Cs. Kádár Péter

Cs. Kádár Péter

Immár könyvtárnyi irodalma van annak, hogy az internetes kommunikáció alapvetően változtatta meg a viselkedésünket és a kapcsolatainkat, hiszen ha nem kapunk sűrűn üziket, magányosnak érezzük magunkat, és elbizonytalanodunk.

Gyakorló diszkósok számos vidám történetet tudnának mesélni olyan esetekről, amikor a bunkó vendég ellentmondást nem tűrő hangnemben üvöltözött vele, hogy milyen nótát tegyen be, és ha nincs meg neki, akkor az okostelója hangszórójáról, Youtube-ról játssza be, mert különben… A nyitóképet is egy diszkós blogjáról loptam.

A midi is keserves kínlódások, viták, érdekellentétek kereszttüzében született meg, hiszen a neves gyártók egy része (a Roland, az Oberheim, a Yamaha, a Korg) már kidolgozta a saját változatát.

Az elektrofon hangszereknek nemcsak a hangkeltése különbözik az akusztikus hangszerekétől, hanem legtöbbször – az elektronikus hangszerek esetében mindig – a hangszer vezérlése, megszólaltatása és a hangkeltés módja is. Az akusztikus hangszerek esetében ugyanis a vezérlés és a hangképzés között van valamilyen fizikai kapcsolat, az elektronikus hangszerek esetében nincs. Az pedig egészen ritka, hogy különböző akusztikus hangszerek vezérlését összekapcsolják.

A múlt század vége óta nem született új hangszintézis forma az elektronikus hangszerek világában. Azóta egyrészt a már meglévőket finomítgatják, másrészt egymással kombinálják össze őket.

A fizikai modellezésen alapuló hangszintézis igazándiból a szoftverek világában talált otthonra. Egyszerű oka van ennek: nem kell különleges áramköröket fejleszteni és gyártani, sokféle számítógépen vagy önállóan futtatható alkalmazásként vagy valamilyen hangmunkaállomás bővítményeként.

A fizikai modellezésen alapuló szintézistől az elektrofon hangszerek iránt érdeklődő világ a zenei eszközök megújulását várta. Az általános célú, hardver szintetizátorokat tekintve meg is jelent néhány típus, a lelkesedés azonban napjainkra szinte teljesen kimúlt. A nagy gyártók a csúcskategóriák szintetizátoraiba tesznek fizikai modellező motort is, de ez csak az egyik a sok közül.

A fizikai modellezésen alapuló hardverek és szoftverek gyártói igen ritkán árulják el, hogy a szintetizátoruk melyik eljáráson alapul. A muzsikust ez általában nem is érdekli, neki csak az a fontos, hogy a hangszere könnyen kezelhető legyen.

A fizikai modellezésen alapuló hangszintézis gyakorlati megvalósítása azért izgalmas feladat, mert olyan, korábban elhanyagolt rezgéstani, hangszerakusztikai, anyagszerkezettani kutatásokat, méréseket, elemzéseket kell elvégezni, amelyek során a hangszerek korábban rejtett tulajdonságai tárulnak föl előttünk. S az eredmények láttán ismét elcsodálkozunk, hogy mi mindenen múlik egy-egy hangszer hangzása.

Egy hangszer vásárlásakor nem arra kéred az eladót, hogy az általad a kezébe nyomott Karlplus-Strong algoritmus szerinti, a visszavert hullámot moduláló szűrő karakterisztikája segítségével válassza ki a neked megfelelő instrumentumot, mert akkor a megriadt kufár hirtelen felindulásból hívná a rohamkocsit.