Cs. Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 246. Szemcsézgetünk, szemcsézgetünk

2020. augusztus 01.

A szemcse alapú hangszintézis a magas számítástechnikai követelmények miatt sokáig csak a szomorú zenészek kísérleti terepe volt. Csupán a 20. század utolsó évtizedében születtek meg azok az olcsó, a korábbiakhoz képest jóval nagyobb teljesítményű számítógépek, amelyekkel már otthon is lehetővé vált a szemcsés szintézis. Napjainkban egyre több előadói szintetizátor, zenei munkaállomás képességei közé tartozik a szintézisnek ez a módja, noha az előadók még elég bátortalanul használják ki a lehetőségeit. Meglehet, nem is tudják, hogy mi mindennel játszhatnának.

Cs. Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 245. Nagy adag hangszotyola

2020. július 25.

A szotyinak van héja és van belseje. Ennyiben hasonlít a szemcsés hangszintézishez, ahol a héjat burkolónak, a szemcse belsejét pedig tartalomnak, hullámformának nevezzük. Míg azonban a szotyi héja szemétnek minősül, addig a hangszemcsék burkolójának fontos szerepe van abban, hogy a szemcsés szintézis eredménye hogyan is szól. A hangszemcsék a hangzás atomjai, a kapott hangszínt e szemcsék belső felépítése (mikroszerkezet) és a szemcsék összekeverésének módja (makroszerkezet) együttesen határozzák meg.

Cs. Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 244. Hangeső

2020. július 20.

Még csak pár másodperces időközönként követik egymást az esőcseppek. Külön-külön hallatszik a koppanásuk, amint földet érnek. Ha nagyon figyelsz, azt is meg tudod mondani, hogy egyenként hol landolnak. Aztán egyre jobban szaporázzák, de még mindig szétválik a becsapódásuk hangja. Végül leszakad az ég, s folytonos, az egyes összetevőit tekintve lokalizálhatatlan hangtömb, hangfelhő vesz körül.