Cs. Kádár Péter - XXI. századi diszkónika, 189. A kezek játéka

Az emberi kéz a természet egyik legbámulatosabb alkotása. Nélkülözhetetlen kelléke volt annak a törzsfejlődési folyamatnak, amelynek a végén megjelentünk mi, emberek. Kezeinkben található testünk összes csontjainak több mint a negyede. Noha kevesebb, mint egy százalékát teszi ki testünknek, mégis agyunk mozgásért felelős részének negyede foglalkozik a mozgatásával. A legtöbb agyi erőforrást ebből az ujjaink mozgatása igényli.

 

A membranofon dobok legnépesebb családja a kézzel megszólaltatható doboké.

Ezek közé tartozik a cuica, a konga, a bongo, a timbales, a darabukka, a tablá, a dzsembé, a taiko, a surdo, a doholla, a sámándob vagy a már említett csörgődob.

A rockzenében és a jazzben a kézzel megszólaltatható doboknak csak egy része talált otthonra, a világzenében viszont se szeri, se száma az ilyen cuccoknak. A talán legnépszerűbb kézzel megszólaltatható dob a konga.

akj02

A konga teste gumifából, tölgyfából, kőrisből, mahagóniból, duriánból (e fafajta a termésének bűzéről híres) és üvegszálból készülhet. Membrán csak a hangszer tetején van, amit borjú, öszvér, vízibivaly, marha bőréből gyártanak, vagy valamilyen műanyagból. A képen vízibivalyok pózolnak.

akj03

A konga magassága 70-80 cm szokott lenni, a bőr átmérője pedig a családtagokról függ:

akj04

A bőrt csavarok feszítik, a hangolás úgy történik, hogy a csavarokat az óramutató járásának megfelelően – tehát nem átlósan – húzzák meg. Ülő helyzetben a játékos a kongát két lábával fogja körül, és enyhén kifelé dönti, álló játéknál állványra helyezhető.

akj05

A konga kubai hangszer, része a rumbának – ami eredetileg nem egy tánc neve volt. A “rumbázni” azt jelentette: partit rendezni, bulizni. 1886-ban Kubában eltörölték a rabszolgaságot, ez akkor negyedmillió embert érintett. Ennek gazdasági hatásai is voltak, hiszen ezek az emberek nem maradhattak vidéken. A városokba, pontosabban a peremvárosokba mentek, a nyomornegyedekbe. Az első hangszereket rossz bútorokból, elhullott szekrényekből, fiókokból készítették. A rumba összehozta az Afrikából rabszolgaként idehurcolt törzseket és leszármazottaikat, a szegény fehér munkásokat, munkanélkülieket, lecsúszottakat. A 19. század végén Kuba keleti régiójában az utcai karneváli zenekarok dobjait már kongának nevezték, noha ez még nem a mai hangszer volt.

akj06

A 20. század első harmadában a vasút és a cukorgyártás következtében a konga egész Kubába eljutott. 1939-ben a híres tánczenekarban, az Arcano y Sus Maravilla-ban már folyamatosan szerepelt egy kongás. Ezt azonnal követni kezdte a többi zenekar is.

A konga a múlt század ‘40-es éveire kinőtte Kubát. Az 1947-ben készült felvételen Chano Pozo kongás és Kenny Clarke dobos egymást kiegészítő játéka a Manteca c. Gillespie kompozícióban hallható.

Találkozott hát az USA-beli és az afrokubai-jazz. A következő – és egyben utolsó igazi nagy – fejlődéstörténeti állomás, a mai, kulcsos hangolású konga volt. A Los Munequitos de Matanzas muzsikusai 1954-ben már az új hangolókulcsos rendszerű kongákon játszottak.

Az Amerikai Egyesült Államok 1959-ben, az USA-maffiát elűző forradalom után, a mai napig tartó embargót vezetett be Kuba ellen.

akj07

Az USA nagy cégei (a Gon Bops, az LP, a Meinl Percussion, a Toca, a Tycoon, a Remo) a mai napig is folyamatosan fejlesztik hangszert, de a történelem fintora, hogy ezek a hangszerek nem értékesíthetők Kubában az embargó miatt. A Remo pl. gyártott olyan hangszert is, ami felül konga, alul lábdob.

akj08

Érdekes hangszer a kompakt konga vagy utazó konga is, ami könnyű, test nélküli cucc.

akj09

A következő három videóban a konga gyártását nézheted meg.

Ez az ábra azt mutatja, hogy a játékmódtól is függ a konga hangszínképe.

akj10

A konga mikrofonozása viszonylag egyszerű. A mikrofonoknak a bőr felé kell nézniük, persze, nem mindegy, hogy inkább a közepe vagy a széle felé-e. A legjobb hangzást kísérletezéssel lehet megállapítani.

akj11

Az alábbi felvétel szalagmikrofonokkal készült.

A következő, és egyre gyakrabban előforduló hangszer a bongó. Feltehetően Kuba keleti részéből származik. A kongához hasonlóan, az egymembrános dobok családjába tartozik. Két összekapcsolt kisméretű, jól hangolható hangszerből áll. A kisebb, magasabb hangolású a macho (férfi), vagy primo, a nagyobb, mélyebb hangolású a hembra (nő), vagy segundo.

akj12

A játékos általában a térde között tartja.

akj13

A kubai bongó kávája kissé hordó alakú, lefelé keskenyedő keményfa dongákból van összeenyvezve, amiket alul fémabroncs fog össze. Membránját korábban szögekkel erősítették a kávához. Újabban a káva belsejében lévő, csavarral szabályozható feszítőgyűrű segítségével állítják be a membrán feszességét.

Az európai bongó kávája henger alakú. A bőrt a többi európai dobokhoz hasonlóan külső abroncsok és csavarok segítségével rögzítik, illetve hangolják. Az összekapcsolt dobok magassága azonos, átmérőjük azonban különböző. A kisebb kb. 17 cm magas, és átmérője is ekkora, a nagyobb átmérője körülbelül 21 cm.

A bongó teste gumifából, fehér kőrisből, többrétegű furnérból, durian fából, tölgyből, dióból, mahagóniból, cédrusból, cseresznyéből, Koa fából, mango fából, üvegszálakból, akrilból, kevlárból készülhet, a membrán pedig bivalybőrből, borjúbőrből, bölénybőrből, tehénbőrből, szintetikus anyagból. A kézzel megszólaltatott hangszeren az ujj-tenyér játék igen differenciált hangzások létrehozását teszi lehetővé. A 20. század ’40-es, ‘50-es éveiben az amerikai irodalmi ellenkultúrának köszönhetően nagyon népszerű hangszer lett, a bongókat kíséretként használták énekesek és költők.

Bongóból is létezik kompakt változat.

A bongó mikrofonozása hasonlít a kongáéhoz, de akár egyetlen mikrofon is elegendő hozzá.

akj14

A bongó a konga kiegészítő hangszere is lehet. A kép alatti linkre kattintva fölbukkanó videó azt meséli el, hogy rendesen bel kell hangolni a hangszert, és a terem akusztikája is lényeges szempont. Dinamikus mikrofont is szoktak használni, de a kismembrános kondenzátor mikrofonoknak gyorsabb a reakcióidejük, jobb a tranziens átvitelük. Ha két mikrofont használsz, mindkettőt kb. 30-40 cm-re rakd a hangszer közepéhez képest! Ha csak egyetlen mikrofonod van, akkor a két dobtest közé irányítsd a mikrofont, de úgy, hogy a főirány kissé a magasabbra hangolt felé nézzen! Kipróbálhatod dinamikus mikrofonnal és gömbkarakterisztikájú nagymembrános kondenzátor mikrofonnal is.

akj15

https://vimeo.com/343506451

A dzsembé valószínűleg 400-800 éves. Az egykori Mali Birodalomban élő mande vagy mandinko emberek tradicionális ütőhangszere volt. A szájhagyomány szerint a köles és a kukorica morzsolására vagy a vasérc beolvasztására használták a dob testét. Később bőrt kötöztek a testre, és átadták dobkészítő tudásukat a birodalom más népeinek is, ezért a dzsembét egész Nyugat-Afrikában megtalálhatjuk.

akj16

Többféle fafajta is alkalmas a dobtest elkészítésére, Figyelembe kell venni a fa korát, a szellemével pedig meg kell beszélni, alkalmas e arra, hogy a belőle készült dobon keresztül a szellemek hangja és ereje megjelenjen. A régi időkben még az sem volt mindegy, hogy esős évszak volt-e, vagy száraz, s mikor a fát kivágták, kora reggel volt-e, vagy az este közeledett.

akj17

Azt mondják, három szellem van a dzsembében: A fa szelleme, amelyből a dobot faragták, az állat szelleme, amelynek bőre az ütőfelületet adja, valamint a dobkészítő mesteré, akinek szakmai tudása nélkül dob nem készülhet Afrikában.

Jellegzetes hangzását elsősorban lentről fölfelé szűkülő, majd hirtelen kiöblösödő serleg alakú, sűrűn faragott, hengeres formájának köszönheti. A testet ideális esetben egyetlen fából kézzel faragják ki.

akj18

A dobtest tetejére általában erős kecske- vagy borjúbőrt feszítenek, (régebben zebra-, vagy antilopbőrt is) ez is hozzájárul a különleges „dzsembé” hangzáshoz. Olykor kiegészítője a bőr mellé betűzött fém csörgő, amely a dob megütésekor magas hanggal színesíti a hangképet.

Ha azt mondom, hogy Bob Marley, tán jobban élvezed.

A következő felvételen nemcsak dzsembén játszanak, de nem hagyhattam ki.

Ahogy ezt a dzsembé zenekart sem:

Az örömködés után mikrofonozzunk megint egy kicsit! A klipben felülről kondenzátor mikrofont alkalmaznak a jó tranziens átvitel érdekében, a dögösséget pedig alulról erősítik meg lábdobhoz használt dinamikus mikrofonnal.

A latin-amerikai muzsikát sem csupán kézzel megszólaltatott membranofon hangszereken játsszák Az Audio-Technika videójában szereplő mikrofonokat már ismered, a cég ezekkel mutatja be az általa ajánlott mikrofonozási technikát.

Ha most ismerkedsz ezzel a zenei világgal, a figyelmedbe ajánlom Wim Wenders rendező Buena Vista Social Club című remekművét. Ebből a dokumentumszerű filmből nemcsak egy idős zenészekből verbuvált zenekart ismerhetsz meg – Kubában az emberek nagyon sokáig élnek, a születéskor várható élettartam a rendkívül jó orvosi ellátásnak köszönhetően nemcsak a környező országokénál, hanem az USA-nál is hosszabb –, hanem azt is, hogy a szegénység ellenére és a szinte mindenre kiterjedő embargó ellenére is miért tartanak ki még mindig a függetlenség mellett. A film véletlenül az ncore-ról is letölthető.

S most ugorj át velem Indiába!

A tablá és más indiai hangszerek a múlt század közepén váltak népszerűvé a rockzenében. A tablá is kettős dob, amelynek magasabb hangolású dobja oktávval, kvinttel, vagy kvarttal szól a mély dob felett.

akj19

A hangoláshoz feszítő hengereket használnak, a fotón sárga színűek ezek. A tablá legfurcsább része a szeme, ilyet az európai dobokon aligha látsz.

akj20

A membrán sem akármi: rétegzett, vagyis legbelül bivalybőr gyűrű, középen juhbőr gyűrű, legfelül borjúbőr gyűrű a magasabb hangú daja membránja. A mély hangú bhaja membránjának belseje juhbőr, a külső gyűrű bivalybőr. A szem, ami valójában hangoló terhelés, túlfőzött rizzsel kevert mangánpor és tamariszkuszlé; vagy vas-oxid, faszén, keményítő és nyersgumi. A képen a tamariszkuszt láthatod.

akj21

A szemet nem a középpontba, nem centrikusan, hanem excentrikusan helyezik fel, ugyanis az excentrikus terhelés mélyebb hangot eredményez. A terhelés felrakása finom, aprólékos munka. A gramm törtrészének megfelelő tömegekben kenik fel az egyes rétegeket, közben figyelik a hang javulását. Egy megfigyelés szerint csak a 105. réteg felhordásával estek az első néhány felhangok az alaphangtól oktáv, tehát kétszeres és két oktáv, vagyis négyszeres rezgésszámúra. Ez a különlegesen összetett membránszerkezet deformálja az ideális membránnál megismert rezgési módusokat. A hang szempontjából fontos legalsó rezgések közül 9 módust úgy módosít, hogy azok csupán öt különböző frekvenciaértéket mutató, megközelítőleg szabályos zenei szerkezetű, 1:2:3:4:5 frekvenciaarányú hangot hoznak létre. A tabla membránjának rezgésképeit mutatja az ábra.

akj22

A tablánál is függ a hangmagasság attól, hogyan játszik rajta a muzsikus. A bhaja esetében a játékos az excentrikus terhelés miatt a szabálytalanabb felhangrendszert szabályosabbá teheti, a hang zeneiségét fokozhatja, ha a terheléssel átellenben megütéskor a tenyerével gyengéden megnyomja a membránt, miközben ujjaival a terhelésre üt, s ezzel szimmetrizálja a rendszert. A régmúltban a terheléses hangolási eljárás nem csupán akusztikai céllal történt, ugyanis a szertartások előtt a játékossal együtt a hangszert is "megvendégelték", azaz a hangszer membránját bedörzsölték túlfőzött, ragacsossá vált rizzsel.

A tablá mikrofonozása során fölvetődő gondokról szól a következő videó. Öt mikrofont mutat be a készítője, mindegyiknek az előnyeit és hátrányait attól függően, hogy hangosításról vagy felvételről van-e szó. Annyira szemléletes a mozi, hogy nem kell hozzá különösebb angol nyelvtudás, egyébként van hozzá angol felirat is.

Nem valószínű, hogy kongát, bongót dzsembét vagy tablát fogsz otthon gyártani, viszont ha mégis szeretnél egy kézzel megszólaltatható dobot készíteni, akkor Papp Jánosnak, a Zeneakadémia tanárának, hangszerakusztikusnak a leírása alapján készíthetsz egy darabukkát. Ez a hangszer egyébként alul nyitott, homokóra alakú, Észak-Afrikából származó dob. Eleinte főleg a hastáncok kíséretére használták, de egyre népszerűbb a jazz, a fúziós zene és drum and bass területén is.

A dobtest anyaga fa, fém, kerámia vagy műanyag. Méretét általában a káva méretével adják meg. A legelterjedtebb a 10’’-os (25,4 cm-es), de gyártják feleekkora és 12’’ (30,5 cm) átmérővel is. A bőr tradicionálisan kecskétől vagy haltól származik, de ma már az összes sorozatgyártású profi dobon szintetikus bőrt használnak.

akj23

A fémtestű dobokhoz rendszerint imbuszkulccsal hangolható, cserélhető szintetikus bőr való. Műanyagból léteznek hangolható és fixbőrös (ragasztott) változatok is, a fa- és kerámiatestre viszont ragasztott vagy kötéllel rögzített, valódi vagy szintetikus bőrt szerelnek. A kerámiatestű, ragasztott állatbőrös hangszereket melegítéssel hangolják.

A darabukka hangzása két alaphangra vezethető vissza: A "dum" hangot a bőr közepét 1-3 ujjal megütve lehet előidézni, ez a darabukka basszusa, ami a dobtól függően lehet rövid és magas, vagy telt és hosszan tartó. A "tek" éles, rövid hang, a dob peremét kell hozzá megütni.

S akkor lássuk csak, hogyan tudod házilag elkészíteni!

„Kell hozzá egy használaton kívüli nagyobb méretű váza, aminek kellő körültekintéssel (családi közvélemény-kutatás stb.) kiütöttük a fenekét; marhahólyag, erősebb zsineg, két bőrgyűrű, abroncsszerűség, amihez a feszítő zsineget rögzítjük és egy nagyobb varrótű. Ha nincs bőrgyűrűnk, vastagabb zsinór is megfelel a célnak. A marhahólyagot (például a pesti vásárcsarnok alagsorában kapható szárított állapotban) vízben áztatjuk. Először a gyűrűket erősítjük fel a vázára, de nem túl szorosan, hogy a zsineg rákötözhető legyen. Ezután a nedves bőrt feszítjük rá a váza aljára (ehhez bizonyosan kell segítség!). Ügyesen körbe varrjuk a zsineggel, a bőrhöz közelebbi gyűrűhöz hurkolva. Most a két gyűrűt kell egymás felé húznunk (cikcakkban hurkoljuk rájuk a zsineget), hogy a membrán megfeszüljön, és kiszáradás után tisztán csengő hangot adjon.”

Ha neked sikerült elkészítened a darabukkát, akkor igazán megérdemled a következő klipet, ami példa arra, hogy az európai és a más földrészekről származó ütősök jól megférnek egymással. Ha nem sikerült, vagy ugyanolyan lusta voltál, mint én, vigasztalásképp élvezd ezt a kb. negyed órát! Ne állítsd meg az első nagyobb taps után, szavamra mondom, csodálatos!