Cs. Kádár Péter

Cs. Kádár Péter

Ha valamit összenyomunk, később pedig ugyanakkorára széthúzunk, azt kéne kapnunk, ami az eredeti volt. Feltéve, hogy amit összenyomtunk, tökéletesen rugalmas.

Az analóg zajcsökkentők közötti piaci versenyt a Dolby Laboratories megoldásai nyerték, mégis érdemes felbontani néhány újabb flakont.

A Dolby A-t 1966-ban mutatták be, a Dolby SR-t 1986-ban. A hangtechnika történelmében két évtized óriási idő.

1979-ben a Philips és a Sony hivatalosan is bejelentette, hogy tömeggyártásra készen áll a digitális hanglemez és a lejátszó készülék. Az analóg világnak vége – hirdették orrba-szájba.

A tömegelektronika akár még a legnagyszerűbb elképzelést, találmányt, eljárást is képes lebutítani annyíra, hogy még éppen használható legyen, de a lehető legolcsóbb.

Minél véletlenszerűbb egy információ, annál nagyobb az információtartalma – vélekedtek egykor az információ teoretikusai.

Odüsszeusz szerette volna hallani a szirének énekét, de nem akarta, hogy a csábítók áldozata legyen. Ezért kiköttette magát a hajó árbócához, a legénység fülébe pedig forró méhviaszt öntetett, hogy a dugasz kiszűrje az éneket.

A civilizáció egyik legnagyobb ellensége a zaj. Ez a sunyi fegyver az egész életünket megkeseríti és megrövidíti, a siketség egyik legfőbb okozója.

Az analóg hangtechnika legvadabb disznósága a zaj. A mágneses hangrögzítés során különösen sokféle zaj keletkezik. Zajon a zavaró jelenségeket most szűkítetten, fizikai és nem érzelmi szempontból értjük.

Mint csaknem minden műszaki cikk esetében, így a magnók jellemzőit tekintve is arra törekedtek a gyártók, hogy az általuk megadott adatok a lehető legkevesebb információt nyújtsák a vásárlónak, azzal a cinikus rizsával, hogy nem paramétereket hallgatunk, hanem hangfelvételt.