Cs. Kádár Péter - XXI. századi diszkónika, 201. Mikrofon nélkül nem megy

Laurens Hammond egyik érve a Leslie hangsugárzóval szemben az volt, hogy a Hammond orgona hangját vibrátóval, kórus effektussal és zengetővel együtt a hangszer vonal kimenetéről is lehet hangosítani vagy rögzíteni, a Leslie hangsugárzóhoz viszont mindenképpen mikrofon kell. Don Leslie viszont azzal vágott vissza, hogy a Leslie hangsugárzóhoz a Hammond orgona effektjei nem is hasonlíthatók.

Tény, hogy a Hammond orgona hangjának hibáit a vonalról történő felvétel nagyon hallhatóvá teszi, hiszen hiányzik a hangsugárzó magas vágása és a hangszóró sokféle egyéb torzítási jellemzője, amelyek legalább részben elfedik e tulajdonságokat. Viszont az is tény, hogy a mikrofonnal történő hangosítás gerjedékeny.

A Hammond orgonához amúgy is legtöbbször Leslie hangsugárzó kapcsolódik, ezért általában a Leslie hangsugárzóról vesszük a hangot mikrofonozással, legfeljebb ha van lehetőségünk több sávon rögzíteni, akkor a Hammond orgona vonal kimenetét is rögzítjük, hátha jó lesz az is valamire. A Leslie hangsugárzó szekrényére kristály hangszedőket szerelve, majd ezeknek jeleit valamilyen gitárfejre vezetve, utána di-boxra kötve és a hangosító keverőpultban masszírozva lényegesen csökkenthető a gerjedés veszélye, de a gyakorlatban ezt a megoldást még nem láttam.

Nézzük hát, hogyan célszerű a Leslie hangsugárzót mikrofonozni! Az első videón szalagmikrofonokat használnak, nyolcas karakterisztikával.

Az Audio-Technica természetesen a saját mikrofonjait reklámozza. A szélzaj mérséklésére köpködés szűrőt tesz a basszus mikrofonja elé.

A következő példában a tölcséres szekciót MS elrendezéssel mikrofonozták. A basszus szekcióhoz kétmembrános és kétféle átalakítójú (dinamikus és kondenzátor) mikrofont raktak. Ezeken kívül még két mikrofont is elhelyeztek. Ez utóbbi egy sajátos AB-nak tekinthető elrendezés. Kicsit hosszú a videó, de nagyon alaposan elemzi az eredményt.

A legjellemzőbb megoldás látható az alábbi ábrán:

mnm02

Akkor a következő fotón mi ez a disznóól?

mnm03

Nos, ez egy kísérletsorozat volt, amihez többféle mikrofont és elrendezést használtak úgy, ahogy azt a rajzon ábrázolták. Az angol kifejezések magyarul: example = példa, hi = magas szekció, low = basszus szekció, front = elöl.

mnm04

Az első példában egy pár AEA R84 szalagmikrofont helyeztek el kb. 34 cm-re a Leslie hangsugárzó sarkaitól, és a felső forgórészre mutatva. A két mikrofon membránja által bezárt szög 90 fok volt. A mély szekcióval szemben, attól kb. 25 cm-re volt egy Electro-Voice RE 20 típusú mikrofon.

mnm05

A második esetben egy pár Neumann UM 57 csöves mikrofont helyeztek el a Leslie hangsugárzó mindkét oldalán, körülbelül 51 cm-re a Leslie hangsugárzó nyílásaitól. A Lawson L47 MP csöves, folyamatosan változtatható karakterisztikájú mikrofont nagyjából ugyanakkora távolságra, kb. 53 cm-re rakták az alsó forgórésztől. A felső mikrofonok elhelyezése a Leslie hangsugárzó két oldalán duplázza a szerkezet sebességét, hiszen csak egy tölcsér forog, de a két mikrofon eltérő időben veszi annak hangosság változását. Mivel ez az egyik leggyakoribb mikrofon elrendezés, furcsa, hogy ez nem tűnt föl senkinek – bevallom, nekem sem. Hoppá! Akkor még egyszer nézzük csak! Csináljunk monó jelet a két mikrofon kimenetének összegzésével! Tegyük föl, hogy a tölcsér a jobboldali mikrofonnal szemben van. Most ennek a mikrofonnak nagy a kimenő jele, a másiknak kicsi. Ahogy tovább forog a mikrofon, a jobboldaliban egyre csökken, a baloldaliban egyre nő. Amikor a baloldali mikrofonnal szembe kerül a tölcsér, a baloldali mikrofon kimenő jele ugyanolyan nagy lesz, mint induláskor a jobboldalié volt. Mindössze 180 foknyi, tehát félkörnyi fordulás után erősödött ugyanakkorára a jel, mint amikor a valóságban egy teljes kört fordul. Érdekes, hogy ezt nem halljuk. Vagy mégis?

mnm06

A harmadik példa egy egyszerű monó mikrofonozás. A Royer 122 szalagmikrofon kb. 15 cm-re volt a Leslie hangsugárzótól. Nagyjából ezt lehetne hallani egy lakószobában, mert a szoba reflexióinak egy része a mikrofon hátsó részébe érkezett.

mnm07

A 4. példa megint monó elrendezés. Felül Shure SM 57 nagyon közel a tölcséres részhez, alul RE20, ugyanaz, mint az első esetben. Monó hangosításkor gyakran használnak valami hasonlót.

mnm08

Az 5. példa ismét egymikrofonos monó változat, ezúttal a Shure KSM44-gyel, vesére kapcsolva.

mnm09

A 6. példa jól tükrözi a Leslie hangsugárzó és a stúdió hangzásbeli viszonyait. A Pearl gyártmányú, gömbkarakterisztikájú CO 22 típusú elektret mikrofon kb. 25 cm-re volt a Leslie hangsugárzótól, és pár méterre a stúdió hátsó falától.

mnm10

A 7. elrendezés számos hangmérnök kedvence. Két kismembránú kondenzátor vagy elektret mikrofon van felül, egy dinamikus meg alul. Például AKG C480-asok a hangsugárzótól 23-23 cm-re, Sennheiser MD421 pedig 25 cm-re.

mnm11

A 8. változatban felül van az MD421, kb. 15 cm-re, alulra viszont egy Neumann KM 184 vese karakterisztikájú kondenzátor mikrofon került, kb. 30 cm távolságra.

mnm12

A fentiekből ismét kiderülhetett számodra, hogy a mikrofonozás módja és eredménye függ a mikrofonozás céljától, a helyiség akusztikájától, a kiválasztott mikrofonoktól és azok elrendezésétől általában is, esetünkben még attól is, hogy a Leslie hangsugárzó konkrétan melyik típus, mert abból is sokféle van. Ha számodra nem elég fényes egy szalagmikrofon hangja, érdemesebb kismembrános kondenzátor mikrofont használnod. Ha a mély hangsugárzó részt nem találod elég dögösnek, kísérletezhetsz dinamikus lábdob vagy kick dob mikrofonnal. Nagyon sokat játszhatsz a mikrofon vagy a mikrofonok pozícionálásával; akár néhány cm is jelentősen változtathat a hangképen. Magát a Leslie hangsugárzót is tologathatod, hátha a szobán, stúdión vagy színpadon belül más-más hangzása lesz, persze, akkor kezdheted a kísérletezést a mikrofonok elhelyezésével elölről. Akár paravánokkal is körbe veheted a Leslie hangsugárzót, ha túl zengő lenne a helyiség.

S hogy a mikrofonozás legalapvetőbb szabályát, vagyis azt, hogy sokat lehet ezzel játszani – persze, nem ész nélkül, hanem tudatosan, az adott feladat függvényében és a körülményeket ismerve – miért ismételtem el immár sokadszor? Azért, mert most, sok-sok hónap után, jó időre elbúcsúzunk a mikrofonoktól, a mikrofonozás kimeríthetetlen témájától, s csak mellékesen, éppen csak említeni fogom a mikrofonokat, ha valamiért mégis szükség lesz rá. Remélem, hogy alig hagytam ki a mikrofonozás legfontosabb tudnivalóiból valami lényegeset – kivéve a film- és videókészítés mikrofontechnikai trükkjeit, valamint a vezeték nélküli rendszereket –, de azok is sorra kerülnek egyszer. Jöhetnek újabb és újabb mikrofonok, mindaddig, amíg az emberiség a hangnak elektromos rezgésekké alakításához nem talál föl valami eget rengető újdonságot, a folyamatosan elmélyülő műszaki ismereteidre, a hangok tulajdonságainak ismeretére, a műfajok ismeretére, az ízlésedre és a tapasztalataidra lesz szükséged.