Cs. Kádár Péter - XXI. századi diszkónika, 187. Dob pereg

Ha azt a szót hallod, hogy dobolás, legtöbbször először a dob pergése jut az eszedbe. Hiszen az iskolai vagy nemzeti ünnepségeken, katonai díszszemléken ez a legfeltűnőbb.

A pergődob henger alakú dob, melynek a tetejére és az aljára ritkábban állati bőrből, napjainkban inkább műanyagból készült membránt, dobbőrt feszítenek. A cucc jellegzetes hangját az aljára rögzített, csavart fémszálakból készült sodrony adja. A felső bőr megütésekor a dobtestben a levegő nyomása hirtelen megemelkedik, ettől a sodrony az alsó bőr mentén rezegni kezd. Ekkor egy rövid egyedi csattanó-rezgő hang keletkezik. Ha ezt el kívánjuk kerülni, a sodrony a húrváltóval leengedhető.

dpg02

Az alacsony, vékony pergőknek magasabb csattanó hangjuk van. A szélesebb pergők hangja mélyebb, nehezebb. A pergődob leggyakrabban 14"×5"-ös (36x12,7 cm) vagy 14"×6,5"-es (36x16,5 cm) méretű, de egészen 3"-tól (7,6 cm) 8" (20,3 cm) mélységig gyártják, az átmérő általában 10" (25,4 cm) és 14" (36 cm) közé esik.

dpg03

A hangzásvilág színesítése érdekében effektpergőt (piccolo pergőt) is használnak.

A pergődob teste lehet fém: alumínium, acél, réz, bronz, s léteznek öntött testű pergődobok is. A fa pergők juhar, nyír vagy trópusi fafajtákból készülnek. Ez utóbbiak esetében a gyártási eljárások közül a legelterjedtebb a rétegelt módszer, ekkor általában 6-10 vékony falemezt ragasztanak össze hézagmentesen. A vékonyabbak melegebb, hosszabb lecsengésű, a vastagabb dobtestek erősebb, gyorsabb hangot adnak. Ritkábban egyrétegű dobtestek, s ezek között is megkülönböztetjük az egy falemezből hajlított, a tégla és a donga felépítésű, továbbá a rönkből kivájt pergődobokat.

dpg04

A következő videó magyarázó szövegében van egy kis hiba. A szellőző lyuk nem erősíti föl a dob hangját, hanem a belső nyomást egyenlíti ki. Ezért hangosabb a dob, mintha a lyuk nem lenne.

Ha dobverővel szólaltatja meg a muzsikus a pergődobot, akkor megütheti a dobbőrt, a kávát vagy mindkettőt. Ez utóbbit hívják angolul rimshotnak. A kávás ütés a dobtest erős és hirtelen rezgése miatt sokkal erőteljesebb és átütőbb. Természetesen seprűzni is lehet. Az sem mindegy, hogy milyen a dobverő.

A pergődob mikrofonozására mindenkinek van néhány ötlete, szerencsére, ezeket a cucc jól viseli. A kép baloldalán a leggyakoribb, felülről egyetlen mikrofonnal történő esetet láthatod, a jobb oldalán pedig a két mikrofonos, szendvics változatot.

dpg05

Egyetlen, irányított mikrofon esetén az a szerencsésebb, ha a dobos nem tudja szétverni a mikrofont, és a kávázásból is kapunk picit.

dpg06

A felső bőr rezgéseit ragasztószalaggal csillapíthatjuk is.

dpg07

A következő képen ugyanaz a mikrofon függőlegesen eltérő távolságban van a felső bőrtől.

dpg08

A távolságok 2,54 cm (1’’) és annak többszörösei. Figyeld meg – természetesen jó hangrendszeren – a különbségeket!




Most a kávától mért távolságok változnak, a dob belseje felé. Az 1. mikrofonnál ez a távolság 0, aztán 2,54 cm-ként (1’’) növekszik. 

dpg09

Figyeld meg ebben az esetben is az eltéréseket!




A szendvics elrendezés következik. A hullámforma időképen a kék sáv a felső, a rózsaszín az alsó, a sodrony felőli mikrofon jelét mutatja. Egyből kiderül, hogy a két jel ellenfázisban van, ami nem is meglepő.

dpg10

Amikor a zenész megüti a felső bőrt, akkor a felső mikrofonhoz képest a bőr távolabb kerül, a levegőt meglöki a dobban. Ez a nyomás az alsó bőrt is meglódítja, s az alsó bőr a sodrony felőli mikrofonhoz közelebb kerül.

Sorrendben szólaljon meg először a felső mikrofon jele!

Most az alsóé!

Ez pedig a kettő együtt úgy, hogy az alsó szintje 5 dB-vel kisebb.

Ebben az esetben – és a szendvics változatnál mindig – az egyik mikrofon fázisát meg kellett fordítani, különben a két jel kivonódott volna egymásból az ellenfázis miatt.

A kép alatti linkre kattintva megnézhető első videó is arról szól, hogy pergődobot rengeteg módon mikrofonozhatunk, és egyik sem nevezhető etalonnak. A mikrofonozás akkor helyes, ha azt a hangzást kapjuk, amit szeretnénk. A legfontosabb szempont, hogy a lehető legjobban különüljön el a pergődob hangja a többi hangforrástól, ennek érdekében, ha kell, többször is helyezzük át a mikrofont! Ugyancsak lényeges, hogy a mikrofon ne legyen a dobos útjában. Nem túl kifizetődő, ha a dobos párszor rákoppint a mikrofon kapszulájára. A pergődob mikrofonja rendkívül nagy hangnyomásnak van kitéve, ezért kell jó minőségű, nagy hangnyomásszint tűrésű mikrofont használnod.

Ha több ütőhangszer is van egy csoportban, tedd a mikrofont a tam és a lábcin közé! A mikrofonkapszula kb. 2 ujjnyi magasságra legyen a pergő szélétől, úgy, hogy a pergő közepe felé nézzen! Ha szükséges, akkor told beljebb a mikrofont a pergő közepe felé! Próbáld ki, hogy a mikrofont meredekebb szögből irányítod a pergőre! A magassága kb. 4 ujjnyira legyen a pergő szélétől számítva. Ha a magas tartományban túl sok, túl hosszú a pergődob zengése, akkor helyezz valamilyen csillapítót a dobra, ami lehet tompító gyűrű vagy egy pénztárca is.

 

dpg11

https://vimeo.com/338439435

Ha az újabb kép alatti videóra kattintasz, akkor azt láthatod, hogy a pergődobot oldalról mikrofonozzák. Ez akkor előnyös, ha a dobos püföli a hangszert, mint állat, vagy a felső bőrnek nem olyan a hangja, amilyennek hallani szeretnéd. Rakd a mikrofon kb. 10-15 cm távolságra a dob oldalától! Ha többet akarsz adni a felső bőr hangjából, akkor mozgasd a mikrofont felfelé! Ha viszont a sodrony hangjából kéne több, akkor a mikrofon a dob aljához legyen kicsit közelebb!

Győződj meg arról, hogy az ütésekkor nem hallasz léglökéseket! Ha mégis puffangat a hang, akkor vidd távolabb a mikrofont pár centivel! A mikrofonkapszula kb. 2 ujjnyi magasságra legyen a pergődob szélétől, úgy, hogy a dob közepe felé nézzen! Ha szükséges, told beljebb a mikrofont a pergődob közepe felé! Próbáld ki azt is, hogy a mikrofont meredekebb szögből irányítod a dobra! A magassága kb. 4 ujjnyira legyen a pergő szélétől számítva!

dpg12

https://vimeo.com/338441260

A még újabb kép alatti linkre kattintva látható videó a szendvicset mutatja be. Ha lábdob is van, az alsó mikrofon vese vagy hipervese karakterisztikájú legyen, hogy a lehető legkevesebbet rögzítsen a lábdobból! Tedd az alsó mikrofont kb. 15 cm-re az alsó bőrtől! A két jelből kikevert hangban érezhető a fázisfordítás hiánya, ha feltűnően kevés a mély tartomány. Viszont az alsó mikrofon jelét érdemes 100 Hz alatt vágni, így még kevésbé fog beleugatni a lábdob.

dpg13

https://vimeo.com/338442537

Az Audio-Technikának a pergődob mikrofonozására is vannak ötletei.

Természetesen a pergő mikrofonozására sem csak egyetlen típusú mikrofon alkalmas. Ahány mikrofon, annyiféle módon tesz a pergő hangjához valamit, vagy vesz el belőle. Általában el is vesz, meg hozzá is rak. Két olyan videó következik, amelyekben mikrofonokat hasonlítanak össze. Az elsőben csak néhány mikrofon szerepel.

A másodikban már sokkal több, de olvastam én olyan tesztet is, amelyben 100 mikrofont próbáltak értékelni. Hiszi a piszi.