Cs. Kádár Péter - XXI. századi diszkónika, 154. Kifelé a zsákutcából

A hangtechnika történetében számos tévedést tanulmányozhatunk. Számomra a legkedvesebb az, ami Giovanni Battista della Porta nevéhez fűződik, s aki a 16. század egyik leghíresebb természettudósa – mellesleg drámaíró is – volt. Fémcsőben akart csapdát állítani a hangnak. Úgy gondolta, hogy ha a csőbe belebeszélünk, és kellő gyorsasággal lezárjuk a cső nyílását, a hang bent marad, és ott és akkor eresztjük ki újra, ahol és amikor kedvünk tartja.

kl02

A fickó lelkes, de eredménytelen kísérleteket folytatott a fémcső kellően gyors lezárására. Viszont ő tökéletesítette a laterna magicát, a diavetítő ősét, úgy, hogy lencsét helyezett a szerkezetbe, növelve a kép élességét.

kl03

A műfejes sztereó kudarca elgondolkodtatta a hangtechnikai szakembereket. Az ugyanis továbbra is világos volt, hogy a szokványos mikrofonozási módszerek nem kielégítőek, az a kérdés azonban nyitva maradt, hogy a további fejlesztések megmaradhatnak-e a kétcsatornás sztereónál, vagy a sztereó csupán ugyanúgy múló emlék lesz-e, mint a fémcsöves hangcsapda? Ma már tudjuk, hogy mind a sztereó, mind a sok csatornát használó, térhangzású rendszerek jól használhatók – feltéve, hogy ott alkalmazzuk őket, ahol érdemes, és nem kívánunk többet tőlük, mint amire képesek. S persze az is valószínű, hogy egyszer majd mindkettőn túllépünk, miként a világítás továbbfejlesztésének iránya sem a gyertyák számának növelése, hanem az izzólámpa volt.

Jürg Jecklin – svájci, tehát nem Dzseklinnek, hanem Jeklinnek kell ejteni a nevét –, a svájci rádió vezető hangmérnöke, később a Bécsi Zenei és Előadóművészeti Egyetem tanára úgy vélte, hogy a műfejből teljesen száműzni kell a fejet a fülkagylóval együtt, de a fej frekvenciafüggő, árnyékoló hatását meg kell tartani.

kl04

Jecklin a találmányát szerényen csak OSS-nek, Optimal Stereo Signal-nak nevezte el. Az OSS lelke a tárcsa. A tárcsát hangelnyelő anyaggal – filccel vagy speciális szivaccsal – vonta be, s a két oldalára egy-egy gömb karakterisztikájú, tehát nyomásmikrofont szerelt. De nem akármilyet, hanem olyat, amiben csak egyetlen membrán van, vagyis a karakterisztika nem váltható, és ez a membrán is kicsi, hogy a felső határfrekvencia minél magasabban legyen, s hogy a mikrofon körül a legkisebb legyen a turbulencia, légörvény.

Az első változatban a tárcsa átmérője 30 cm volt. Ez azért előnyös, mert a vinyl nagylemezek, az LP-k átmérője éppen 30 cm, ami megkönnyíti a tárcsa elkészítését. A két oldal közötti távolság, vagyis a tárcsa szélessége eredetileg 2 cm volt, de akár 8 mm-ig is lemehet. A mikrofonok membránjának közepe egymástól 16,5 cm-re van. Hogy miért éppen ennyi, arra Jecklin sem adott kielégítő választ. Gondolom, egyrészt azért, mert kb. ennyi a két fül közötti távolság, másrészt azért, hogy még véletlenül se legyen vádolható az ORTF elrendezés másolásával, ahol 17 cm a két membrán távolsága. A két mikrofon nem teljesen párhuzamos egymással, kb. 20⁰-os szöget zár be, de ennek elvileg nincs jelentősége, a gömb karakterisztika miatt. Gyakorlatilag persze van, mert a gömbi mikrofonoknak is van főirányuk.

kl05

A Jecklin tárcsa trükkje az, hogy a mély hangok tartományában, 150-200 hertzig, nincs sztereó elválasztás, a hang mindkét mikrofonba ugyanolyan erősséggel jut el, nem ütközik a tárcsába, miként az emberi hallórendszer sem tudja a mély hangok irányát meghatározni. Efölött az elválasztás egyre növekszik, mert a tárcsa akadályt jelent. Az emberi koponya rezonancia frekvenciája 1-1,5 kHz között van, csakúgy, mint a Jecklin tárcsáé. A magas hangok tehát az irányoktól függően erősebben vagy gyengébben jutnak egymáshoz képest a két mikrofonba, és még némi időkésés is van közöttük.

Nem kell a mikrofonokat feltétlenül a tárcsára szerelni, ahogy az a videón is látható:

Az persze nem árt, ha a mikrofonok nagyon jó minőségűek. Az előbbi felvétel sztereó párba válogatott Schoeps MK2-es kapszulájú mikrofonokkal készült, amely készlet a két darab CMC6 fantomtápos előerősítővel együtt aligha úszható meg 2 000 dollárnál olcsóbban.

Jecklin tárcsát boltban is lehet venni jó pénzért, kb. 200 euróért.

https://www.thomann.de/hu/haun_oss_jecklinscheibe.htm

kl06

Lehet persze drágábban is.

https://vintageking.com/josephson-ossdisk

kl07

De nem érdemes ennyit kiadni érte, mert házilag is könnyedén elkészíthető, mint említettem, akár hanglemezből is. Vagy pl. úgy, hogy egy asztalossal készíttetsz fából vagy rétegelt lemezből (nem bútorlapból!) egy 30 cm átmérőjű korongot. Meg még úgy is, hogy vásárolsz egy kerek vágódeszkát. Az egyik oldal vájatát folyékony fa tapasszal kitöltöd, megvárod, amíg megszárad, lesmirglized, annyi.

kl08

kl09

Ezt követően jön a java:

Az eredeti Jecklin-OSS kevert intenzitás és fázis sztereó rendszer. Térleképzése frekvenciafüggően 360°-os. A gömbi mikrofonok miatt kiváló frekvenciamenete van. Sajnos, a tárcsáról történő visszaverődések miatt 8 kHz fölött fésűszűrő hatás lép föl, egyes frekvenciák kioltódnak.

kl10

Gyönyörű a térérzet. A hangforrások jól lokalizálhatók, ha fejhallgatóval hallgatjuk a felvételt. A bázisszélesség viszonylag kicsi. A hangszórós hallgatás lényeges jobb, mint a műfej esetén, de azért ez is maszatol, a sztereó kép kusza. Monokompatibilitásról itt sem beszélhetünk, katasztrofális.

Az eredeti OSS-t később Jecklin módosította. A tárcsa átmérőjét 35 cm-re növelte, a két mikrofon távolsága pedig 36 cm lett. Ezzel a fésűszűrő hatás csökkent, de sem embert nem láttam, aki ezt az elrendezést használta volna, se felvételt nem hallottam még, amelyet így készítettek volna.

És van ám négy mikrofonos OSS is! A két újabb mikrofon hátrafelé néz, vese karakterisztikával. Így több tereminformációt lehet a felvételhez adni, bár kétséges, hogy a sztereó fázisviszonyok mit szólnak ehhez. 

1987-ben dobta piacra a Crown International a SASS (Stereo Ambient Sampling System) elnevezésű elrendezést, amelynek átalakítói határfelületi mikrofonok. Mit tesz Isten, a Crown akkoriban éppen határfelületi mikrofonokat gyártott. Azóta több változata is elkészült ennek az eljárásnak. Bizonyára emlékszel arra, hogy a határfelületi mikrofonok félgömb karakterisztikájúak, és a frekvenciamenetük irányfüggetlen.

kl11

A szerkezeti felépítésből következik, hogy ismét kevert intenzitás és fázis sztereó rendszerről van szó, amely a magasabb hangokat választja csak szét, viszont a fésűszűrő hatás nem rongálja a frekvenciamenetet, mert a habszivacs elnyeli a reflexiókat. Az elszíneződés csekély. Nagyon dögösek a basszusok is.

kl12

kl13

A térérzet gyönyörű, a térleképzés frekvenciafüggően 360⁰-os, a sztereó nyílási szög 250⁰, ami nagyszerű. Ennek következménye, hogy a sztereó bázis nagyon széles. A rendszer függőleges átfogása 180⁰. Ez utóbbi miatt a diffúz térből, s különösen a plafonról elég sok visszaverődést alakít át elektromos jellé, és a környezeti hangok leképzése is megfelelő. Nagyon megnyerő a kiegyenlített frekvenciamenet. A „flat” a szűrő nélküli görbe, a „cut” a bekapcsolt mélyvágás görbéje.

kl14

A SASS ára 1 000 dollár fölött volt, és amilyen reményt keltő volt ez a technológia, úgy tűnt el az egyik pillanatról a másikra. A Crown beolvadt az AKG-ba, az AKG pedig a Harman csoport tagja lett.

Van még néhány tucat két mikrofonos sztereó minimálmikrofonozás, és nem csodálkoznék, ha már eleged lenne belőlük. Csak még egyet bírj ki, léccciléccilécci!

A gömbfelületi vagy szférikus, németül Kugelflächenmikrofont a német/osztrák/svájci közszolgálati rádió- és tv-szervezet, az IRT (Institut für Rundfunktechnik) fejlesztette ki, a Schoeps és Neumann cég közreműködésével. A fejlesztést egy híres professzor, Günter Theile vezette.

kl15

Az eljárás némi visszatérést mutat a műfejhez, de túl is lép rajta. A 20 cm átmérőjű, üreges gömb felszínébe süllyesztették egy-egy nyomásmikrofon membránját, amelyek így a határfelületi mikrofonokhoz hasonlóan viselkednek. Emiatt nincs fésűszűrő hatás, a frekvenciamenet a közvetlen térben és a diffúz térben hasonlóan kiegyenlített.

kl16

A gömbfelületi mikrofon is kevert intenzitás és fázis sztereó rendszer. A teret frekvenciafüggően 360⁰-ban képezi le, de a sztereó nyílási szög csak 90⁰. A hangforrások jól lokalizálhatók, a tér nagyon szép, különösen a tér mélységi tagozódását jól adja vissza. A bázis viszonylag keskeny. Az eljárás nem monokompatibilis. A KFM6 készlet ára 8 ezer dollár körül volt.

Nem maradt más hátra, mint a két mikrofonos sztereó eljárások rövid összefoglalása.

A fázis sztereó eljárásokban a két irányfüggetlen mikrofonból azonos erősségű, de időben eltérő jel jön ki.

kl17

Az intenzitás sztereó mikrofonpár két irányított mikrofonjának kimenetén nincs időbeli eltérés, de a jel nagysága különböző.

kt18

A kevert intenzitás és fázis sztereó eljárások kimeneti jelei időben és amplitúdóban is eltérnek egymástól.

kl19

A frekvenciafüggő kevert intenzitás és fázis sztereó eljárások mikrofonjait valamilyen árnyékoló test választja el egymástól, így a kimenő jel időben késik egymáshoz képest, az erőssége pedig függ a hangmagasságtól, spektrumtól.

kl20

Néhány sztereó mikrofonozási eljárást elhelyeztek egy intenzitás és fázis sztereó skálán, ami azt mutatja meg, hogy a két eljárás közül melyik melyikhez van közelebb.

kl21