Administrator

Administrator

Annak, hogy egy mikrofon jól működjön, illetve, hogy egyáltalán működjön, számos környezeti feltétele van. Ezek olykor szigorú előírások. Például egy esőerdőben igencsak csodálkoznánk, hogy amikor kivennénk az érzékeny, hangversenytermi körülményekre tervezett, drága mikrofonunkat a fadobozából, már jóllaktak a rovarok a dobozzal, és éppen a mikrofon nedvességtől szétmállott membránjából csámcsognak. Léteznek ugyan trópusi kivitelű mikrofonok is, de egyrészt egy idő után azokat is nasinak tekintik a rovarok, másrészt az ilyen szerkezeteket általában nem a gyönyörű, kifogástalan hangjukért kedveljük, hanem azért, mert egy különleges, távoli világba vezetnek el minket.

A mikrofonok olyan fontos eszközei a hangfelvételeknek, hangosításoknak, rádió- és tévéközvetítéseknek, hogy mindenképpen érdemes komolyabban is elmélyedni a mikrofonok jellemzőiben. Már most szólok, hogy rengeteg paraméter van, nehogy menet közben elveszítsd a fonalat! Rögtön hozzáteszem, hogy a következőkben csakis objektív paraméterekről lesz szó; abból is van egy rahedli. 


A popzenével kapcsolatos szakmai élményeikről kevesen írnak hazánkban könyvet. Holott, a különböző szakterületeken legalább százezer ember dolgozik, ha a muzsikusoktól a színpadépítőkig mindenkit összeszámolunk. Takács László, Déjá VU Meter című műve az egyik legizgalmasabb világról, a hangosításról szól. Cs. Kádár Péter ismertetőjét olvashatjátok.

A feljegyzések szerint az 1830-as években, Selmecbányán rendezték az első szalagavató bált. Azokban az időkben még “valétálás”-nak hívták, ami a latin eredetű “Valete” szóból ered, s azt jelenti, hogy“Éljetek boldogul!”. A legidősebb diák egy botra tűzött tölgycsokrot vitt elöl, mögötte a többiek kalapját egy-egy tölgyfa levél ékesítette. Általában egy zöld selyem szalagot tűztek a vállukra, amelyből kétféle létezett: az egyik egy rövid karszalag aranyrojtokkal, a másik pedig monogrammal és évszámmal ellátva. Ezután az alsóbb éves diákok fáklyás menettel kísérték ki a végzősöket a város kapujáig, ahol egy fenékberúgással búcsúztak el tőlük. A diákok innen egyenesen a vigadóba vonultak, ahol bál zárta az ünnepséget.

A szűzlánykór, más néven zöld betegség arról kapta a nevét, hogy tipikusan lányok és fiatal nők betegedtek meg, és a bőrük elzöldülése volt a leglátványosabb tünet. Sokáig úgy tartották, hogy az oka a beteljesületlen szerelem. Ennek megfelelő volt a gyógymód is: "Háljon férfival, ha megfogan, fel fog gyógyulni" – javasolták a 16. század közepén. A kór valójában vérszegénység volt. A vas- és vitaminhiány, továbbá az egyoldalú táplálkozás miatt sápadttá vált, és zöldes árnyalatot is fölvehetett a bőr. Megpróbálták csokietetéssel gyógyítani, azt hitték abban is van vas. Napjainkban már nem kell rettegni tőle, nagyon jó gyógyszerek vannak rá.

C

- C
2016. január 03.

Bill Withers egyike volt a 70-es évek legismertebb soul zenei művészeinek. Hatalmas slágerek kötődtek a nevéhez, mint az Ain’t no sunshine, a Lovely day, vagy a Lean on me, hogy csak néhányat említsek. Sőt, azon kevesek közé tartozott, akinek a dalai annak idején hozzánk is eljutottak nem néhány évtized, csak néhány hónap, év csúszással. Több, a nagyközönség számára kevésbé ismert kiváló dala fut a Soul Station Radio repertoárjában, mint pl a Creativ Source, Who is He and what is He to you című funk sláger. A művész részletes életrajza és lemezeinek története olvasható weboldalunk bio and discogs menüpontja alatt, de most itt, egy vele kapcsolatos érdekességet osztanék meg.

Bill Withers

- B
2015. november 06.

Nem sok olyan ember lehet a világ nyugati felén, aki ne ismerné ezt a kiváló dalszerző, énekes, gitáros művészt, de ha Őt magát nem is, néhány dalát biztosan, mint az Aint no sunshine-t,vagy a Lean on me-t. Azok mindenképpen ismerik a nevét, akik figyelik a legrangosabb zenei díj átadó ünnepségeket, ugyanis 3 alkalommal szólították eddig életében a pódiumra, hogy vegye át az év legjobb dalnak járó Grammy díjat, kategóriájában.

William Harrison „Bill” Withers 1938. július 04-én született egy hat gyermekes család utolsó gyermekeként, a Nyugat Virginiai Slab Villa városában. Édesapját nem nagyon ismerte, gyermek volt még mikor meghalt, édesanyja és nagymamája nevelte fel. Amikor lehetősége volt, az első adandó alkalommal beállt katonának. 9 évig szolgált a haditengerészetnél főként távol keleti állomásokon. Amikor leszerelt Los Angelesbe költözött, hogy ott zenei karrierbe kezdjen. Míg nem találta meg a megfelelő muzsikusi állást, munkát vállalt a Douglas Aircraft Company (DC tipusú repülőgépekről lehet ismert) cégnél. Az új repülőgépek wc ülőkéinek a szerelése volt a feladata.

just as i amstill billZenei karrierje akkor kezdődött, mikor találkozott a Sussex Records elnökével Clarence Avant-al. Itt rábízta Booker T Jones producer gondjaira, hogy készítsék el első nagylemezét. Elkészítették a lemezt, de milyen album lett a Just as I am. Néhány hét alatt aranylemez lett, mely akkoriban egymillió eladott példányt jelentett. Bill Withers, az albumon található Aint no sunshine-ért megkapta az év legjobb R&B daláért járó Grammy díjat. Az album összes dalát Ő írta, kettő kivételével. A kivételek közül az egyik, a Lennon-McCartney féle Let it be átdolgozás volt. 1971-ben a nagy siker miatt egy újabb albumot,a Man and boy-t dobták piacra, majd a Still Bill címűt 1972-ben. A harmadik lemeze is egy remekmű volt, amihez kivétel nélkül minden dalt szintén Withers írt. A nagylemez figyelemre méltó összegzése a kortárs stílusoknak, az akkor egyre népszerűbbé váló philly soul-nak, és a kemény füstös funk muzsikának. Nem csak egy lemezen belül keveri ördögien a stílusokat Withers, hanem akár egy dalban is. Erre legékesebb példa, ahogy a bonyolultnak tűnő funky ritmusokat keveri a lágy gospel hangzással például a Lean on me-ben. A dal összességében úgy hangzik, mint egy himnusz. Ebben a dalban mutatkozik meg Withers muzikális zsenialitása. Itt jegyzem meg, hogy több mint 15 évvel később Grammy díjat kapott a Len on me ért a legjobb R&B dal kategóriában.

A Lean on me-ben Withers saját tapasztalait énekli meg, az életet egy nyugat-virginiai szénbányász kisvárosban, ahol felnőtt, ahol nehéz idők jártak és az emberek a szükségben szívesen siettek a másik segítségére. A dal, mint említettem olykor úgy szól, mint egy himnusz, az akkord menetek arra emlékeztetnek, - Withers ezeket úgy írta meg- ahogy gyermek korában a templomból emlékezett rá.

1973-ban egy Carnegie Hall-ban felvett koncertjét adja ki lemezen, majd 1974-ben a Justment album következik. A Justment eléggé megosztotta a kritikusokat, sokan egy megfáradt lemezként jellemezték, mintha Withers-ből kihunyt volna a láng. Ezzel ellentétben 2004-ben a Mojo magazin a 67. helyen hozta le a Justment-et, abban a listában, mely azokról a nagylemezekről szólt, melyeknek ott kell lenni mindenki polcán. 30 év távlatából is mestermunka volt. Mi sem jellemzi jobban az albumot, minthogy Jose Feliciano a világtalan gitárzseni is repertoárjára tűzött róla egy dalt, mégpedig a Railroad man-t. Én inkább azt érzem az albumról, hogy még mindig előtérbe helyezte a művészi önkifejezést a dalaiban, mintsem arra figyelt volna, hogy a pillanatnyi üzleti érdekeket kiszolgáló gépezet része legyen egy „gagyibb” dalcsokorral. Illetve talán megállapodhatunk annyiban, hogy az album azon a Bill Withers előtt álló úton foglalta el a helyét, mely a Lovely day-hez vezetett később.

1975-ben Bobby Womack-el énekelt egy duettet, ez volt a: It’s all over now, majd jogi csatározásba kezdett addigi kiadójával, melynek a vége, mint egyéb más hasonló esetekben szokott lenni: szakítás lett a Sussex kiadóval és aláírt a Columbia Records-hoz. Ebben az évben vette el feleségül Denise Nicholas színésznőt.

naked and warm1975-ös albuma Making music és 1976-os a Naked and warm nem vette fel a divatos disco hullám ritmusát, dalai továbbra is a családról és a barátságról szólnak. Ezek a nagylemezei, az imént említett disco korszak kezdetének kellős közepén a témájukból adódóan nem ostromolták a listák csúcsát, de aki finom zenehallgatásra akar berendezkedni egy csendes félhomályos estén, azoknak mindenképpen ajánlható.

menagerieAz 1977-es albumról ugyanez elmondható, de ez a lemez, a Menagerie tartalmaz egy olyan dalt, mely sokak kedvencévé válik a következő évtizedekben és ez a Lovely day.

1979 ’bout love, tipikusan Bill Withers-es lemez. Viszont ebben az évben elénekli Groover Washington jr-el a Just two of us című balladát, melyet az Elektra Recordnál rögzítenek. Withers szerző társai az a Ralph McDonald és William Salter, akik a Saturday night fever album munkálataiért Grammy díjat kaptak. Sőt mi több a Just two of Us is Grammy díjat kapott 1981-ben, mint az év legjobb R&B dala. A 80-as évek elején nem jelentkezett önálló nagylemezekkel, viszont barátainak, mint Ralph McDonald-nak, vagy a Crusaders-nek akkoriban megjelenő albumain jelentős volt a közreműködése.

bill withers 051985-ban a Watching you, watching me, majd 1989-ben a Harlem ’89 című albumokkal jelentkezik, de a 70-es évek közepén elért sikereit meg sem közelíti. Bill Withers 1989 után nem adott ki több dalt, viszont még a XXI. században is szívesen fellép ott, ahol szívesen látják dalaival. 2015-ben Donny Hathaway lányával Lalah-val lép fel az Egyesült Államok színpadain, a Back in the day című turnéval.

1. oldal / 9