Cs. Kádár Péter - XXI. századi diszkónika, 204. Az első szalaggyakorlatok

2019. október 11.

Amióta elektrofon hangszerek léteznek, a legalapvetőbb kérdések egyike, hogy a hangkeltés milyen módon történjék. Másképpen fogalmazva: hogyan lehet utánozni az akusztikus hangszerek hangját úgy, hogy ne kelljen kismillió oszcillátort használni. Ennek egyik módja a hangmintán alapuló hangcsiholás, s már csak az a kérdés, hogy a hangmintát hogyan tároljuk és a tárolt mintát hogyan tesszük lejátszhatóvá.

Cs. Kádár Péter - XXI. századi diszkónika, 202. Nincs ki a kereke

2019. szeptember 27.

Már Laurens Hammond élete során is felvetődött, hogy a hangkerekeket elektronikus oszcillátorokkal kellene felváltani, mert az utóbbiak lényegesen kisebb súlyúak, méretűek, hangolhatók és vezérelhetők. Azonban az analóg, csöves vagy félvezetős oszcillátorok könnyen elhangolódtak, az kész csoda volt, ha egy-egy korai elektronikus orgona nem mászott el a koncert kezdetétől annak a végéig.

Cs. Kádár Péter - XXI. századi diszkónika, 201. Mikrofon nélkül nem megy

2019. szeptember 21.

Laurens Hammond egyik érve a Leslie hangsugárzóval szemben az volt, hogy a Hammond orgona hangját vibrátóval, kórus effektussal és zengetővel együtt a hangszer vonal kimenetéről is lehet hangosítani vagy rögzíteni, a Leslie hangsugárzóhoz viszont mindenképpen mikrofon kell. Don Leslie viszont azzal vágott vissza, hogy a Leslie hangsugárzóhoz a Hammond orgona effektjei nem is hasonlíthatók.

Cs. Kádár Péter - XXI. századi diszkónika, 199. A köpködő

2019. szeptember 06.

Miként a világon semmi, így a Hammond orgona sem tökéletes. E remek hangszer hiányosságaival nemcsak azért érdemes foglalkozni, mert egy letűnt kor csodás képviselője, hanem azért is, mert a hiányosságai az évtizedekkel későbbi elektrofon hangszerekre is jellemzők, és amelyek miatt még nem sikerült teljesen utánozni a Hammond orgonát.