• 1
  • 2

The Hustle

Kezdem a kissé közhelyes megjegyzéssel, mely szerint: ki ne ismerné a 70-es évek egyik, ma már ikonikusnak számító soul-disco dalát, Van McCoy és a Soul City Symphony nagy slágerét, a The Hustle-t ?! Bizonyára mindenki. Sőt, a cím elolvasása kapcsán sokak fejében az ismerős dallamok is elindultak már. Azon kevesek közé tartozott ez a dal, mely az akkori vasfüggöny mögötti Magyarország diszkóiban is nagy népszerűségnek örvendhetett, sőt,megszámlálhatatlan televíziós és rádiós műsor betétdalaként is többször viszont hallható volt.

A soulmusic.hu-ban olvasható írásokhoz hűen most olyan információkat osztanék meg a dalhoz kapcsolódóan, melyek valószínűsíthetően hazánkban még nem jelentek meg. Mielőtt ezt megtenném, a kapcsolódó legfontosabb tények. 1975. április 18-án jelent meg először hanglemezen. A megjelenését követően szinte azonnal felkerült a Billboard Hot 100-as listájára, melyet néhány héttel később, július 26-án vezetett is. A következő, 1976-os Grammy díjátadó gálán, Van McCoy átvehette érte a legjobb instrumentális pop dalnak járó aranyozott gramofon szobrocskát. Több mint egy millió darabot értékesített a The hustle kislemezből, mely az Avco Records pályafutásának legnagyobb kereskedelmi bevételét is volt egyben.

Mint az a bio & discogs menüpontban Van McCoy neve alatt olvasható, a The Hustle megírásának idején már legalább 20 éves dalszerzői és hangszerelői múlttal rendelkezett. A 70-es évek elejétől, már elismert művész volt, de nagyon nehezen találta a helyét a lemezkiadók „tengerében”. 1974 elején szerződött az Avco Records-szal, ahol a Love is the answer című volt az első megjelent nagylemeze még abban az évben. Akkoriban a kiadó, McCoy mellett legismertebb sztár csapata, a The Stylistics volt, az ikonikus falszett-el éneklő Russell Thompkins jr vezetésével. Az első Avko-nál kiadott McCoy nagylemezen főként a 60-évek nagy soul slágereinek feldolgozásai voltak hallhatók, mint az Aint no mountain high enough, vagy a You are the sunshine of my life. Miközben az megjelent, már kész volt a következő album, a Disco baby anyaga is. Mint a címéből is érzékelhető, az akkoriban kasszasikernek indult új tánc és zenei stílushoz kellett dalokat készítenie a soul zenében sikeres mesternek. Lemezkiadói megrendelésre. Már abban az időben is mindent felülírt a profit kényszere. Nagyon nehezére esett McCoy-nak. Egyszerűen képtelen volt „leegyszerűsödnie”. Az újonnan írt slamposabb diszkó dalok egyszerűségét, hangszerek kavalkádjával próbálta feljavítani, melyeket a korábban sikeres számok átdolgozott verzióiban is felsorakoztatott. Van McCoy, már 1974-ben forradalmasította a diszkó zenét!
masodikA nevéhez, szerzőként és hangszerelőként, több száz kiváló dal köthető, melyeket főként más sztárok adtak elő. Viszont a saját nagylemezein alig jelent meg a 70-es évek közepén saját szerzeménye. A Disco baby album tíz dalt tartalmaz, de abból csak három lett saját. Persze nem panaszkodhatunk, mert igen érdekes átgondolásban rákerült az Average White Band slágere, a Pick up the pieces és az Ohio Players, Fire slágerének is egy változata többek közt. A recept melyet követtek, kereskedelmileg jónak bizonyult. Bevált slágereket hangszereltek át disco zenei nagyzenekari hangzásra. A dalok kiválasztásához McCoy, egy lemezlovas barátjának a segítségét is felhasználta, akit David Todd-nak hívtak. A nagylemezre mindenkép szeretett volna írni neki egy dalt, egy fajta köszönet képen, egy dalt, melyet a dj klubjának légköre ihletett. A The hustle főbb dallamait nem egészen fél óra alatt írta meg McCoy, Todd klubjában, a bárpultnál iszogatva. Tízedikként rákerült a nagylemezre, „a3”-as trackként. Akkor még senki nem gondolta, hogy mekkora sláger lesz. A Disco baby nagylemez hátuljára, az Avco Records tulajdonosai, az album producerei, Hugo Peretti és Luigi Creatore, a következőket írták: „Van, we have never worked with a more refreshing and creative musical talent. Producing Your album was a trip” vagyis Van (McCoy), Még soha nem dolgoztunk ilyen újító és kreatív tehetséggel. Az elkészítése, maga volt az utazás.
Miért lett a dal címe The hustle? A hustle egy latinos diszkó tánc stílus. Miközben a New York-i Adam’s Apple diszkó klubban iszogatva, Van megírta a dalt, a táncosok éppen annak a stílusnak a lépéseit gyakorolták. Sokakban, egyfajta szinonimaként felmerülhetnek még dalok, mint a Spanish hustle (The Fatback Band), Make it hustle ( The Upstroke), vagy együttes, mely kifejezetten ezt a táncstílust adta nevének, mint Hustle factory. Érdemileg ugyan arról van szó. A leírások 1972-re teszik ennek a táncstílusnak a keletkezését, a diszkó zene populárissá válásának kezdetére. A New Yorkban élő latin közösség újfajta modern táncstílusa volt. Rendkívül gyorsan terjedt, olyannyira, hogy heti televíziós műsor is indult a 70-es évek közepén az Egyesült Államokban, melyben a nézőket interaktív módon tanították a különböző lépésvariációkra. A híres, sőt mi több, kultikussá vált Szombat esti láz című filmben, John Travolta is hustle tánccal hódított partnerével. A 70-es évek végén már a nyugat európai táncklubokban is elterjedt. Íme egy rövid video bemutató. Do the hustle! (a tánc stílusról itt is olvashat: http://www.zenci.hu/szocikk/hustle )
Gulics Norbert

Megjelent: 2281 alkalommal

Média