Cs.Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 135. A mikrofon öltöztet

Az egyik fülre vagy a mindkét fülre szemüvegszerűen akasztható mikrofonok az ember fülét használják állványként. Ezeknek a mikrofonoknak a legfőbb előnye, hogy hacsak a viselője nem vakargatja állandóan, mint egy pattanást, s ezzel változtatgatja a mikrofon helyzetét, a száj és a mikrofon helyzete egymáshoz képest állandó, függetlenül attól, hogy a beszélő vagy éneklő ember hogyan forgatja a fejét, illetve ugrabugrál-e. 

Pszichésen is kedvező, hogy nem egy hatalmas pisztoly mered az ember pofájába, és hogy az egyes szereplők láthatják egymást. E mikrofonfajta „láthatatlansága”, könnyűsége egyszersmind hátrány is, mert könnyen elfeledkezünk arról, hogy rajtunk van, és előre kitervelt lopási szándék nélkül is magunkkal vihetjük, feltéve, hogy vezeték nélkül használjuk. Ha vezetékes, akkor gyökerestől téphetjük ki a csatlakozójából, mert a mikrofon humánus, és nem a fejünket tépi le.

A fülre akasztható mikrofonok akkor terjedtek el, amikor a számítógépek segítségével beszélgetni is tudtunk egymással, s megszülettek a fejhallgatóval egybeépített headsetek. Noha ezekben a mikrofon nem a fülcimpára csimpaszkodik, hanem a fejhallgatóra van szerelve, és a minősége is általában csapnivaló, már nem kellett szégyellni, ha a szánk elé is lóg valami. Sőt, egy menő gémeren egy csomó más kütyü is van testékszerként, nincs is helye a sok ruhának.

at02

A fülre akasztható mikrofonok szájközelisége indokolná, hogy az elektromos hangnyomás tűrésük magas legyen, hiszen a száj közelében a hangnyomásszint 160-165 dBSPL is lehet. Ennek ellenére napjaink fülre akasztható mikrofonjai meg sem közelítik ezt az értéket. A torlónyomásra (f, b, p, stb. hangok) nagyon érzékenyek, ezért nem a száj elé, hanem a száj mellé kell fordítani a főirányukat, illetve a száj mellé kell helyezni őket.

E mikrofonok gömbi és irányított karakterisztikával is készülnek; a gömbit inkább rádió- és tv-stúdiókban, az irányítottat zajos környezetben és hangosítás során használjuk. Mivel az egyik cél, hogy minél kevésbé vegyük észre őket, gyakran testszínű az öltözékük.

Annak érdekében, hogy a kétfülű változatok minél kényelmesebbek legyenek, a „szemüveg” két szárának távolsága változtatható. Az egyfülűek balos és jobbos kivitelben is készülnek, illetve, a szárra szerelhető akasztó kétféle is lehet.

Egyes gyártók nem fülre akasztható, hanem fejpántos kivitelben készítik ezeket a mikrofonokat.

at03

Általában sokféle tartozék közül választhatunk pl. aszerint, hogy milyen csatlakozót szeretnénk a drót végére, és komplett, vezeték nélküli összeköttetésre használható készleteket is árusítanak. Lássunk hát néhány példát!

Az első legyen egy belépő szintű Audio-Technika cucc, a fejpántos ATM-75, amit az előző fotón is láttál.

at04

A specifikációjából kiderül, hogy elektret mikrofonról van szó.

at05

A frekvenciamenete nem valami baba, de legalább nem fényezi magát a gyártó. Elemről minden további paramétere gyengébb, mint fantomtápról. Az érzékenysége, amit dBV-ben adtak meg, közepes, de ez nem baj, hiszen a mikrofon a hangforrás közelében van. Az 1% THD-hoz tartozó hangnyomásszint tűrés fantomtápról 132 dBSPL, ami a fülpántos vagy fülre akasztható mikrofonok esetében igen jó érték, csakhogy ehhez a kis érzékenység miatt kis kimenő feszültség is tartozik. Sajnos, elemről hajtva ez a paraméter lényegesen gyengébb. A jel-zaj viszony „A” súlyozású szűrővel mérve 58 dB, aminél láttunk már jobbat.

Hangsúlyozom, hogy ennél sokkal ócskább mikrofonok is vannak, ezért indokolt, hogy ennek a típusnak kb. 180 euró az ára.

Hogy tényleg van lejjebb, arra jó példa az Omnitronic cég HS-500 jelű mikrofonja, ami olcsósága okán (kb. 10 ezer forint) szinte minden sarkon kapható.

at06

A laikus számára is feltűnően kancsal leányzó már sejteti, hogy ezt a mikrofont inkább a semmilyen kérdésre sem válaszoló, telefonos ügyfélszolgálatosoknak találták ki, még inkább olyan titkároknak, titkárnőknek, akik zsebadóval fürgékenykednek a roppant fontos ügyeket intézendő. Ez utóbbira utal a semmitmondó specifikáció azon mondata, miszerint a mikrofon a tápot a zsebadóból kapja.

at07

A mikrofonkábel végén mini XLR van, ami ugyanolyan, mint a nagyobb változat, parányítva.

A csúcskategóriájú mikrofonok közé tartozik a DPA cég d:fine családja.

at08

Ez a roppant guszta kép azt próbálja igazolni, hogy a d:fine tagjait úgy tervezték, hogy ellenálljanak az izzadtságnak. Érdekes és igazán hasznos tartozék a sminkpajzs, ami egy kis vörös műanyag sapka a mikrofon kapszulája fölött. Ez megakadályozza, hogy a smink-anyagok, mint például a hajlakk, érintkezzenek a mikrofonnal. Büdösség szűrő természetesen nincs benne.

A d:fine mikrofonok mechanikai-elektromos rezgésátalakítója elektret. A mikrofonok egyfülű és kétfülű szárral is rendelhetők, fekete, bézs és lime (zöld) színben. Van hozzájuk többféle szélvédő szivacs is. A kábel végződése alaphelyzetben microdot dugó, ami igen jó minőségű, de főként nagyfrekvenciás eszközök csatlakoztatására szolgál.

at09

Sebaj, kapható hozzá mindenféle átalakító is, úgy 100 euró környékén. Ami elég sok, persze, a mikronok sem ingyér vannak: a listaár 6-700 euró.

A sok reklámrizsa helyett jöjjenek a specifikációk!

at10

A fekete görbe azt mutatja, amikor a mikrofon 2-3 cm-re van a hangforrástól, vagyis a szájtól, a zöld pedig azt, amikor 30 cm-re.

at11

Az érdekesebb értékeket csak a gömb karakterisztikájú mikrofonoknál jelöltem meg.

at12

Az érzékenység 1V/Pa-ra számolva 6 mV, ami több, mint kétszerese az Audio-Technika egyáltalán nem gyönge mikrofonjánál. A jel-zaj viszony 10 dB-vel jobb, ami háromszoros javulást jelent. Érdekes, hogy az 1% THD-hoz tartozó hangnyomásszint kb. 10 dB-vel kisebb, mint az Audio-Technika mikrofoné, de a kimenő jel a nagyobb érzékenység miatt ezen a szinten nem a harmada, hanem kb. kétharmada annak. Viszont a DPA megadja a mechanikai hangnyomásszint tűrést, ami kb. olyan nagy vagyis 144 dBSPL, amit ebben a műfajban még nem szárnyaltak túl. Jó volna tudni, hogy az Audio-Technika esetében mekkora ez az érték.

Végül egy érdekes családot mutatok be, a Countryman Associates cég (CAI) E6 sorozatát. Valószínűleg soha nem hallottad e vállalat nevét, ám az USA-ban a Shure is forgalmazza ezeket a cuccokat, mintha az ő terméke lenne.

at13

A CAI mikrofonjai barna, bézs, kakaó és fekete színben vásárolhatók meg.

at14

Az érzékenységük és az iránykarakterisztikájuk is különböző.

at15

Az irányított kapszulájú W7 típusnak az 1% THD-hoz tartozó hangnyomásszint tűrése nagyon magas, „A” súlyozású szűrővel mérve 145 dBSPL. Valószínű, hogy a mechanikai hangnyomásszint tűrése megközelíti a 160 dBSPL-t is. Igen ám, de az érzékenysége meg hangyányi, a saját zaja ráadásul hatalmas. Akkor mire jó ez, hol használható? Ott, ahol a környezeti zaj magas, de a hasznos hang szintje is nagy, pl. üvöltő diszkósok, erős hangú énekesek szerethetik.

A gömb karakterisztikájú mikrofonokra kis kupakok tehetők. A baloldali kupak nem módosítja a frekvenciamenetet, a középső 4dB-t emel 15 kHz fölött, a jobb szélső pedig 8 dB-t.

at16

Az irányított mikrofonokra tehető kupakokkal pedig a vese (jobboldali) és a hipervese (baloldali) karakterisztika választható ki.

at17


A kupak egyszersmind a verítéktől is védi a mikrofont.
A CAI mikrofonjait 3-400 euróért mérik.