Cs.Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 58. Oda is, meg vissza is

2016. december 31.

ov01

A hangtechnika egyik legnagyobb átka a zaj. A zaj csökkentése tehát – hacsak nem szándékosan zajongunk – a fejlesztések egyik legfőbb iránya. Mert azt, hogy nem dübörögnek eléggé a mélyek vagy nem cincognak eléggé a cintányérok, még csak-csak elviseljük valahogy, de ha a muzsikát vagy a beszédet állandó – ráadásul állandóan változó – sistergések zavarják meg, az teljesen tönkreteheti az élményünket.

Cs.Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 57. Húzzuk szét!

2016. december 25.

Ahhoz, hogy a hallórendszerünk az ember számára fontos dinamika tartományt föl tudja dolgozni, kompresszióra volt szükség.  Ezt a kompressziót a rendszer lineárisnak érzékeli. Azonban annak érdekében, hogy a zavaró hangok, a zajok a lehető legkevésbé érvényesüljenek, e fölösleges hangokat különböző módokon – pl. a frekvenciatartomány szűrésével és intelligens tartalomfigyeléssel  – próbálja eltávolítani, vagy legalábbis a lehető legjobban elnyomni. Vagyis szelektíven ugyan, de széthúzza a linearizált dinamika tartományt.

Cs.Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 54. Ne üvölts a zenére!

2016. december 04.

Miért kellemetlen, ha a zenére rábeszélünk? A pszichoakusztika egyik fontos fogalma az elfedés, vagyis az a jelenség, amikor az egyik hang eltakarja a másikat. Az elfedés következtében az elfedett hangot nem észleli a hallórendszerünk, ezért romlik a beszéd érhetősége. De a zenére sem tudunk igazán figyelni, mert a diszkós vagy a műsorvezető nem hagy minket élvezkedni.