Cs. Kádár Péter - XXI. századi diszkónika, 163. Zengjük a dalt!

2018. december 26.

A tudomány még nem foglalt állást abban a kérdésben, hogy a beszéd volt-e előbb vagy az ének. Mégis valószínűbb, hogy az ének. A kisbaba első gügyögései még inkább az énekhez hasonlítanak, mint a beszédhez, sőt, az első szavakat is különböző hanglejtésekkel, énekszerűen mondjuk ki. Nem a későbbi hangsúlyozás ez, hanem ennél gazdagabb hangzó világ.

Cs. Kádár Péter - XXI. századi diszkónika, 162. A tökéletes hangszer

2018. december 21.

Hű, de rengetegen voltak: 2015-ben 1 085 lány regisztrált az ausztrál bikini parádéra. Ezt a számot ugyan még nem sikerült felülmúlni a nagyobb koncertek hangosításakor, ám az nem ritkaság, hogy több száz mikrofon jelét kell összekutyulnia a hangmesternek, hangmérnöknek egy-egy rendezvény élő hangjának vagy felvételének készítésekor. Azt az eljárást, amikor sok hangforrás vagy ezek valamilyen csoportja külön-külön legalább egy mikrofont kap, polimikrofonozásnak nevezzük.

Cs. Kádár Péter - XXI. századi diszkónika, 161. Ölelj át!

2018. december 12.

Az utóbbi évek nagy divatja az úgynevezett virtuális valóság – virtual reality, VR. Számunkra, akik térhatású hanggal foglalkozunk, egyáltalán nem akkora újdonság ez, hiszen a sztereó, kvadró, 5.1 és annál is nagyobb csatorna számú rendszerekben sokkal több a virtuális, vagyis a hallórendszerünk által összerakott hangforrás, mint a valódi. Sőt, tágabb értelemben minden rögzített vagy átvitt információ virtuális, hiszen egy festményen látható képi világ nem is ott van – a kiállító teremben vagy szobánk falán –, ahol gyönyörködünk benne.

Cs. Kádár Péter - XXI. századi diszkónika, 160. Körbe, körbe, karikába

2018. december 05.

A műalkotásokkal szemben sokáig az volt az elvárás, hogy olyanok legyenek, mint a valóság, mi több, még szebbek is legyenek annál. Hiszen mi magunk is szebbek akarunk lenni, mint amilyenek vagyunk, e célból próbálunk divatosan öltözködni, hajat formáztatni, a nők vakolni, a pasik szakállat növeszteni vagy levágni. Mert az igaz ugyan, hogy a szépség belülről jön, meg a természetes a legszebb – kivéve, ha a természetes ronda.

Cs. Kádár Péter - XXI. századi diszkónika, 159. Öt meg egy az három

2018. november 30.

A minimálmikrofonozás elnevezése is azt sugallja, hogy minél kevesebb mikrofont akarunk használni a hang rögzítéséhez vagy továbbításához. Már a sztereónál is kiderült, hogy erre számos eljárás van, a kvadró pedig lényegében kiterjesztette a sztereónál már bevált megoldásokat. Logikus, hogy az 5.1-es megoldások tovább tupírozzák ezeket. Azt gondolnád, hogy az 5.1-hez legalább hat mikrofon kell. Az élet azonban cáfolja ezt a vélekedést, mert igyekszünk elcsalni, amit csak lehet. Így például a szubbasszust a legtöbb esetben nem mikrofonozással, hanem szűréssel állítják elő.