozzá a balra-jobbra panorámázott két másikat addig, ameddig a kiegyensúlyozott sztereó hangkép elő nem állt. Figyelemre méltó, hogy ez a módszer hasonlít ahhoz, amit ma is használunk a sokcsatornás rendszerekben. Az egyes sávokat ugyanis tökig kivezéreljük, és a végső arányokat csak a végleges változat, az un. masterelés során állítjuk be.

Ha megnézed a következő borítót, azt olvashatod, hogy a lemezt az eredeti, 35 mm-es mágneses filmszalagról készítették.

szh04

Miután belehallgattál a felvételbe, elmondom, hogy egy idő után olyan magnószalagot használt a Mercury, amelyik úgy nézett ki, mint a mozifilm, perforált volt, csak kép helyett hangot lehetett fölvenni rá.

szh05

Ha a rizsát nem is érted, jó kis zenei darabkák szólalnak meg az alábbi két videóban – népszerű komolyzenei pillanatok.

A világ tele van aljasságokkal, s ezen disznóságok egyik dobogós helyén állhatna a történet következő szereplője, az RCA. Ez a mocskos banda kicsit elkésett a sztereó felvételtechnikával, így nem tett mást, mint szó szerint ellopta – a legapróbb részletekig ellopta, még a magnó is ugyanaz az Ampex típus volt – a Mercury mikrofonozási és rögzítési technológiáját. Sőt, még az elnevezést tekintve is lopott: a „living presence”-ből így lett „living stereo”.

szh06

Majd elkészítette a hanglemez iparág egyik legjobb reklámját, amiből azt is megtudhatod, hogyan működik a sztereó hanglemez.

Az RCA mentségére váljék, hogy kiváló felvételeket készített. Figyi, milyen gyönyörű a tere, milyen jól megkülönböztethetők az irányok, pedig ez már egy digitalizált és a Youtube által veszteségesen tömörített változat. Hozzáteszem, hogy a három mikrofonhoz egy negyedik, az énekes mikrofonjának jelét is keverték. Sasold azt is, hogy milyen gondosan játsszák le a lemezt!

A Mercurynak volt egy másik, tisztességesebb kihívója is: a Decca. (Ez a cég később Mercury felvételeket is kiadott; a világ nem egyszerű.) A Decca már korábban is sokat áldozott a technológiai fejlesztésre, így pl. a nevéhez fűződik a frekvenciatartomány kiterjesztése, az FFRR (Full Frequency Range Recording).

1954-ben a cég egy új, hangzatos névvel jelentette meg a sztereó felvételeit: FFSS (Full Frequency Stereo Sound.)

A sztereó felvételekhez ugyanúgy három mikrofont használt, mint a Mercury, de a mikrofonok háromszöget alkotnak, a Decca fát (Decca tree).

szh07

Az alábbi képen annak a mikrofonnak, a Neumann M50-nek a képe látható, amit az eredeti Decca fában használtak.

szh08

A Decca fa a napjainkban használatos egyik leggyakoribb sztereó minimálmikrofonozás. Ez pl. az M50 utóda, az M150, amit mostanában is alkalmaznak.

szh09

Nem biztos, hogy a megalkotói ismerték azt a pszichoakusztikai jelenséget, amire te már a korábbiakból emlékezhetsz, vagyis, hogy azt az irányt érezzük a legmeghatározóbbnak, ahonnan az első hullámfront, az első hang érkezik a fülünkhöz. Mivel a középső mikrofonhoz jórészt előbb ér el a hangrezgés, mint a többiekhez, a közép irány akkor is határozottabb lesz, ha a közép mikrofon jelét a bal és a jobb csatornába keverjük. Az egyik érdekes alkalmazását itt láthatod:

A mikrofonok az eredeti változatban vese karakterisztikájúak voltak, de lehetnek gömbök is. A két szélső mikrofon közötti távolság legalább 70 cm, de általában ennél nagyobb. A középső mikrofon távolsága (a háromszög „magassága”) is legalább 70 cm.

szh10

A Decca fa tehát fázis sztereó mikrofonozás. Az AB eljárás befelé görbülő, homorú felületét egyenesíti ki. A teret elvileg 360⁰-ban (gömb) vagy 180⁰-ban (vese) képezi le. Irányfelbontása jó, irányított mikrofonok esetén persze jelentkezhet a közeltéri hatás. A monokompatibilitása igen jó, köszönhetően a középső mikrofonnak.

Következzen a már jól ismert kórusmű, DPA mikronokkal, Decca fa elrendezésben!

Azért van ám itt egy olyan probléma, ami mellett nem érdemes elmenni. Arról van szó, hogy a Decca fával csalunk. Úgy lett határozottabb a közép irány, hogy fölborítottuk az időbeli viszonyokat. Ha ezt nem akarjuk, akkor a középső mikrofon jelét késleltetni kell. Tegyük föl, hogy a középső mikrofon 1 méterre van a két szélsőtől, ha csak a mélységet nézzük. A hang terjedési sebessége szobahőmérsékleten 340 m/s. Ez azt jelenti, hogy 1/340 s-ot kéne késleltetni, tehát durván 3 ms-ot. Ezt a mai digitális késleltetőkkel vidáman meg tudjuk tenni, persze, feltételezzük, hogy a hangminőség nem romlik. (Naná, hogy romlik, az analóghoz képest.) Mivel a középső mikrofon közelebb van a hangforrásokhoz, a jelszint továbbra is általában nagyobb lesz, mint a széleken, tehát a közép irány erős marad. Napjainkban gyakran szokták is késleltetni az egymáshoz képest előrébb levő mikrofonokat, különösen, ha a távolság nagy, de ennek lehet az a következménye, hogy minden a pofánkba szól. 

Viszont lehet egy kicsit játszani. Ehhez lejátszáskor a két csatornából azok jelének összegzésével egy monó csatornát is létre kell hozni. Ez persze nem csupán a középső mikrofon jelét tartalmazza, hanem a két szélsőét is, ami nem tisztességes játék, de ennyi huncutság még belefér. Erre a monó csatornára kell kötni – persze, erősítőn keresztül – egy hangsugárzót, lehetőleg olyat, mint ami a bal és a jobb csatornát szólaltatja meg. Ezt a hangsugárzót a másik kettő közé, de annál hátrébb kell elhelyezni. Ha az arányokat jól állítjuk be, akkor egy kicsit kellemesebb, jobban lokalizálható hangélmény lehet az eredmény. Egyáltalán nem biztos, de lehet. Érdemes kipróbálnod, ha biztosan tudod, hogy a felvétel Decca fával készült.

S innen már csak egy lépés, ha elképzeled, hogy a Decca fa mindhárom mikrofonjának jelét külön-külön csatornán továbbították. Ilyenkor természetesen mindhárom erősítőre és hangsugárzóra külön-külön jel fog kerülni. A középső hangsugárzó most is hátrébb lesz, mint a másik kettő. Mondjuk úgy, mint az 5.1-es rendszerekben a center nevű. 

Ha azt hiszed, hogy nem kerültek a boltokba háromcsatornás felvételek, tévedsz. Super Audio CD-n (SACD) több sorozat is jelent meg a „living” presence” és a „living stereo” felvételekből úgy, hogy a rendes CD-játszóval is lejátszható rétegről csak a sztereó (újra)keverés szól, a speciális SACD játszókkal vagy PlayStation-nel lejátszható rétegről pedig mind a három csatorna, külön-külön.

szh11

szh12

Az eredeti felvétel így szól sztereóban:

A háromcsatornás változatot itt nem tudom megmutatni, de ez az a pillanat, amikor egy kis időre elbúcsúzunk a sztereótól. Még vissza fogunk jönni, nem is megyünk a távoli Kubába mint ez a két turista, meg föl is használjuk a kettőnél több csatornás rendszerekben a sztereóban szerzett tapasztalatokat. de addig is pápá, sztereó!

szh13