Cs. Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 138. Szél hozott, szél visz el

Nemcsak a karácsonyfát kéne védeni a cicáktól, hanem a mikrofonokat is, bár ez utóbbiakat az emberektől is védeni kéne. A mikrofont tartó állvány stabilitását a rászerelt gém is rontja, de tudjuk még fokozni a helyzetet.


A gém végére ugyanis rákényszeríthetünk olyan sínt, amelyre több mikrofon is szerelhető. Márpedig minden egyes mikrofonnak súlya van, ami lefelé döntené az állványt.

sl02

A mikrofont az állványra, a gémre vagy a sínre csavart kengyel tartja. Az egyszerűbb kengyelekbe csak becsúsztatjuk a mikrofont, a káros rezgéseket csupán a kengyel belsejét borító hangszigetelő réteg csillapítja.

sl03

A bonyolultabb, profibb kengyelekben gumis-rugós függesztő szerkezet tartja a helyén a mikrofont, egyszersmind hatásosan csillapítja a mikrofont érő, káros rezgéseket. Lebegő kengyeleknek is hívjuk őket.

sl04

Természetesen a kengyelt is a megfelelő irányba kell állítani a függőleges síkban, majd – ha van neki – a rögzítőt tekerve, stabilizálni.

De hogyan csavarjuk a kengyelt az állványra, a gémre vagy a sínre? Mi sem egyszerűbb ennél, hiszen a kengyel a mama, a többiek menetes része a papa. Csakhogy az élet kegyetlen, ugyanis a mama általában sokkal tágabb, mint amilyen vékony a papa, és – csakúgy, mint a szexben – ebből nem sül ki semmi jó. Hogy a szerelmeskedés esetében erre milyen megoldások léteznek, arra bármelyik erotikus kelléküzletben vagy „gyógyintézetben” bőséges kihagyhatatlan ajánlatot találsz.

sl05

A mikrofonokat illetően a helyzet sokkal barátságosabb: A szűkítővel a mama 5/8’’ (1,6 cm) átmérőjű lyukát csökkentjük 3/8’’-ra, vagyis alig 1 cm átmérőjűre.

sl06

Egy-egy ilyen szűkítő alig néhány száz forintba kerül, de mert kicsi, és mert mindig az utolsó pillanatban derül ki, hogy valahol elveszett, az egyik leggyakrabban lopott hangtechnikai eszköz.

A lopást tekintve komoly versenytársa a szintén filléres kábelrögzítő.

sl07

Miként az elnevezése is mutatja, a kábelrögzítővel – néha több darabbal is – „szögezzük” a kábelt az állványhoz. Egyrészt azért, hogy szép kábelvezetést kapjunk, másrészt azért, hogy a kábel ne feszítse, ne rántsa meg a mikrofont.

sl08

A mikrofonállványt kottatartóval is föl lehet ékesíteni.

sl09

A kottatartó általában lyukacsos, hogy minél kevesebb akadályt jelentsen a hanghullámoknak, s főként, hogy könnyű legyen. S az milyen menő, ha mobilteló- vagy táblagép tartó is díszíti az állványt!

sl10

Ha szükség van rá – de sajnos, gyakran akkor is, ha nincs – az állványhoz rögzítik a köpködés szűrőt.

sl11

A köpködés szűrő (popfilter) lényege két, egymástól kis távolságban elhelyezett, akusztikailag majdnem mindentáteresztő anyag. A szűrőt és az állványt összekötő nyak akusztikailag szigeteli a szűrőt, hogy az állványt érő rezgéseket ne vigye át a szűrőre. A köpködés szűrő feladata, hogy torló hangok és a pattogó hangok (pl. t, d, b, p, f kellemetlen hatását csökkentse. Ezt úgy éri el, hogy az ezen hangok keltette hullámok amplitúdója a két anyagban erősen csillapodik.

Na, ez az, amikor az embert hülyének nézik; remélem, te nem dőltél be! Hiszen, ha az anyag vékony, akkor alig csillapít, ha meg vastag, akkor a frekvenciamenet romlik el. És akkor még nem is említettem a köpködés szűrő keretének hatását, ami körül ugyanúgy örvények keletkeznek, mint a mikrofon háza körül. Persze, ha a köpködés szűrő vékony anyagból készül, alig befolyásolja az énekes hangjának spektrumát.

sl12

Akkor mégis, mire jó ez a cucc? Nagyon egyszerű. Minél messzebb van a köpködés szűrő a mikrofontól, annál kevésbé tudja az énekes bekapni a mikrofont. A köpködés szűrő tehát távtartó. Viszont ha az énekes távol van a mikrofontól, a torló és pattogó hangok keltette nyomás eleve csökken, és még ha az énekes rá is tapad a szűrőre, a nyálát, a köpését mindenképpen felfogja a szövet, nem a mikrofont korrodálják a nyálban levő sók.

 sl13

Na jó, ekkorát azért nem szoktunk köpni. Köpködés szűrőre nem érdemes sok pénzt kidobni. Kevés cuccra mondom, hogy otthon is elkészítheted, de ezt nyugodtan, pl. nem túl büdösre edzett, használt nejlonharisnyából – esetleg harisnyanadrágból. Megsúgom, hogy a boltban kapható változatok is többnyire ezt az anyagot használják; olykor pedig műselymet. Persze lehet, hogy az első példány pöppet ronda lesz.

sl14

A köpködés szűrőnél hatékonyabb eszköz a mikrofonra húzható szélvédő, szaknyelven a koton. Abban az értelemben biztosan hatékonyabb, hogy erőteljesen vágja a magas hangokat, rontja a beszéd érthetőségét, ezért csakis olyankor érdemes használni, ha fúj a szél. A legjobb koton, ha nincs koton. Gyakran hiába használunk kotont, mert pl. egymástól távol levő mikrofonokkal sztereó vagy térhangzású felvételt szinte lehetetlen szélben rögzíteni: a felvételt hallgatva, a szélzaj vándorolni fog.

A szél hatását szélcsatornában vizsgálják.

sl15

Egy méréssorozatból kiderült, hogy az irányított, sebességmikrofonokban nagyobb szinten, de meredekebben csillapodó frekvenciatartományban kelt zavart a szél, mint a gömbi nyomásmikrofonokban.

sl16

Mindkét mikrofonra jellemző, hogy főleg 100 Hz alatt veszélyes a szél. Ráadásul a mikrofon (és a szélvédő) alakja sem közömbös, a mikrofon körül kialakuló örvények miatt.

Mivel a dinamikus mikrofonok többnyire vágnak 50 Hz alatt, és az érzékenységük is kisebb, mint a kondenzátor mikrofonoké, szeles időben gyakran jobban használhatók, mint a kondenzátor mikrofonok.

A szél hatására a harmonikus torzítás ugrásszerűen megnő a nagyon kis rezgésszámú, infrahang tartományban, ami aztán további nemlineáris torzítást okoz a hallható hangok világában is. Különösen nagy a torzítás akkor, ha a mikrofon erősítőjének kicsi a vezérlési tartaléka, vagyis a szél hatására a jel beüti a fejét.

sl17

A fentiekből kiderül, hogy akármilyen anyagból, közönséges szivacsból nem lehet jó szélvédőt bütykölni. Az akusztikusan megfelelő módon csillapító anyag ugyanis nagy nyomásokra erőteljesebben reagál, mint amikor alig változik a külső légnyomás. S emiatt köpködés szűrőként is funkcionál, hiszen a torló és pattogó hangok nagy nyomást idéznek elő. Ha nő a hangnyomás, sajnos erőteljesebb a magas vágás is. De azért alaphelyzetben is jócskán belerondít a magasakba.

sl18

Kotont már csak amiatt sem húzunk mindig a mikrofonra, mert sok esetben – a popmikrofonokban mindig – van belső szélvédő szivacs is. A hangtechnikai kotonokat többféle színben gyártják, de (még) nem ízesítik őket.

sl19

A színes koton előnye, hogy a mikrofon jelölésére is alkalmas. Megbeszélheted pl. az énekessel, hogy a piros koton elé álljon. S akkor eggyel kevesebb a hibalehetőség, mert biztos, hogy nem a piroshoz fog állni.

A szélvédők egy egészen különleges változatát használják a külső helyszíneken gyakran forgató filmes vagy tévés stábok. A blimp vagy Zeppelin névre hallgató cucc külsőleg a léghajóra hasonlít.

sl20

Nagy, üreges szélvédőről, szélfogóról van szó, amelynek szélzaj csillapítása 20-25 dB is lehet.

sl21

A külső kosár általában akusztikusan átlátszó műanyagból van, belül viszont többrétegű akusztikusan csillapító szivacson kell átszenvednie magát a szélnek. Ha a mikrofon túl hosszú, egyes típusok közdarabbal bővíthetők, így a puskamikrofon akár 60 cm-es is lehet, csak bírd tartani a pecaboton.

sl22

A szél elleni védelem fokozható is, ha a Zeppelinre (esetleg a szélvédő szivacsra) bundát, szőrös védőt húzunk: Ez a „döglött macska” elnevezésű cucc. Jelzem, van más neve is, de most szemérmes vagyok.

sl23

A döglött macskával további 10 dB-nyi szélzaj csillapítás érhető el, a szőrzet általában vízálló anyagból készül.

Minél nagyobb a Zeppelin, illetve a ráhúzott döglött macska mérete, annál nagyobb a csillapítása, de annál nehezebb mozogni vele, és annál nagyobb a veszélye, hogy belelóg a képbe vagy árnyékot vet.

Jó drágán teljes szett is vásárolható. Az alábbi fotón látható készlet kb. 1 600 dollár.

sl24

Van benne Rode gyártmányú Zeppelin és döglött macska, Sennheiser MKH 416 nagyfrekvenciás kondenzátor puskamikrofon; Sennheiser szélvédő szivacs és egyszerű mikrofonkengyel; spirális mikrofonkábel; valamit egy érdekes pecabot, a K-TEK cég grafitból készült, változtatható hosszúságú rúdja – 74 cm - 264 cm –, aminek a tömege mindössze 60 dkg. A pecabotban belül megy a kábel. A külön mikrofonkengyelt nem egészen értem, hiszen a Zeppelin belsejében is van, ráadásul rugalmas, felfüggesztéses kengyel. Talán azért adták hozzá, hogy a mikrofon Zeppelin nélkül is használható legyen.