Cs.Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 40. Húzzunk bele!

2016. augusztus 27.

Amikor a hallórendszer vizsgálatakor arányokat becsülünk meg, viszonylag pontos eredményt kapunk, ha a kétszeres hangosságérzethez keressük a fizikai hangerő értékét. Ha viszont az a feladat, hogy egyből a négyszeres arányt állapítsuk meg, biztosan nem az lesz az eredmény, mintha először a kétszereset, utána pedig a kétszeres kétszeresét vizsgálnánk. Még nagyobb gond volna, ha – mondjuk – másfélszeres vagy 2,5-ször arányt kéne megsaccolni. 

Cs.Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 39. A LÉK

2016. augusztus 20.

Most egy csöppet kapaszkodnod kell! Nem azért, mert attól kell félned, hogy pucéron belepottyansz a jeges vízbe, hanem mert egy, a rockzene és a diszkó technikájában teljesen ismeretlen fogalommal, az éppen érzékelhető különbséggel vagy a legkisebb érzékelhető különbséggel kell szembesülnöd. Hazánkban egy nagyon híres kutató, Mérő László vezette be ezt a fogalmat, ezért van neki magyar rövidítése, a LÉK. Angolul just noticeable difference-nek, JND-nek hívják.

Cs.Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 37. Csokiskála

2016. augusztus 06.

A hallás lélektanának egyik legnagyobb kétsége, hogy miként lehet mérni a szubjektív hangélményt. S egyáltalán, léteznek-e az észlelésnek paraméterei? Ez azért nagyon fontos kérdés, mert ha tudjuk mérni a szubjektív értékeket, akkor tudunk olyan berendezéseket is készíteni, olyan eljárásokat találhatunk ki, amelyek tervezésekor, gyártásakor vagy megszólaltatásakor igazodhatunk ezekhez az értékekhez. Vagyis nem tartalmaznak fölösleges részeket, viszont ami a helyes észleléshez szükséges, azt nagyon is jól tudják. Különösen fontos ez a digitális hangtechnikában, ahol minden bit számít – nem véletlenül vacakolnak a nagy gyártók immár évtizedek óta ezzel, s érnek el igen szép – vagy éppenséggel kétségbeejtő – eredményeket.